information om black ghost?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rubberman
    • March 2012
    • 101

    #16
    Jag kör med nutrafin aqua plus, har inte vågat testa utan då jag hört att man kör med kloraminer här.

    Kommentar

    • rudy
      • January 2012
      • 275

      #17
      Ursprungligen postat av rgolsson
      Okej,
      läste det med. så vet inte, om man skall kasta det eller ge klart fiskarna det.


      Men man skall väll inte köpa i hummersås eller något sådant?
      du kan ju spara det för längre fram eller ge typ bara en gång i månaden inte för ofta men det försvinner ju =)
      vi körde väldigt länge på fiskbullar i buljong men då dom uppenbarligen slutat att tillverka dom i små burkar gick vi över till
      "i hummersås" och om man bara sköljer av dom noga är det inget problem
      kört med det i ett par veckar om inte nån månad och det är inget fel på vattenvärderna

      ett förslag som jag gjorde när jag "presenterade "den nya maten var att ta en liten bit på en gaffel

      vi har typ "handtama "barber som åt vid ytan och då höll jag fiskbullen där tills dom kom och åt sen va det inga problem
      då dom nu äter lika mycket på botten som uppe
      så kolla lite var dom äter

      och lycka till tala gärna om hur det går =)

      Kommentar

      • rgolsson
        • May 2012
        • 189

        #18
        Okej,

        ja skall testa det. nu blir det ju tyvärr inte en bg fören om ca 2-3 månader. men skall berätta då.

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #19
          tror nog att dina andra fiskar uppskattar det oxå =)
          men gör det det vore kul

          Kommentar

          • rgolsson
            • May 2012
            • 189

            #20
            kan man köpa en bg och ha den i mitt 180kar så länge?

            är ju bara så kort tid eller den har svårt för att byta kar sen?

            Kommentar

            • rudy
              • January 2012
              • 275

              #21
              om det är det som är tanken att du just SKA flytta dom när dom (alla fiskar) växer ur är min personliga åsikt att du kan göra det
              hade min BG i ett 100 l kar tills vi fick iordning på vårt 230 liters och nu 6månader senare är det dax för sista flytten

              Kommentar

              • rgolsson
                • May 2012
                • 189

                #22
                ja tanken är att dom skall i mitt 400kar som jag har, fast det är inte igång pga vi ska flytta till andra sidan gatan i okt.

                skall man ha bg själv i ett lite kar och få han till att vänja sig vid den maten man ger han eller det går bra att ha den med alla andra fiskar direkt?

                Kommentar

                • rudy
                  • January 2012
                  • 275

                  #23
                  ju fortare han kommer ner ned sina nya kompisar desto bättre är det för mycket flyttar så kan dom /fiskar bli stressade
                  peta ner han med dom andra
                  äta kommer han göra när han blir hungrig =)

                  Kommentar

                  • Elhmor
                    • May 2012
                    • 45

                    #24
                    Eller så väntar du dom två tre månaderna och köper en BG då, slipper han två flyttar blir det bara direkt från affären och plums i det stora istället för, zooaffären> nuvarande akvarium>balja under flytt>stora akvariumet.

                    Ergo mindre stress och omställningar=gladare fisk
                    Senast redigerad av Elhmor; 24 August 2012, 21:17.

                    Kommentar

                    • rgolsson
                      • May 2012
                      • 189

                      #25
                      okej,

                      tror jag väntar då, och skaffar min öronål och bg samtidigt då

                      Kommentar

                      • Elhmor
                        • May 2012
                        • 45

                        #26
                        Ifall du inte haft öronål förr, tänk på den är ett rovdjur och gärna äter andra fiskar om dom inte är ganska stora, fick lära mig den hårda vägen allt upp till kardinaltetrors storlek försvann ganska snabbt. Så du inte köper fisk i onödan.
                        BG äter ju också andra när han blir större eftersom det går in i munnen, men öronålen jagar aktivt.

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #27
                          Problemen med Black Ghost och många av dess släktingar är att de är territoriella och nattaktiva samt att många av dem blir ganska stora. Dom slåss om nätterna även som små. Man behöver någon slags nattbelysning (t ex svag röd belysning på natten och starkt ljus på dagen) om man skall kunna titta på hur de beter sig. Komma fram för att äta även på dagtid brukar dom lära sig relativt snart.

                          Black Ghost är egentligen ett antal arter varav de flesta inte är vetenskapligt beskrivna. Åtminstone några av arterna blir över 50 cm. 500 liter och uppåt är att rekommendera för vuxna djur - speciellt om man vill försöka att ha mer än en. För en ensam halvvuxen borde 200 liter vara tillräckligt. Mycket grottor. De verkar förekomma mer i floder än i små svartvattenbäckar. Vilket antyder att åtminstone en del av arterna är ganska toleranta när det gäller vatten (jämfört med småtetror och dvärgcichlider). I naturen uppehåller de sig i hålor längs flodbankarna eller i växtligheten (vattenhyacinther etc) i flytande öar i floden. Hugger på mask även dagtid i naturen.

                          Kommentar

                          • rgolsson
                            • May 2012
                            • 189

                            #28
                            Okej, tack bra info erik =)

                            Kommentar

                            • freddan_gbg
                              • December 2011
                              • 297

                              #29
                              Inga röda mygg med malawi....

                              Kommentar

                              • megax
                                • December 2014
                                • 7

                                #30
                                hej hej, hoppas det går bra att jag lånar tråden lite. jag har 1 BG i mitt 660liters kar tillsammans med 2st gibby på 30cm och eventuellt 2st gibby på 15cm om det inte blir för trångt, ska möblera om först. Men kan jag köpa mig 1-2 Bg till och släppa i?
                                man har ju läst att BG ska vara ensamma, men sen har man läst om folk som har 2st BG i samma kar utan som helst bekymmer. Så vad tror ni? kommer jag kunna skaffa mig 1 eller 2st till? Den BG jag har nu har jag haft i 2.5 månad så den är ca 15cm max i ögonmått.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...