Pangasius hypophthalmus (hajmal) eller Paronhaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinK
    • April 2003
    • 385

    Pangasius hypophthalmus (hajmal) eller Paronhaj

    Hej!

    Jag och en kompis ska inreda ett 380l kar åt hans 2st Pangasius hypophthalmus (hajmal)eller paronhajar(vet inte vilken sort det är). De är båda ca 15-25cm.

    Nu har jag lite frågor om hur jag ska gå till väga och lite tips på hur det ska se ut.
    (det är jag som ska inreda karet och han står för kostnaden)

    1. Jag ska göra en bakgrund av frigolit. Tipps på hur den ska se ut för att passa till hajar!? färg och form?!.

    2. Är det nånting specielt man ska tänka på när man väljer växter? tips på växter som kan passa!?

    3. Vilket bottenmaterial är att rekomendera? sand, grus eller småsten?

    4. Vilka andra fiskar går ihopp med två extremt glupska hajar. (de har ätit 2st malar som tidigare left i karet. malarna va lika stora som hajarna när det inträffade). Det finns nu en mal i karet som verkar ha hajarnas respekt då malen ett fåtal gånger sets gå till attack mot hajarna. Går det att ha en ål i samma kar och isf vilken?

    5.Kan man ha en krabba i karet eller kommer det att bli herren på teppan i karet då?


    Kommer säkert fler frågor under tien som det rullar på men det här va de jag kom på nu..

    jag är extremt tacksam för svar!

    MvH
    Martin Sundholm

    "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tycker nog att akvariet är alldeles för litet - hajmal finns med i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=351 och paroonhaj blir faktikst ännu större än hajmalen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LinK
      • April 2003
      • 385

      #3
      Tjena Kjell!
      (hoppas du fick mitt e-mail igår)

      Visst är karet ganska litet för den sortens fiskar men han har dem bara medans de är små. När de blir större ger han dem till en god vänn till honnom. Där får de garanterat stora utrymmen att röra sig på.
      skulle ändå vilja att hajarna ska trivas så mkt som möjligt när de nu endå kommer leva ett tag i hans 380l.
      några tips?
      MvH
      Martin Sundholm

      "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Först och främst...
        Pangasius hypophthalmus är hajmalen och pangasius sanitswongi är paroonhajen.
        Du kan se skillnad på hajmalen och paroonhajen genom att titta på dess ryggfena, hajmalen har en kort rundad ryggfena och paroonhajen har en betydligt längre och spetsigare ryggfena. I övrigt så har hajmalen en slankare kropp och mindre huvud än paroonhajen och är normalt inte alls lika rovgirig.
        Jag gissar att det är paroonhajar din kompis har.
        http://www.planetcatfish.com/cotm/1999-02.htm

        Båda arterna är hur som helst extremt lättstressade och detta måste man tänka på när man inreder karet, man bör inte ha en massa vassa saker i karet(t.ex lavasten eller vassa skifferplattor) eftersom fiskarna är så gott som blinda och kan skada sig ordentligt om de simmar in i något då de blir skrämda.

        Växter är sannolikt bara i vägen för dem men gillar man växter så kan man t.ex plantera en dunge svärdsplantor eller liknande någonstans där de inte blir i vägen.

        Bakgrund skulle jag avstå ifrån, den blir bara i vägen då fiskarna ska glida runt i karet, det är bättre att ha helt släta sidor och endast ha några fåtal större och släta stenar och rötter samt någon växtdunge mitt i karet. Måste ni prompt ha bakgrund så skulle jag ha gjort den väldigt slät med runda in- och utbuktningar osv, färgen är en smaksak och "hajarna" lär knappast bry sig eftersom de bara verkar kunna se skillnad på ljus och mörker...

        Vad ni har för bottenmaterial spelar nog ingen roll, huvudsaken är att det inte är vasst så att fiskarna kan skada sig. Engelsk sjösten fungerar bra, sand går säkert också bra.

        Lyckas ni inreda karet bra så kommer "hajarna" att cirkulera över hela akvarieytan i väntan på maten, inreder ni sämre så kommer de att hitta en minimal favoritplats där de i princip bara står och hänger och simmar runt i en liten cirkel... Då är det dags att plocka bort några inredningsdetaljer.

        Appropå andra fiskar så är det lite klurigt då det låter som att din kompis har paroonhajar och inte hajmalar(baserat på det du beskrev om rovgirigheten). Fiskarna ni stoppar ner måste vara så höga att de inte kan sväljas och så pass snälla att de inte kan skada paroonhajarna då de cirkulerar runt i karet. Det är klurigt helt enkelt...

        Krabbor har jag aldrig haft så de vet jag inte hur de beter sig men är de inte allt för bitska av sig så går det säkert bra.

        I övrigt så är paroonhajar inte särskilt lämpliga att ha i akvarium då de på sikt blir alldeles för stora även för de allra största akvarier och dessutom är väldigt lättskrämda... Hajmalar fungerar aningen bättre då de inte blir lika stora men de är å andra sidan om möjligt ännu mer lättstressade... Men det där känner du säkert redan till.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • LinK
          • April 2003
          • 385

          #5
          Hej!
          tack så mkt för det utförliga svaret!
          jag har dock hört att svärdsplantor har det välldigt svårt för att trivas.
          det va paroonhajar som han har.

          ja det va ju lixom bakgrunden som va hela grejjen igentligen.... men vi ska göra den smal och med släta kanter.

          jag tror Piff & Puff kommer bli riktigt nöjda!
          MvH
          Martin Sundholm

          "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

          Kommentar

          • kexet86
            • December 2003
            • 65

            #6
            Ni säger att paroonerna är vilda. Jag ttycker inte alls att de är vilda. De cirkulerar mest runt och ser stöddiga ut tycker jag. Fast mina är visserligen bara 10-12 cm. Kommer vildheten med åren eller?
            Alex

            Kommentar

            Arbetssätt...