Olika sorters elefantnosar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 0422
    • August 2007
    • 644

    Olika sorters elefantnosar?

    Tjo, har sökt runt lite på forumet men inte hittat något specifikt om skillnader mellan olika elefantnosfiskar. Just nu håller jag på att skissa ihop en fisksammansättning till ett 700-liters, och är grymt sugen på elefantnosar. Den jag fallit för är Campylomormyrus numenius (jag är ytlig och går efter utseendet), men jag hittar inte mycket information om den alls.

    Någon som har erfarenhet av skillnader mellan olika sorters elefantnosar? Kan man utgå från att det mesta om dem är övergripande för alla medlemmar i familjen (familjerna...), eller finns det kraftiga variationer?
    - MAKE LOVE NOT LANDFILL -
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Det är ovanliga fiskar i hobbyn, kräver lite plats plus att de har ett eget beteende. Tippar att du får söka info på utländska sajter för att hitta något om dem. Det finns en intressant artikelserie om den vanliga elefantnosen i gamla tidskriften Akvariet, väl värd att försöka snoka reda på om du är inne på mormyrider. Kirsbaum höll ett föredrag om odling av mormyrider (eller snarare lekförsök, han verkade inte bry sig särdeles om att dra upp yngel) på senaste Akvariets dag i Haninge. Fanns någon länk med där också, men den har jag inte i huvudet. Ett av de intressantaste föredrag jag lyssnat på iaf.

    Har inte haft några mormyrider själv men har periodvis varit sugen. Av det jag har greppat så är det intelligenta fiskar som kan bli uttråkade av ett fel inrett akvarium. Rätt mycket gömställen, rötter och sådant gillar de att dra rundor i. Har inte noterat något speciellt om skillnader mellan olika arter, men en del saknar snabeln. Borde innebära något i beteendet också. Var försiktig i val av sällskap till dem, de trycks lätt undan. Tror artakvarium är grejen. Kommunicerar elektriskt, i artikelserien i Akvariet finns en beskrivning på en apparatur som gör att man kan lyssna på dem. De ska ha en hjärna som i relation till kroppen är större än vi människor har, fast det är andra centra än våra som är större. Klart fascinerande fiskar, misstänker att det är lätt att utveckla en livslång passion för dem!!

    Hittar du mer info så lägg gärna tips/länkar här. De hör till de fiskar som jag gärna läser på mer om, inför ett ev. framtida köp.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns uppenbarligen 194!!! olika arter med elefantnosar http://www.practicalfishkeeping.co.u...m_content=html
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Jo, det finns ett bra gäng mormyrider, har spanat lite till och från. En del blir dock rätt stora och är därmed olämpliga för akvarium. Kirsbaum beskrev dock några dvärgvarianter som landar på 5-6 cm. Minns jag rätt hade de ingen snabel, var trubbnosiga. Rackarns intressanta firrar iaf, men har aldrig sett dem i butik, inte ens i Tyskland (akvarienördarnas paradis, åk dit!!).

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • 0422
          • August 2007
          • 644

          #5
          Jo, gott om olika elefanter finns det, minst sagt
          Har funderat på det länge, och så råkade det vara en artikel om det i senaste PFK... Vad jag kan läsa mig till där är ungefär att de vill vara några stycken, och att de BORDE gå att ha ihop med lite andra fiskar... Läste lite om fjärilsfisken också, och de ska visst kunna passa ihop med den, och då fjärilsfisken går bra ihop med några olika Synodontisar så borde ju elefanten också göra det. Frågan är dock om de går ihop med min S. schall?

          Nu när jag äntligen håller på att skaffa det akvariet jag drömt i om flera år finns det så många fiskar jag vill ha, men har bestämt mig för att göra en afrikansk biotop. Men just där finns det ju så många häftiga sötnosar också

          Men ja, grundkravet är ju att de ska gå ihop med schall, som är min lilla ögonsten sedan 10 år tillbaka...
          - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

          Kommentar

          • 0422
            • August 2007
            • 644

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Jo, det finns ett bra gäng mormyrider, har spanat lite till och från. En del blir dock rätt stora och är därmed olämpliga för akvarium. Kirsbaum beskrev dock några dvärgvarianter som landar på 5-6 cm. Minns jag rätt hade de ingen snabel, var trubbnosiga. Rackarns intressanta firrar iaf, men har aldrig sett dem i butik, inte ens i Tyskland (akvarienördarnas paradis, åk dit!!).

            Hilsen,

            /P

            Jag kommer till Tyskland (Leipzig) i juni, då det är Wave Gotik Treffen (goth/synth-festival) där då, men tänkte smita ifrån mina svartklädda jämnlikar då och leta fiskaffärer Var i Berlin härom året och tvingade in pojkvännen på SAS Radison vid Alexanderplats för att titta på deras akvarium, men var för snål för att åka hiss genom det
            - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Bör gå att kombinera elefantnosar med fjärilsfisk iaf, det hade jag vågat testa. Stör nog inte varandra alls, håller till på olika ställen i akvariet. Kanske kan funka med de som kallas för klätterfiskar numera, Ctenopoma acutirostre t ex. Synodontis bör också gå, men jag är lite mer fundersam där. Har i många år haft S. petricola, och de är rätt buffliga vid matdags. Jagar dock inte andra fiskar, de bara "tränger sig". Mjo, hade nog vågat testa det med.

              Har för mig det finns en rackarns bra butik i Berlin, Aquairum Meyer. Aldrig varit där själv men fått tips om den. Är du på jakt efter något speciellt kan du ta kontakt med någon förening därnere, de vet var du ska gå.

              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av 0422
                Jag kommer till Tyskland (Leipzig) i juni, då det är Wave Gotik Treffen (goth/synth-festival) där då, men tänkte smita ifrån mina svartklädda jämnlikar då och leta fiskaffärer Var i Berlin härom året och tvingade in pojkvännen på SAS Radison vid Alexanderplats för att titta på deras akvarium, men var för snål för att åka hiss genom det
                Ja det var rätt häftigt att åka i den hissen http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=168
                Men jag tycker nog annars att Aquarium Berlin var mer sevärt http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=169
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • 0422
                  • August 2007
                  • 644

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Bör gå att kombinera elefantnosar med fjärilsfisk iaf, det hade jag vågat testa. Stör nog inte varandra alls, håller till på olika ställen i akvariet. Kanske kan funka med de som kallas för klätterfiskar numera, Ctenopoma acutirostre t ex. Synodontis bör också gå, men jag är lite mer fundersam där. Har i många år haft S. petricola, och de är rätt buffliga vid matdags. Jagar dock inte andra fiskar, de bara "tränger sig". Mjo, hade nog vågat testa det med.

                  Har för mig det finns en rackarns bra butik i Berlin, Aquairum Meyer. Aldrig varit där själv men fått tips om den. Är du på jakt efter något speciellt kan du ta kontakt med någon förening därnere, de vet var du ska gå.

                  Hilsen,

                  /P
                  Min erfarenhet av Synodontis är bara av min schall, han försvarar sin grotta med våld men så länge han får ha den är han glad. Han slogs med en ancistrushane i 2 veckor om den, tills de hittade en maktbalans (han vann) och sedan kom de bra överens. I det akvariet fanns det dock bara den grottan som han fick plats i. Jag har en känsla av att han har mumsat i sig ett antal mindre fiskar, typ platys, men har aldrig sett honom anfalla en fisk annat än när han försvarade sin grotta. Och finns det gott om grottor så borde ju det lösa sig själv. Annars har han jagat iväg fiskar vid tillfällen när de kommit för nära och han verkar ha varit på dåligt humör. Så jag tror nog det ska gå... 700 liter ger en del utrymme för fiskarna att hitta sina egna grottor ju

                  Får kolla runt lite närmare avresa vad det finns för ställen där nere...
                  - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                  Kommentar

                  • 0422
                    • August 2007
                    • 644

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ja det var rätt häftigt att åka i den hissen http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=168
                    Men jag tycker nog annars att Aquarium Berlin var mer sevärt http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=169
                    Vi funderade lite på Aquarium Berlin, men vi var bara nere över en helg och pojkvännen har tyvärr inte överdrivet med fiskintresse (även om han verkar mer förstående än de partners som vissa har beskrivit här )
                    - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                    Kommentar

                    Arbetssätt...