Rovfisk i 50l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • masse_86
    • January 2003
    • 301

    #16
    Nej, jag är öppen för förslag! Anledningen att jag ville ha en rovfisk var att jag inte har något akvarium med rovfisk och som du ser längre upp så har jag ställt frågan om den inte var för stor!

    Det mesta går att fixa själv!!!
    //Masse

    Kommentar

    • mgrant
      • July 2003
      • 475

      #17
      Okej, om du har flera akvarium så kanske det kunde vara en idé att flytta några andra fiska som inte behöver så stor plats till ditt 50 liters och använda ett av de större till att köra rovfiskar i. Jag vet ingen rovfisk som kan gå i ett så litet akvarie och dessutom så "svinar" de ju ner en del med levande föda så för att lyckas hålla vattenfärdena på en bra nivå så skulle inte jag rekomendera dig att ha den sortens fiskar i ett så litet akvarium.
      Men det är bara min uppfattning. Det är möjligt att du skulle kunna ha typ en grön kulfisk som inte är såstor ännu där i, men då är du tillbaka till problemet med att du måste köpa större akvarium när den växt till sig.
      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

      Kommentar

      • masse_86
        • January 2003
        • 301

        #18
        Mitt andra akvarium, som jag kan göra vad jag vill med, är på 69l så det hjälper inte så mycket. Kulfisk har jag också varit inne på har sett någon gul med svarta prickar som har sett rolig ut men vet inte hur stor den blir(förmodligen för stor). Om man skulle frångå rovfiskar. Vad finns det för spännande annorlunda fiskar?
        Det mesta går att fixa själv!!!
        //Masse

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #19
          Clamydogobius...

          Vad var det för fel på killies?
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • masse_86
            • January 2003
            • 301

            #20
            Hur är de som fiskar? Hur ser deras biotop ut?
            Förresten de lever väl inte så länge?
            Det mesta går att fixa själv!!!
            //Masse

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #21
              De föreslagna killisarna
              De arter som jag föreslog lever främst i ytan. Särskilt lineatus blir något större och attackerar maten när man matar. Den ser rätt grym ut dessutom. Dageti har jag lyckats odla med föräldrarna kvar, men ynglen är små och duktiga på att gömma sig. Den ser inte fullt lika grym ut och blir inte alls lika stor. Epiplatus och Aplocheilus blir rätt gamla. Det är främst årstidskillies som inte blir så gamla. Gissningsvis blir båda ca fem år. Mina lineatus blev det, dagetina gav jag bort efter ett par år till en som var mycket mycket intresserad av dem. Jag hade en annan Epiplatus som blev nästan fem år. Håller man konstant ner temperaturen så kan de säkert bli ännu äldre. Jag fångade lineatus i en flod i Inden en gång. Där fanns även rasboror, silverbarber och ormhuvudfisk. De drog oskyggt runt i ytan. Det blir förstås mer fart på dem i större akvarium men små funkar. Lite växter är bra men det bör finnas fri simyta.

              Clamydogobius
              Kallas även ökengobi. Den bör ha sandbotten samt en liten kruka att leka i. Den har tillbakabildad simblåsa och hoppar runt på botten. Trots att den är extremt tålig för hög temp och låg sårgashalt så dör den omedelbart om vattnet blir dåligt. Troligen pga. nitrit.
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • fredrik seger
                • May 2003
                • 25

                #22
                jag har ett 45 liter som jag har en kräfta i nu för tillfället.
                men den rovfisken jag rekomenderar är en mindre lake.
                jag fångade fyra stycken förra hösten. de tre minsta dog (de åt inget) men den största (ca 21-22 cm) åt. jag matade den med fiskbitar och en och annan elritsa. en gång köpte jag en tetra som han fick mumsa på.

                det enda tråkiga är att han gömde sig mest hela dagarna och kom bara fram på natten. eller när jag matade honom.
                de har enastående luktsinne. när jag lade en fiskbit på täckgladset kom han upp till ytan där fiskbiten var.

                akvarite var inrett med stora stenar över hela bottnen som bildade ett grottsysten där han kunde gömma sig.

                Kommentar

                • MichaelE
                  • June 2002
                  • 903

                  #23
                  Om du ska ha kulfisk i ett 50l kar ska du nog ha dvärgkulfisk, har för mig att dom inte blir mer än 5cm.
                  Och dom sak vara en av dom lättaste kulfiskarna att odla.
                  Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                  Nu med både salt och sött .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                  Kommentar

                  • masse_86
                    • January 2003
                    • 301

                    #24
                    Har nog övergett ideen med både rovfisk eller kulfisk. Jag funderar på att göra en bakgrund(hur dumt det än låter...att göra ett litet akvarium ännu mindre) och antingen ha snäcklekare eller ha dvärgciklider från sydamerika.

                    Vad skulle ni rekomendera?
                    Det mesta går att fixa själv!!!
                    //Masse

                    Kommentar

                    • Supermick
                      • April 2002
                      • 248

                      #25
                      Ursprungligen skickat av Nemesis
                      Sydamerikansk Bladfisk. Otroligt cool fisk som de i min lokala affär matar med neontetror och guppies. Fyll hela baksidan med svärdsplantor och ha i ett par rejäla rötter så borde den trivas.
                      Nemesis !!!
                      i vilken affär såg du fisken ?
                      jag har letat med ljus och lykta efter sånna
                      skicka ett mail till mig ang. det-------plz
                      let's get wet

                      Kommentar

                      • Adam.N
                        • July 2003
                        • 35

                        #26
                        Prova Neolamprologus Similis. Liknar Multifasciatusen men lite gul färgad på några ställen. Fin och liten håller den sig också

                        Kommentar

                        • EMIL_EMPO
                          • October 2006
                          • 72

                          #27
                          fjärilsfiskar? dom e ganska häftiga tkr ja

                          Kommentar

                          • Malcus
                            • June 2006
                            • 555

                            #28
                            Ursprungligen postat av EMIL_EMPO
                            fjärilsfiskar? dom e ganska häftiga tkr ja
                            Inlägget innan du posta var från 2003-07-20.
                            Han har säkert redan hittat en firre,

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Skulle nog tro det. Men fjärilarna är snygga frånsett trådensålder
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...