Dvärgkulfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbabrun
    • March 2011
    • 10

    Dvärgkulfisk

    Hej! Vet inte vilken kategori kulfisk tillhör.

    Jag funderar ev. att skaffa dvärgkulfisk till mitt nanoakvarium. Men jag hittar lite information. Kan man ha guppy, endlers och en liten mal tillsammans med dvärgkulfisk. Andra råd och tips?
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    http://www.dwarfpuffers.com/ bra sida
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Guppy eller endlers lär inte vara bra att ha i hop med kulfisk - de nafsar gärna på långa fenor.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • guineapig
        • April 2003
        • 157

        #4
        Väldigt kul fiskar , kulor, men de kräver lite mera engagemang så tänk efter både en och två gånger innan du slår till. De behöver mer "aktiv" skötsel, framförallt vid mating, går sällan att bara kasta ner lite torrfoder som till de flesta andra fiskar. De verkar nästan "intelligenta" när de cirklar omkring och spanar efter snäckor. Hårdhudade malar är nog det enda som funkar tillsammans med dem, guppy kommer troligen inte funka alls, de blir kulfiskmat efter ett tag...

        Kommentar

        • ebbabrun
          • March 2011
          • 10

          #5
          Ok, jag tog en funderare till. Det blir inga dvärgkulfiskar denna gången. Kanske köper jag ett till akvarium eller väntar till fiskbeståndet minskat i nuvarande. Då kanske det blir kulfisk. Tror jag skaffar en kampfisk istället och hoppas att det är en snäll typ, annars får jag lämna tillbaka den.

          Kommentar

          • isbjörnen
            • April 2007
            • 12

            #6
            Jag hade en kampfisk med mina guppysar tidigar men han jagade dem förmycket o bet i fenorna så han åkte ut.

            Eftersom jag tror på alla mina egna tankar så skaffade jag sex dvärgkulfiskar igår som nu går med mina tetror o guppys, får se hur de går...

            Kommentar

            • slade
              • May 2010
              • 159

              #7
              Här finns en läsvärd artikel om kulfisk.

              450 L SA
              80 L SA

              Kommentar

              Arbetssätt...