öronål ( Erpetoichthys calabaricus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekklad
    • February 2011
    • 56

    öronål ( Erpetoichthys calabaricus)

    är lite osäker på vilken kategori tråden ska ligga.

    är lite sugen på en ål till akvariet och de få som ja känner till gräver och rör om för mycket i sanden för min smak
    hittar inget om att öronålen har detta beteende så någon med erfarenhet kanske kan säga hur det ligger till?

    sen undrar jag hur ni täcker till akvariet räcker det kanske med att täcka de små hål där sladdar ska ut med tex filtermaterial?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    jag har aldrig varit med om att en öronål just grävt, de försöker ju ofta ta sig in i håligheter men mer än så ska det inte vara..

    vad har du för sällskap till den och hur stort kar? de ska ju helst inte leva på fling-foder.. de behöver lite köttigare mat för att må bra.. typ pellets, räkor, fiskfilé etc..

    öronålar KAN hoppa men det är sällan med någon större precision och de saknar förmåga att "slingra" uppför sladdar och så.. är mer än 20 procent av kroppen ovanför vattenytan saknar de kraft så filtermatta duger alldeles utmärkt att täppa till eventuella hål..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • raabe
      • October 2007
      • 23

      #3
      Jag använder bara tejp över det ena hålet sen en katong bit med en liten tygnd på övet mat hållet.

      Kommentar

      • Redlinefoto
        • June 2011
        • 104

        #4
        Öronålar gräver inte, dom ligger bara stilla och kommer nästan bara fram när man ger mat...

        Röda mygglarver gillar dom, men dom blir nog gladare om dom får tex räkor eller levande foder.

        Sen behöver dom inte den volymen som står i artbeskrivningen, inte under 100liter.
        Dom blir oftast inte större än vad dom är i affären,
        Om dom nu skulle bli för stora e det bara göra sig av med dom.

        Mvh/Fredrik
        375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
        Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Ursprungligen postat av Redlinefoto
          Öronålar gräver inte, dom ligger bara stilla och kommer nästan bara fram när man ger mat...

          Röda mygglarver gillar dom, men dom blir nog gladare om dom får tex räkor eller levande foder.

          Sen behöver dom inte den volymen som står i artbeskrivningen, inte under 100liter.
          Dom blir oftast inte större än vad dom är i affären,
          Om dom nu skulle bli för stora e det bara göra sig av med dom.

          Mvh/Fredrik
          har aldrig sett en öronål jaga..

          röda mygg är enkelt men fel mat.. det är för näringsfattigt.. bättre och drygare med en påse räkor eller en rejäl pellets..

          att folk ger dem fel mat är det huvudsakliga skälet till att de inte blir större än de är i affären..

          vilket du i princip sa men kände att ett förtydligande vore bra.. haha..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Redlinefoto
            • June 2011
            • 104

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            har aldrig sett en öronål jaga..

            röda mygg är enkelt men fel mat.. det är för näringsfattigt.. bättre och drygare med en påse räkor eller en rejäl pellets..

            att folk ger dem fel mat är det huvudsakliga skälet till att de inte blir större än de är i affären..

            vilket du i princip sa men kände att ett förtydligande vore bra.. haha..
            Jag skrev att dom gillar mygglarver inte att det är nyttigt sen att det e bättre med tex räkor.

            Jag matar mina med massor olika foder och med levande körsbärsräkor. (vilket dom tar)

            Och mina växer inget trotts att dom är gamla nu.



            ---
            I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.826215,12.250583
            375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
            Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

            Kommentar

            • ekklad
              • February 2011
              • 56

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              jag har aldrig varit med om att en öronål just grävt, de försöker ju ofta ta sig in i håligheter men mer än så ska det inte vara..

              vad har du för sällskap till den och hur stort kar? de ska ju helst inte leva på fling-foder.. de behöver lite köttigare mat för att må bra.. typ pellets, räkor, fiskfilé etc..

              öronålar KAN hoppa men det är sällan med någon större precision och de saknar förmåga att "slingra" uppför sladdar och så.. är mer än 20 procent av kroppen ovanför vattenytan saknar de kraft så filtermatta duger alldeles utmärkt att täppa till eventuella hål..

              okej tack för ett mycket bra svar ja tänkte ha dom ihopp med 2 st påfåglar en arowana och en fengädda lr kanske två

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hmm, vet inte om jag skulle rekommendera att ha dem med påfåglar, råkade göra det misstaget för längese´n, och det slutade med att pansarålen hamnade i gapet på en påfågel Jag har nog aldrig varit med om att nå´n pansarål har rymt. De använder väl mest sin förmåga att ta sig över land i naturen när de vill hitta ett nytt "vattenhål".

                Öron/pansarålen är en fengädda förresten. De är rätt lätta att se könsskillnad på, och på några jag har haft har jag sett vad jag antar var lekbeteende. Bråk var det nog inte, eftersom de vanligtvis inte är aggressiva mot varandra.
                Senast redigerad av Shepard; 12 August 2011, 22:45.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ekklad
                  • February 2011
                  • 56

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Hmm, vet inte om jag skulle rekommendera att ha dem med påfåglar, råkade göra det misstaget för längese´n, och det slutade med att pansarålen hamnade i gapet på en påfågel Jag har nog aldrig varit med om att nå´n pansarål har rymt. De använder väl mest sin förmåga att ta sig över land i naturen när de vill hitta ett nytt "vattenhål".

                  Öron/pansarålen är en fengädda förresten. De är rätt lätta att se könsskillnad på, och på några jag har haft har jag sett vad jag antar var lekbeteende. Bråk var det nog inte, eftersom de vanligtvis inte är aggressiva mot varandra.

                  a jag vet att risken finns att påfåglarna käkar upp ålen. men kommer att ta ur dom och möblera om lite o sen får ålen vara i ett tag innan ja släpper tillbax påfåglarna. då kanske dom inte ger sig på den direkt som om ja skulle släppa ner den hos dom bara.
                  för har haft en den andra fiskar som påfåglarna lätt skulle kunna käka upp, men dom har inte vart de minsta intesserade av att ens smaka på dom. om ja inte bara kastar i en ny fisk såklart, då måste de ju undersökas

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Ursprungligen postat av ekklad
                    okej tack för ett mycket bra svar ja tänkte ha dom ihopp med 2 st påfåglar en arowana och en fengädda lr kanske två
                    jag hoppas du vet vad du ger dig in på.. det går mycket pengar och utrymme.. visserligen brukar det ju gå att skänka bort arowanor så länge de inte är större än 50 (vilket de blir på ett år) men det finns alternativ som inte kräver dig på 3m2 golvyta.. strunta hellre i öronålen, den är dessvärre för liten och vek för att klara sig i det sällskapet.. det finns en stor risk att även arowanan stryker med då de inte börjar försvara sig förrän de når 40-50cm.. påffar är gulliga men de har en förmåga att stöka runt och fightas..

                    ta det inte som att jag kritiserar, ta det som att jag vill spara så många som möjligt från att göra dyra och tråkiga misstag..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • ekklad
                      • February 2011
                      • 56

                      #11
                      jo jag vet att det är en chansning, det kanske ändrar sig men påfåglarna ja har nu är snälla som små guldfiskar dom är dock inte så stora än 15-20cm någonstans. hade dom endå ihop med ett par texasciklider innan som inte va snälla direkt, men påfåglarna försvara sig bara och ignorera dom annars.

                      har dock inte bestämt mig för en öronål men är sugen på någon slags ål, gillar eldålen skarpt men är sjukt trött på att fiskarna flyttar runt all sand helatiden. o va ja har hört om den så gräver den som tusan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...