Hjälp Nån som kan Kulfiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WiBi_87
    • February 2012
    • 5

    Hjälp Nån som kan Kulfiskar??

    Hej.
    Är ny medlem här inne och tänkte höra om det är nån som är duktig på kulfiskar
    ska nämligen skaffa kulfiskar till mitt nya akvarium på 375 liter?! Har letat på nätet men det är svårt att
    hitta bra info om kulfiskar. Det står mellan Amazon kulfisk, fig8 eller takifugu ocellatus (fugu puffer/ orange saddle puffer) men allra helst vill man ju ha en mbu kulfisk men blir rätt varmt hemma så tror inte jag kan ha den. Sen vill jag gärna att kulfisken ska funka med min mal som är en indisk uppochnervändmal som är ca 15 cm och även kanske fler kulfiskar eller andra fiskar.

    Nån som vet??

    Tack på förhand =)
    //Niki
  • putte90
    • July 2010
    • 62

    #2
    Tja, om du är ute efter nån lite större kulfisk så är väl fahaka en cool variant som är rättså lätt att få tag på i sverige just.
    Men kulfiskar är ju rätt svåra då dom äter upp och biter sönder det mesta men det är väl bara att stoppa ner några fiskar som är större än kulfisken och låta den vänja sig att leva med andra fiskar.. fahakan är väl snarlik mbu:n till storlek och beteende?

    Kommentar

    • XiaoBai
      • March 2011
      • 12

      #3
      vill du kunna kombinera med andra fiskar skulle jag skaffa fig8.. har haft dem i mitt sällskapsakvarium flera år nu.. super söta och inte alls aggresiva...

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Alla kulfiskar gillar att knapra på snäckor. Skall du ha någon, så rekommenderar jag att du också fixar till en snäckodling.
        För många kulfiskar är det t o m nödvändigt för att de skall slipa ner sina tänder. Annars får man klippa ner tänderna...en procedur som är rätt stressande för firren.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Fahakor är riktigt coola och väldigt lätta att få tag på. Men de biter gärna bitar ur andra fiskar så det är en fisk som ska hållas själv.
          Samma sak gäller Mbu.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            måste faktiskt +1a fahakan.. så otroligt mycket mer fisk än de andra alternativen.. förmodligen intelligentare än de flesta katter..

            det kan låta rått men ett 375 tar dig rätt långt, ett 540 ännu längre och den människa som var känslokall nog att inte uppgradera för en fahaka sköt sig i en bunker i mitten av 40-talet..

            visualisera nu.. 375/540, ingen ram eller annat skräp, bara svart silikon.. en fet rot i mitten som sticker upp en bit ur karet.. på den fäster du en gullranka vars rötter slingrar sig ner i karet.. kanske en monstrea också eftersom du inte behöver täckglas till en fahaka.. vit vinkornig sand med något gräs hälften av karet, någon storbladig växt i andra.. svart bakgrund och ett fett stim neoner..

            visst kommer det säkert att gå åt någon neon då och då men inte tillräckligt många för att du ska hamna hos kronkalle..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • putte90
              • July 2010
              • 62

              #7
              jag såg en mbu på 40-50cm som gick i ett sällskapskar med nån stor rtc och några andra bjässe ciklider. tror filmen låg på youtube.

              mvh patrick

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Mm, det finns ett par mbu som fungerar med tankmates men storleken (70cm) och prislappen 4000 (mindre om du känner någon som känner någon men fortfarande dyr) brukar avskräcka de flesta..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • WiBi_87
                  • February 2012
                  • 5

                  #9
                  Har du fig8 i sötvatten eller bräckt?

                  Kommentar

                  • WiBi_87
                    • February 2012
                    • 5

                    #10
                    Så skulle ju vara jättesnyggt att ha men tyvärr just nu så har jag inte plats för ett större akvarium kunde jag ha större skulle jag garanterat ha det =P hehe.. Har sett lite på youtube med akvarium som man har även inredningen ovanför akvariet som du beskrev men kan tyvärr inte ha det så eftersom jag har katt.

                    Man blir ju lite sugen på en fahaka men det är nog taskigt mot den med ett akvarium på bara 375 l men kommer vara nått jag senare i livet kommer investera i när man bor bättre.

                    Funderar på att börja med amazon kulfisk och kanske fig8 i samma med ev lite andra firrar med men vet inte om det kan funka. Amazonen vet jag ska vara i sötvatten men osäker på fig8.

                    Kommentar

                    • WiBi_87
                      • February 2012
                      • 5

                      #11
                      Tack så mycket allihop..
                      Tänker nog i framtiden investera i antingen en fahaka eller mbu men nu
                      blir det nog några mindre kulor.

                      Nån som vet nån annan kula som kan passa med amazonkulfisken i ett sötvattensakvarium? fig8 kanske??

                      Nån som vet med hur många kulor man kan ha i samma akvarium på 375 L??

                      Kommentar

                      Arbetssätt...