Ni med Fahaka...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bladh
    • February 2010
    • 193

    Ni med Fahaka...

    ... hur har ni inrett era akvarier? Ska snart göra en extreme makeover på mitt 240L, men har varken kunskap eller idéer om hur det ska inredas för att passa en Fahaka.
    Vill helst komma bort lite från pissgult vatten, rötter och bråkiga växter..
  • Bladh
    • February 2010
    • 193

    #2
    Är här verkligen ingen Fahaka-ägare som vill dela med sig..?

    Kommentar

    • Tonke
      • March 2011
      • 9

      #3
      Hallojs...
      jag har också en fahaka (för andra gången) och håller på att köra in + inreda ett 540l kar till den lilla belseblobbens ära men under resan's gång jag har kommit fram till att dom ska helst ha fin sand... för dom gillar att gräva ned sig.
      En del rötter och andra skrymslen för den att söka av i sin jakt på snäckor och annat gott, dom uppskattar verkligen att få jaga runt efter födan på sitt egna lilla sätt .
      Bambupinnarna jag stoppade ner sist vart då populär oss den förre fahakan, bara att tänka på storleken på fisken så den kan fara runt inredningen utan att den fastnar eller så

      Inte så lätt att hitta insperationsbilder ifrån någon afrikanskflod... men i tanke på fiskarna dom visar upp på diverse bilder så skulle inte jag våga dyka där

      Mvh Tonke

      Kommentar

      • Bladh
        • February 2010
        • 193

        #4
        Tack för bra svar ska iväg tidigt imorgon och lämna bort akvariets nuvarande invånare, sen köpa lite nya saker för att ev. påbörja omstarten till helgen.
        Ja, någon finare sand lär det bli. Sen förmodligen en del s.a.s funktionella stenar. Tror dock jag skippar rötter tills vidare, vill försöka hålla ett "hårdare" utseende på vattnet.

        Kommentar

        • Tonke
          • March 2011
          • 9

          #5
          Fixa även en plexi skiva att använda som avskiljare ifrån tänder och händer =) .... inte så dumt då dom kan utan förvarning få för sig att det är en klase räkor på antågandes =D

          Kommentar

          • Bladh
            • February 2010
            • 193

            #6
            Akvariet omstartat i förrgår, pumpen har öst på sen igårkväll. Inkörsfiskar köps på lördag, sen får vi se var det leder därifrån.
            Har förhoppningar om att det ska gå att hålla ett gäng corydoras tillsammans med fahakan, men jag tvivlar starkt på det...

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Som Tonke säger, ha finkorning sand, de kan och vill eventuellt gräva ner sig. När de är små gör de det iaf Jag kör lite rötter och vallisneria bara.

              Öppna simytor med några gömställen är kanon. Du måste nog göra om lite när den växer (mer simyta). Du är medveten om att de växer OTROLIGT fort va? 240 liter räcker kanske 3-4 månader :/ Min växte från 4-5 cm till 25-30 cm på mindre än 6 månader. Jag skulle säga att minsta mått är 150 x 60 x 50.

              Du kan nog ha corys/siameser/ancistrus när den blivit lite större (15-20cm) de är ju inte så jättesnabba i vändningarna
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • Bladh
                • February 2010
                • 193

                #8
                Köpte ljus, nästan vit, finkorning sand. "Ciklidsand". För tillfället har jag bara en vit hålsten, ska ordna lite mer mög på lördag i samband med inkörsfiskköpet (vilken underbar ordkomponering!).

                Att dom växer fort vet jag, har kollat upp det och de flesta säger ca en tum i månaden. Har planerat att köpa större akvarium så fort jag märker att den har växt ur det nuvarande.

                Har du provat corys och liknande? Känns som att en liten bottenmaffia lär vara ett måste..

                Kommentar

                • Bladh
                  • February 2010
                  • 193

                  #9
                  Förresten Dahlberg, du vill inte posta några nytagna bilder på din?

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #10
                    Bara du är beredd på att de växer fort så

                    Jag kör ancistrus.. En hel drös. Iofs verkar de flesta fiskar inte bry sig speciellt mycket om L-malar. Corys är ju ganska snabba så varför inte? Testa


                    Har en halvny bild som Johanski tagit, annars kan du kolla bloggen... Men det är väl 90% Plaudarium just nu

                    Klicka på bilden för större version

Namn: fahakur.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,2 KB
ID: 2132305
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • Tonke
                      • March 2011
                      • 9

                      #11
                      Oj vilken fin Fahaka du har Dahlberg... den ser riktigt tjusig ut =) .

                      Angående ancistrusar så klarade dom sig riktigt bra när jag hadde den förra fahakan... fast dom hade ett par distinkta märken efter bet på fenorna, men dom lär sig efter ett tag att dom inte är osynliga =) .

                      Min nya lilla bäbis fahaka försöker jaga humlefiskar och trots att dom knappt ens kan simma så fintar dom blobben gång på gång... ser riktigt roligt ut när dom utmanörvrar blobben med tre simtag =D, men om nån vecka till så ska han få komma till sitt nya hem.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...