Jaguarciklid och ormhuvudsfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    • April 2003
    • 221

    Jaguarciklid och ormhuvudsfisk

    Jag har för tillfället 4 st jaguarciklider. Jag misstänker att jag har 4 hannar så jag blir kanske tvungen att spara bara en av dom.

    Skulle man då kunna ha en ormhuvudsfisk som sällskap till en ensam jaguarciklid?

    Jag har haft ormhuvve för men det var en micropeltes, jag hade tänkt mig en mindre art som channa obscura?

    Det är ju en afrikansk fisk och borde väl kräva ungefär samma vattenvärden som en jaguar.

    Förresten så är karet på 375 liter och innehåller även ancistrus och sebraciklider, men dom ska givetvis säljas om jag ska ha ett ormhuvve.

    Hur lätt är det att få tag på en channa obscura? micropeltes är ju lätt att få tag på men dom blir så oerhört stor så det är inget alternativ. Någon annan art som blir runt 35 cm?


    MVH Martin
    MVH Martin
    http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    #2
    troligen inget problem att ha en Obscura med en Jaguard.

    gå in på www.snakeheads.org och kika lite

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • walle_1
      • April 2003
      • 221

      #3
      Har läst att du har micropeltes och ??? någonstans. Vad har du för kar åt dom? Är dom stor?


      MVH Martin
      MVH Martin
      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        #4
        Min Micropeltes blev ihjäl biten av min Channa Panaw, dom var båda ca 8cm långa, Panaw är en dvärg ormhuvudsfisk som blir runt 17-20cm, men den är grövre än en lika lång Micropeltes, Ormhuvudsfiskar kan ha ganska brutalt revir tänkade emellanåt.

        Min Channa Panaw är nu ca 13-14 cm och hugger efter mine jaguarer när dom kommer för nära, han hävdar sig utan problem mot dom.

        Jaguarerna är ca 10 - 12 cm nu.

        //Marcus

        ps jag har andra större fiskar men inte i samma kar
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • walle_1
          • April 2003
          • 221

          #5
          Jaså, så du har jaguarer med dina. Det låter ju lovande. Hur många jaggar har du? Mina jaguarer är väl ca 14-16 cm nu så man kanske måste föda upp ormhuvvet i ett separat kar eller köra med avdelare ett tag kanske. Vet du om man kan få tag på obscura lätt?


          MVH Martin
          MVH Martin
          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            #6
            troligen inget större problem få tag på, jag har pratat med grossisten och han sa att dom flesta. även dom ovanliga är det inga större problem få tag i, tror säsongen för dom börjar typ nu

            jag vet att han skulle ta hem lite mer udda fiskar som jag gav förslag på, så prova fråga på akvarie affären om dom kan forska lite med sin grossist

            grejen med ormhuvuden är att många av dom mindre kan jämföras med en Polypterus, dom ligger mycket på botten eller i nån växt och gör inte mycket väsen av sig, så andra fiskar brukar inte bry sig om dom.

            en micropeltes är ett byte helt klart eftersom den simmar uppe vid ytan fram och tillbaka och den försvarar sig oftast inte, dom mindre arterna verkar mer aggresiva och försvarar sig bättre.

            //marcus
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • Dr. Strange
              • March 2003
              • 995

              #7
              just det ja, jag har 4 stycken jaguarer kvar, troligen 3 hannar och en hona, dom två största bråka aldrig men dom 2 mindre för stryk.
              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

              Kommentar

              • walle_1
                • April 2003
                • 221

                #8
                troligen inget större problem få tag på, jag har pratat med grossisten och han sa att dom flesta. även dom ovanliga är det inga större problem få tag i, tror säsongen för dom börjar typ nu
                Ja, det där lät ju helkanon. Ska ringa och höra med han imorrn. Han brukar faktiskt ta hem ovanliga fiskar så det är nog inte omöjligt. Sist jag var in till han hade han 8 micropeltes och 2 africana(inte riktigt säker om det var africana)

                grejen med ormhuvuden är att många av dom mindre kan jämföras med en Polypterus, dom ligger mycket på botten eller i nån växt och gör inte mycket väsen av sig, så andra fiskar brukar inte bry sig om dom.
                Polypterus är fengäddor va? Så du menar att en obscura inte kommer att vara lika aktiv som min micropeltes var? Det sägs ju att ormhuvven ska vara ganska aktiva. Gäller det bara micropeltes? Hur snabbt blir en obscura 35 cm tror du? Hur länge har det dröjt för din panaw eller pannan eller vad den hette?
                en micropeltes är ett byte helt klart eftersom den simmar uppe vid ytan fram och tillbaka och den försvarar sig oftast inte, dom mindre arterna verkar mer aggresiva och försvarar sig bättre.
                Att dom simmar i ytan det känner jag igen, men att de mindre arterna skulle vara aggressivare det var jag inte medveten om, är det verkligen sant?


                MVH Martin
                MVH Martin
                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                Kommentar

                • Dr. Strange
                  • March 2003
                  • 995

                  #9
                  Dom större arterna är betydligt brutalare men samtidigt lugnare, när dom anfaller nåt sliter dom sönder bytet, och dom kan anfalla nästan vad som helst, dom kan även lämna andra fiskar ifred en lång tid.

                  Dom mindre som jag haft/har beteer sig mer som en ciklid, verkligen revir hävdande och anfaller andra för att jaga bort dom.

                  Sen verkar dom se nya fiskar som byten, har dom gått i samma kar ett tag brukar det kunna gå bra.

                  Även dom små Ormhuvudena kan vara ganska aktiva, dom ser bra och är alerta när man ska mata.

                  //Marcus



                  " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                  Kommentar

                  • walle_1
                    • April 2003
                    • 221

                    #10
                    Ok det där låter ju bra.

                    Jag ringde iaf zoo idag och han sa att han hade haft obscura förr så han trodde att han kunde få hem den igen. Han skulle också kolla efter om han får tag på en jaguarhona åt mig.

                    Ger du din "snok" småfisk eller?


                    MVH Martin
                    MVH Martin
                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • Dr. Strange
                      • March 2003
                      • 995

                      #11
                      Mina fiskar lever till stor del på frysta skalade räkor som jag om det behövs delar upp och kastar i frysta.

                      :_)

                      /Marcus
                      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                      Kommentar

                      • walle_1
                        • April 2003
                        • 221

                        #12
                        Testa att ge ormhuvvet lite småfisk, jag lovar det är skitkul att se dom smälla på. Min micropeltes jag hade förr blev ca 35-36 cm och han knipsade av mörtarna som skit om dom var för stor.



                        MVH Martin
                        MVH Martin
                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • Dr. Strange
                          • March 2003
                          • 995

                          #13
                          hehehe, jo, jag började mata min panaw med levande Guppies och platys som hade deformationer, krokiga ryggar etc.

                          man hör ett smällande ljud när han hugger efter dom, och jag har sett tänderna så jag vill inte ha fingret emellan

                          //Marcus
                          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                          Kommentar

                          Arbetssätt...