Funkar dessa tillsammans?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanFridsall
    • November 2008
    • 134

    Funkar dessa tillsammans?

    Hej nu ska jag snart flytta till min första lägenhet och tänkte i samband med detta sälja av mina gamla fiskar som jag har tröttnat på..

    Jag är sugen på lite lugnare fiskar än vad jag har i karet nu.. hade tänkt att blanda kardinaltetror med guppy, räkor och 2 st black ghost

    jag är medveten om att blackghost äter guppy o tetror vid större storlek men de får väl helt enkelt bli mat den dagen man går det att blanda dessa ? de kanske till o med äter räkor ?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur stort kar har du? för black ghost kräver rätt stort kar.

    Kommentar

    • JohanFridsall
      • November 2008
      • 134

      #3
      joda det är jag mkt medveten om jag har 222l och min flickväns farfar äger två black ghost som han har i ett 200l och det har blivit stora o fina ser riktigt friska ut

      och inget tjafs om att det är djurplågeri att ha dem i ett 222l för det är lika mkt djurplågeri att ha en guppy i ett 1000liters som en blck ghost i ett 222L

      är endast intresserad utav om dessa går ihop ?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        öh det skulle jag nog visst säga att det är djurplågeri. kanske inte när de är unga men om de ska trivas o utvecklas på rätt sätt så behöver de större yta.

        o varför skulle det vara djurplågeri med guppy i 1000L?? snarare bättre.

        läs på om BG

        Kommentar

        • JohanFridsall
          • November 2008
          • 134

          #5
          Både black ghost o guppy lever i det vilda i stora sjörar eller floder vilket det nu är ... och där har de tillgång till bra mycket större ytor än vad ett akvarium kan erbjuda...
          ex ..

          om du har sett på tv serien River monsters på dicovery channel so ser du bla att han fiskar upp en red tail catfich som är bra mycket större än vad något akvarium någonsin kan hålla ändå köper folk dem och påstår att de trivs .. sammma exempel finns men många ndra fiskar ... det finns inte någon fiks som som utvecklas till något nartuligt i ett akvairum.. så det är därför jag skulle vilja påstå att det är lika mycket djurplågeri att ha en guppy i ett 1000l som en blakc ghost i ett 222l...

          jag är givetvis medveten om att blckghosten blir bra mycket större i det vilda än vad en guppy blir men du kanske fårstår vad jag menar.. fiskar är väldigt anpassningsbara djur det växer efter utrymme och efter behov ... ex jag hade en Ancistrus sp. albino underväldigt många år i ett 100l akvairum där den växte sig till 10-12 cm och där höl den sig.. men när jag för två år sedan fick ett 222l liter i present så släppte jag givetvis över dem gamla fiskarna i det nya.. vilket resulterade till att min Ancistrus sp. '
          albino plötsligt började växa igen vilken den inte gjort de senaste 9åren men idag så ligger den på stadiga 15cm vilket är den fullvuxna storleken på den.. (den är 11år iår btw)


          men åter till min fråga äter black ghosten upp räkor, guppy o tetror?

          tacksam för de svar jag söker

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            annu en gång fel angående att fiskar anpassar sig efter utrymme. stämmer ej. du överlever oxå om man spärrar in dig i en garderob men du kommer inte må bra av det.

            guppy är odlade så länge nu att det funkar utmärkt i akvarium. men de mår inte bra av sättas i ett 15L kar. samma sak med BG.

            o angående river monsters så håller jag med dig till viss del. i sverige säljs till exempel Paroon hajar som akvariefisk vilket jag tycker är helt fel och befängt. sällan någon har ett kar att klara dess behov av utrymme.


            men för att till sist svara på din fråga så, ja den kommer förmodligen äta allt det där.
            om du läste i kommentarerna i länken som jag la in innan så var det nån som introducerade BG med platy o anndra småfiskar. de försvann.

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Black Ghost är duktiga på att jaga och äter mer än gärna guppys, kanske inte de allra största, men de små slinker lätt ner, De har ett STORT gap och jag skulle rekomendera minst ett 310l för de
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Ja, de funkar ihop (Vad det gäller biotop)
                Ja, tetror och guppy kommer troligen att bli fiskmat.
                Ja, fiskar är anpassningsbara, men det betyder absolut INTE att de mår bra i ett för litet akvarium.
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • exiton
                  • July 2009
                  • 121

                  #9
                  hannesc du har både rätt och fel, fisk anpassar sig efter utrymme i en viss mån. Jag menar det är vääldigt många fiskarter som aldrig når naturlig storlek i akvarium. Sen ofta spelar de ingen roll då om de är en 10cm i ett 1000L så når dom inte samma storlek som i de vilda. Så ni har väl båda både rätt och fel.. Din BG kommer växa ur ett 220L tror knappast du kommer låta han gå där i tills han är 40cm som resten verkar tro..
                  Den dagen du känner att den blir för stor är de ju inte svårare än att skaffa ett större akvarium elr sälja den på blocket? (verkar ju vara svårt för vissa att förstå att de går faktiskt att göra så, de handlar ju inte om djurplågeri, inte direkt så att den hamnar på huggkubben elr som nämnt går där tills den är 40)
                  Annars köper jag den gärna av dig. Många som gärna köper stora BG Sen kan du lugna dig med att de kommer ta år dit!
                  Min White ghost är en 25-30cm går i ett 720L o den är 1½ år vet dom som lyckats få upp dom snabbare men absolut inte i ett 220.


                  Det är ju en stor skillnad mellan vanlig monster fisk, BG och paroon hajar. less på att alla tar upp dom som exempel för de är bara korkat att butikerna tar in dom, de finns så många andra du kan ha väldigt länge i små kar som ändå blir stora till slut men som iaf vi med stora kar kan hålla hela livet.. Samma me Redtails.


                  klart BG kommer äta de andra invånarna i sinnom tid. Men de kommer nog funka länge beroende på deras storlek men jag läser ju till skillnad emot vad andra verkar göra att du är beredd att dom försvinner
                  Moderator @ mfksweden.se

                  Kommentar

                  • Steff777
                    • August 2010
                    • 295

                    #10
                    Varken jag eller Hannes anklagar någon, utan vi säger bara att sinom tid blir akvariet för litet. Klart att fiskar är anpassningsbara, de har ju inget val, det handlar om att överleva eller duka under. Självklart kan man byta upp sig till större akvarium, men tyvärr är det alltför många som väntar på tok för länge, dessutom är det alltid ett stressmomemt för fiskarna att byta miljö. Så kan man undvika det och ge dem en så bra miljö som möjligt redan från början är det att föredra.

                    Sen kan jag personligen tycka att hela den ursprungliga frågeställningen är lite underlig. Om du ändå räknar med att guppys och tetror kommer att bli fiskmat, spelar det då någon roll om de funkar ihop?
                    //Stefan Lindgren

                    Kommentar

                    • exiton
                      • July 2009
                      • 121

                      #11
                      De är naturligt de starka överlever ja de har du rätt i, förutom att vi också låter många svaga vara kvar.
                      Skulle inte säga att stressmomentet för en fisk att byta kar är särskilt stort om båda karen har samma vatten, o absolut inget man behöver oroa sig över annars heller! Utan att gå för långt OT så finns de fiskar som inte kan elr bör gå stort som små, skulle heller inte ha en lite BG i ett kar stort nog för en fullvuxen BG.. med större fiskar använder man sig av sk grow out kar då det är MINDRE stressmoment och bättre för en liten fisk att gå i ett litet kar än ett stort mkt för att de får närmare till maten osv.

                      men jag håller helt med dig. Varför frågar du johan om dom passar tillsammans då du vet svaret på frågan? menar du hur länge? eller vill du ha tipps på lite roligare fiskar?
                      Senast redigerad av exiton; 10 December 2010, 03:01.
                      Moderator @ mfksweden.se

                      Kommentar

                      • Steff777
                        • August 2010
                        • 295

                        #12
                        Ursprungligen postat av exiton
                        De är naturligt de starka överlever ja de har du rätt i, förutom att vi också låter många svaga vara kvar.
                        Skulle inte säga att stressmomentet för en fisk att byta kar är särskilt stort om båda karen har samma vatten, o absolut inget man behöver oroa sig över annars heller! Utan att gå för långt OT så finns de fiskar som inte kan elr bör gå stort som små, skulle heller inte ha en lite BG i ett kar stort nog för en fullvuxen BG.. med större fiskar använder man sig av sk grow out kar då det är MINDRE stressmoment och bättre för en liten fisk att gå i ett litet kar än ett stort mkt för att de får närmare till maten osv.

                        men jag håller helt med dig. Varför frågar du johan om dom passar tillsammans då du vet svaret på frågan? menar du hur länge? eller vill du ha tipps på lite roligare fiskar?
                        Jag formulerade mig lite klantigt, det behöver inte vara något stort stressmoment för fiskarna att flyttas till ett nytt akvarium, under förutsättning att man vet hur man ska gå tillväga. Jag har tyvärr läst alltför många gånger om fiskar som gått alltför länge i ett för litet akvarium och sedan stjälpts ner i ett helt nystartat större akvarium och fisken/fiskarna dör. Men det här har inget med trådskaparen att göra, utan ett mer generellt problem.
                        //Stefan Lindgren

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Låser tråden eftersom den inte enbart handlar om "övriga fiskar"
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...