-jagad skalar!HJÄLP!-

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vinterblomma
    • September 2002
    • 12

    -jagad skalar!HJÄLP!-

    jag har en sur och vresig gammal skalarhane,som blev änkling ett par månader sedan tänkte skaffa lite sällskap i form av en artfrände
    trots noggrant studerande av miniskalarer är jag osäker på om jag fått rätt kön?

    när jag släppte ner den lilla efter koppningen
    så har den stora skalaren börjat jaga den...

    vad har jag gjort för fel?borde jag skaffat flera på samma gång?
    kan den lilla dö av att bli jagad?
    borde jag flytta den till mitt 70l tills den vuxit till sig??

    eller ska jag tolka jagandet på att fisken är av helt fel kön,och lämna tillbaka den till djuraffären???

    hoppas någon kan hjälpa ASP
    /Nina
    man lär sig något nytt varje dag
  • B-ianca
    • February 2003
    • 618

    #2
    Scalarer bildar ju inte par förrän de är vuxna. Medan de är små vill de vara flera stycken, gärna 4 eller fler. Så mitt råd är att du helt enkelt skaffar fler. Sen får man räkna med lite bråk i början, de gör så för att bestämma rangordningen.
    -----------------------
    B-ianca/www.frogpage.se
    http://leguaner.se
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Fråga: jag har en sur och vresig gammal skalarhane,som blev änkling ett par månader sedan tänkte skaffa lite sällskap i form av en artfrände trots noggrant studerande av miniskalarer är jag osäker på om jag fått rätt kön? när jag släppte ner den lilla efter koppningen
      så har den stora skalaren börjat jaga den... vad har jag gjort för fel?
      Svar: "gammal skalarhane" = 20 cm hög? Det är svårt att få tag i en hona stor nog för en sådan och du vet ju inte ens om det är en hona.
      Det ska till en otrolig tur för att det ska funka som du har gjort. Hur stort är akvariet? I stora är det större chans att lyckas. Hur stor är storleksskilnaden? Är den stor så är det i princip omöjligt. Du skriver "miniscalare". Är den ens könsmogen?

      Fråga: borde jag skaffat flera på samma gång?
      Svar: Ja, det hade ökat chanserna. Du vet ju inte ens om de har samma kön. På "miniscalarer" går det inte se skilnad.

      Fråga: kan den lilla dö av att bli jagad?
      Svar: frågan är snarare när...

      Fråga: borde jag flytta den till mitt 70l tills den vuxit till sig??
      Svar: Ja fast ännu bättre är att skaffa en avdelare. När de parat ut så tar man bort den och håller dem under uppsikt i början. Nu utgår jag från att "honan" är könsmogen och att storleksskilnaden inte är extrem.

      Fråga: eller ska jag tolka jagandet på att fisken är av helt fel kön,och lämna tillbaka den till djuraffären???
      Svar: Inte nödvändigtvis. Det låter som om den är för liten (miniscalare) oavsett kön och du borde lämna tillbaka den för att sedan leta efter större.




      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Vinterblomma
        • September 2002
        • 12

        #4
        det är en vanlig skalar som inte vuxit till sig,och är inte könsmogen
        den stora scalaren är stor runt 17-20cm hög.
        akvariet är 250l
        den är väldigt liten runt 5-7 cm hög
        då flyttar jag över den lilla till mitt 70l,den får växa till sig under några månader då

        attans också,då sitter jag snyggt i klistret.Jag som tänkte ha skalar i mitt 250l...och så kommer "surgubben" i vägen för mina planer

        tack så mycket för hjälpen
        ska rädda den lilla nu
        /Nina
        man lär sig något nytt varje dag

        Kommentar

        • B-ianca
          • February 2003
          • 618

          #5
          Skla du behålla den lilla, och dessutom låta den gå i ett eget akvarium, ska du definitivt skaffa vänner till den. Lycka till :-)
          -----------------------
          B-ianca/www.frogpage.se
          http://leguaner.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

          Kommentar

          • Vinterblomma
            • September 2002
            • 12

            #6
            tack för alla svar
            fisken är nu tillbakalämnad till djuraffären
            och surgubben är ensam igen

            någon som har en stor hona till salu
            Eller som vill köpa min stora marmorscalar?

            /Nina
            man lär sig något nytt varje dag

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              Lägg in en annons här på Zoopet samt på www.ciklid.se (man får inte annonsera i forumen). Jag tror att det är lättare att köpa överblivna marmorskalarhonor än att lyckas sälja en stor hane.
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • Crille_d2
                • February 2003
                • 300

                #8
                Varför gör du dig inte av med den sure fisken då och skaffar en grupp mindre skalarer och låter dom växa upp tillsammans??
                Mvh//Christofer
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

                Kommentar

                • Nemesis
                  • May 2003
                  • 161

                  #9
                  På alba Zoo på folkungagatan i stockholm finns det två stycken fullvuxna svart/marmor scalarer som jag sålde dit för typ ett par månader sedan. Jag tror att båda är hannar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...