Hoppar alla Channa-arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Hoppar alla Channa-arter?

    Anledningen till frågan är att jag nu har ett lågt och långsmalt kar på sådär 150-160 liter som vore perfekt för någon Channa-art...MEN det kan inte vara täckt, varför jag behöver en fisk som inte hoppar.
    Vet ju sedan tidigare att ex. Bleherin och Assam:en är överdjävulskt duktig på att begå livet av sig så snart det finns en chans.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag TROR att alla channor hoppar ur ett otäkt akvarium förr eller senare..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Parachanna
      • October 2010
      • 77

      #3
      Alla hoppar.
      Pilgiftsgrodor

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Jotack, de små monstren jag köpte av ovanstående hoppar nog så högt och biter mig i fingrarna vid matning. En av dem hittade jag också i akvariet bredvid, jag begriper fortfarande inte hur den bar sig åt.

        Jag gillar inte täckglas men ett alternativ till det är att ha en sarg runt akvariet till arter som kan tänkas vara sugna på att emigrera.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Då blir frågan öppen: vad för rolig rovfisk/ar av lämplig storlekt passar in i mitt kar? Gillar fiskar som rör på sig o inte bara ligger platt på botten o väntar.

          Förutsättningar: öppet, 155 cm långt, sandbotten, kalkstensgrotta, levande Monstera med rotsystem i akvariet, god filtrering, skuggor, ca 30 cm högt vattenstånd.

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av perfetto
            Anledningen till frågan är att jag nu har ett lågt och långsmalt kar på sådär 150-160 liter som vore perfekt för någon Channa-art...MEN det kan inte vara täckt, varför jag behöver en fisk som inte hoppar.
            Vet ju sedan tidigare att ex. Bleherin och Assam:en är överdjävulskt duktig på att begå livet av sig så snart det finns en chans.
            En försynt fråga, Varför kan det inte vara täckt?

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av simpson
              En försynt fråga, Varför kan det inte vara täckt?
              - För att det ser ut såhär : )

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                Skulle väl gå att använda ett 2delat nät i tex rostfritt stål med hål för växten. Har man skarven runt växten är det inga problem att ta bort näten vid behov.
                Finns 'stormaskiga' med tex 15*15mm stora rutor som lär hålla fisk kvar i vattnet

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av simpson
                  Skulle väl gå att använda ett 2delat nät i tex rostfritt stål med hål för växten. Har man skarven runt växten är det inga problem att ta bort näten vid behov.
                  Finns 'stormaskiga' med tex 15*15mm stora rutor som lär hålla fisk kvar i vattnet
                  - Jag har nät hemma, men det är inte så värst snyggt på en tank, och det är jäkligt bökigt att ta bort o sätta dit igen om man behöver rengöra eller flytta något i akvariet.

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    Oj.. den där Monsteran kommer med stor sannolikhet att börja klättra på väggen bakom karet när den växt sig större. Jag har fått slita loss en sådan från väggen en gång för länge sedan.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ursprungligen postat av MonkanS
                      Oj.. den där Monsteran kommer med stor sannolikhet att börja klättra på väggen bakom karet när den växt sig större. Jag har fått slita loss en sådan från väggen en gång för länge sedan.
                      - Ja har redan fått den varningen från annat forum, så jag kommer ha ögonen på den så att den inte får fäste : )

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Att lägga nät över det akvariet vore ju rent syndigt... Däremot, att sätta en plexiglaskskiva några dm hög framtill, det vore fullt hanterligt.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Att lägga nät över det akvariet vore ju rent syndigt... Däremot, att sätta en plexiglaskskiva några dm hög framtill, det vore fullt hanterligt.
                          - hmm, det har jag inte ens tänkt på. Fast då måste det upp plexiglas på tre sidor. Det är ju inte snyggare det.

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #14
                            Ursprungligen postat av perfetto
                            - Jag har nät hemma, men det är inte så värst snyggt på en tank, och det är jäkligt bökigt att ta bort o sätta dit igen om man behöver rengöra eller flytta något i akvariet.
                            Väljer du rostfritt 15*15mm rutor så kommer det ju i princip inte synas om du inte vet om att det finns nät. Och det är ju inte bökigare att ta bort och sätta tillbaka än täckglas.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...