platyn & slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • varg
    • August 2002
    • 1002

    #16
    har ingen doppvärmare. så det går inte att höja. eller jo har en 50wattare men den funkar nog inte..

    jag tycker 22 grader är kallt, men smaken är som baken

    jag tycker inte att det är så stora problem, pricken gick bort av sig själv (hade varmt vatten då med, runt 28 grader) och prickarna förr försvann isammband med att jag gjorde stort vattenbyte, slammsög och tog bort två rötter.

    och flytproblemet vet jag, inte mata på ett tag. dom har inte heller fått mat nu på två dagar.
    Zoon

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #17
      jag tycker inte att det är så stora problem, pricken gick bort av sig själv (hade varmt vatten då med, runt 28 grader) och prickarna förr försvann isammband med att jag gjorde stort vattenbyte, slammsög och tog bort två rötter.
      Pricken försvann antagligen just för att du bytte vatten (bättre vatten = högre immunförsvar), 28c/29c är vad som rekommenderas för att döda parasiter för GF (vita prick = Parasit, Ichthyophthirius). Kan naturligtvis ha varit en parnings stjärna med förhållanderna du gav var idealiska för att bota vita prick utan medecinering. :o)

      Blir flytproblemet värre kan du även separera honom (men då med värmare och 28/29c) eller även salt doppa (5min i hög koncentration) för att "purge" honom.

      Puregold.com
      WHITE SPOTS, ETC.
      If the white are like sugar or salt grains, this is ich.
      White to sorta gray greasy looking spots, especially on the fins is most likely lymphocytosis, a virus.
      If the grains seem to only be on the gill covers, and/on the leading edge of the pectoral fins, and/or around the eye socket of telescope fish then they could be breeding stars.
      If the white is fuzzy, hanging from mouth, white in the middle of a sore that is red around the edge or if the mouth or anal port is red, it is more likely to be columnaris.
      If there are white "shreds" hanging from body, if the slime coat appears cloudy, the eye looks cloudy the slime coat is sloughing. This is an indication that there is a water quality problem or a heavy parasite infection.
      If thin white poop is seen, it is most likely an internal bacterial infection.
      White fuzzy material on the tail means a possible fungus after parasite infection, treat with Quick Cure, which has formaldehyde for the parasites and malachite green for the fungus.
      Mvh, cri

      Kommentar

      • varg
        • August 2002
        • 1002

        #18
        [quote]Ursprungligen skickat av cri
        Blir flytproblemet värre kan du även separera honom (men då med värmare och 28/29c) eller även salt doppa (5min i hög koncentration) för att "purge" honom.
        vår andra slöjjis gjorde så förr, innan vi började blötlägga flingfodret. honom separerade inte vi, utan han fick simma kvar i burken och nu mår han bra...

        Kan naturligtvis ha varit en parnings stjärna med förhållanderna du gav var idealiska för att bota vita prick utan medecinering. :o)
        parningstjärna? att dom lekte då, eller har jag missuppfattat nu...?

        tack för svaren förresten
        Zoon

        Kommentar

        • cri
          • September 2002
          • 700

          #19
          Hej igen,
          Blötlägger du fortfarande fodret? Och Torsten flyter?
          Möjligheten att separera gav jag att prova om han inte blir bättre.

          Stegen som ofta rekommenderas gällande flytproblem är:
          1. Ge fisken ett salt dopp i 5min, sedan
          2. separera fisken till en ren behållare med "gammalt" vatten, filter bhövs ej men däremot värmare. Byt behållare var 24h i fem dagar. Detta är en gammal Kinesisk metod. Även för andra sjukdommar. Kallas på Engelska för bucket to bucket...
          3. Introducera små mängder foder som blötlagts.

          Parningstjärna - lekte de så hade du sett det. Man tar inte misste på lite snabb simmning och riktig parnings lek.

          Mvh, cri

          Kommentar

          • varg
            • August 2002
            • 1002

            #20
            Ursprungligen skickat av cri
            Hej igen,
            Blötlägger du fortfarande fodret? Och Torsten flyter?
            japp..men sen iförrigår började han göra det, och igår började slöjjisarna simma vid ytan och hämta luft eller så antar att det är det. tog bort vatten så att filtret skulle vara ovanför vatten och nu simmar alla normalt igen..förutom Torsten dårå.

            separera fisken till en ren behållare med "gammalt" vatten, filter bhövs ej men däremot värmare
            problem..mina föräldrar bryr sig inte om fiskarna. är dom sjuka så är det bara att ta bort dom, tycker dom..
            sen har jag inte några behållare, ett 37 liters akvarium men tror inte att Torsten skulle trivas där han (eller hon??) är ganska social också, simmar över och under alla fiskarna och försöker att samla ihop de andra när det är matdags...

            annars hade jag gjort det, men tar jag fram 37litrarn så kommer föräldrarna förmodligen att tvinga mig bli av med alla fiskar
            Zoon

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #21
              Aj, aj... hm... Det vill vi ju inte!

              Om det nu nyss har hänt att han börjat få flytproblem, så se hur det går efter ett par dagars fasta.

              Min svarta hona är så snabb vid matdags (jämfört med de andra) att hon ibland får flytproblem. I stället för att separera henne har jag köpt en stor håv som hon får vara i vid matdags och får separat annat foder och i den mängd hon behöver :o)

              Mvh, cri

              Kommentar

              • varg
                • August 2002
                • 1002

                #22
                Ursprungligen skickat av cri
                Aj, aj... hm... Det vill vi ju inte!

                I stället för att separera henne har jag köpt en stor håv som hon får vara i vid matdags och får separat annat foder och i den mängd hon behöver :o)

                nä de vill vi inte

                hmm..håv..vore ju bra. men sprattlar hon inte när hon är i håven? Torsten fick värsta spelet förr när det var dags för håven, hehe..och hur gör man att fisken blir rädd? tror inte Torsten vill simma in i den frivilligt hehe
                Zoon

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #23
                  Stor (30x25 cm) håv som hon faktiskt kan simma i. Stödjer den mot akvarie kanten i hörnan. Fungerar bra och hon vet att håven betyder mat så det är inga problem :o)
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • @xel
                    • May 2003
                    • 73

                    #24
                    pumpan, det var ditt akvarium jag menade, det med slöjstjärtar :P

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #25
                      Hej igen,

                      Tittade in hos dina fiskar :o) Fina bilder. Vill bara nämna att Ninja inte är ett lejonhuvud (de har ingen rygg fena och hela huvudet har blomkålsutväxt) men däremot en Oranda.

                      Här kan du se skillnaden:
                      http://www.ap-goldfish.com/gold.html
                      Bild på Red Oranda/Red & White Oranda, Red Cap Oranda..... och Lion Head (lejon huvud)

                      Se hur tam denna Orandan är...
                      http://www.aquaoceans.com/wgarden.htm
                      Här förklarar de också att GF växer som bäst i medel temperatur men slutar växa i dammen under vinter halvåret när vattnet är kallt/is.

                      Olika Orandor:
                      http://yuenfatfish0.tripod.com/oranda.htm
                      Lionhead:
                      http://yuenfatfish0.tripod.com/lionhead.htm
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • varg
                        • August 2002
                        • 1002

                        #26
                        cri: tackar okej, trodde de va lejon..fast Ninja är så feg så de inte är sant! när jag stoppar ner handen och ska fixa lite så är Ninja på andra sidan av karet medan andra fiskarna simmar lite omkring och är nyfikna.

                        @xel : tackar fast ja tycker de e trist, en blomma i mitten och en kruka och några stenar + grus. kan inte ha nåt i karet för fiskarna drar upp och ommöblerar hela tiden
                        Zoon

                        Kommentar

                        • @xel
                          • May 2003
                          • 73

                          #27
                          hehe...jaa du, slöjstjärtar är ju som dom är
                          Men hur skulle man klara sig utan dom? =) Hur många svarta har du? Dom råkar nämligen vara min favorit-slöjis

                          Kommentar

                          • varg
                            • August 2002
                            • 1002

                            #28
                            Ursprungligen skickat av @xel
                            hehe...jaa du, slöjstjärtar är ju som dom är
                            Men hur skulle man klara sig utan dom? =) Hur många svarta har du? Dom råkar nämligen vara min favorit-slöjis
                            har bara en, Torsten tänker skaffa en eller två små till när jag fått iväg mina fiskar ur 100 liters...vi får se dom är ju så söööööta
                            Zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...