Channa bleheri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna93
    • May 2010
    • 62

    Channa bleheri

    Hej på er igen har nu fått hem mina 2 nya channor hade två förut men en dog och nu har jag 3 och när jag släppte i dom 2 nya så blev min channa vit på hela kroppen och kålsvart på fenorna och dom bråkade som fan. Så jag undrar om det kommer lugna ner sig när dom vet vem som bestämmer? och min gamla e 8-10cm och dom nya 9-11cm så kommer det spela in mycket? eller kommer dom att käka upp han?

    Jag har många gömställen och mycket växter och han har trivts himmla bra min gamla, Jag möblerade om där i för en tid sen och efter det har han varigt mycket lugnare för det blev mer gömställen och mer plats när jag möblerade om då han trivs men hur kommer detta att sluta?

    Kan en del om dom men e rädd att han kommer bli skadad eller så men vet att dom är relativt fredliga och så men känner mig endå orolig e inte hemma just nu kommer hem imorrn igen åkte igår så vi får se vad som hänt med vad tror ni?
  • Zebbrock
    • September 2010
    • 4

    #2
    Hej på dig!
    Jag vill inte göra dig besviken men när en av mina Channa Bleheri fick det sånt där vitt skimmer så tog det inte många dagar innan han slutade äta, sen tog dom andra "kompisarna" i tanken hand om honom. :/
    Jag säger inte att detta kommer hända dig men det är ett bra tecken på att den inte trivs med sina nya grannar.
    Skulle det bara vara att han vill hävda revir så står dom och "vässar" med utsträcka fenor och gör sig så stor som möjligt för att senare börja fighta när det inte går att undvika längre.

    Hoppas det löser sig!

    MVH

    Zeb

    Kommentar

    • Anna93
      • May 2010
      • 62

      #3
      Hej tack du skrämmer mig hoppas verkligen inte att det blir så får dom andra blev då inte så men han e då underbar han e jämt framme å kommer fram direkt när jag passerar karet å käkar allt annars. Hoppas han klarar sig för han är mycket finare än dom andra och han har inte ens attackerat dom andra fiskarna en enda gång och en den e rätt så små. Han har därimot lyckas bira hål på min knogen en gång men gjorde aldrig om det sen. ÅÅ jag vill hem så for jag kan imorrn så jag hinner göra någon om det inte det inte redan är försent. Hun månda dagar tog det innan din blev sådär?

      Kommentar

      • Paniktandborste
        • March 2005
        • 330

        #4
        Channor är ju i allmänhet rovgiriga parfiskar som hävdar revir, Så oftast kan det vara svårt att ha mer än ett par om inte karet är tillräckligt stort för att de ska kunna ha varsitt revir.
        Aka Pixel eller Bildpunkt

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Ja du... håller tummarna, tror det kan gå riktigt åt skogen. När man släpper ihop Channor får man vara med och observera rätt bra och ev. sära på dem om de slåss för mycket. Den värsta fiskfight jag någonsin sett var mellan just två Channa (inte bleheri men gachua). Han knappt släppa i den ena fisken innan de rök ihop på allvar, och trots att jag reagerade på studs så blev bägge rätt illa tilltygade. Jag löste problemet genom att sätta ett nät mitt i akvariet. De impade en del på varandra ett bra tag, men vande sig så småningom med varandra. Efter tre veckor åkte nätet ut, och det blev lek.

          Kör just nu två cf. bleheri i ett kar på 220 liter fullproppat med trädrötter och flytväxter. Den ene är lite större än den andre, så den lilla blir bortjagad när de ser varandra. Matar dem i varsin ände av akvariet, det har de vant sig vid.

          Nå, håller tummarna, som sagt...

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Anna93
            • May 2010
            • 62

            #6
            Ja jo jag håller men jag kommer att inskaffa större men jag vet bara inte om jag ska köpa 250 eller om jag ska köpa ett 540/720 sen jag har endast plats för 250 på mitt rum så ja jag vet inte. Men jag hoppas att det kommer att funka

            Kommentar

            • Anna93
              • May 2010
              • 62

              #7
              tack för tipsen ja men mina började inte direkt att bråka det tog ungeför 10min innan dom började med det men min gamla var redan svart och vit det blev det så fort jag stoppade ner påsarna bara. Ja kommer hem vid halv 6 idag och då blir det att bara rusa upp. Men jag om den inte redan är död så ska jag nog sätta in nät då om dom inte redan gjort upp. Tycker så synd om min ååå jag som tyckte om han så mycket

              Jag hoppas verkligen att han lever

              Kommentar

              • Anna93
                • May 2010
                • 62

                #8
                Jippi ja den klarade sig och har sin naturliga färg igen och den är Dessutom fortfarande BOSS i karet men den har lite krigsskador men det kommer att läka. Jag gav dom mat idag och min åt först sen efter en stung började även dom andra 2 käka och gud vad kul det var att se att dom andra käkade så dom kommer antagligen att klara sig

                Kommentar

                Arbetssätt...