Latinskt namn på Channor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Latinskt namn på Channor.

    Hej jag har beställt 5 st. Channor, som kommer i början på nästa vecka. Det namn jag har beställt under är :

    Channa Nigeria och Channa panaw



    Jag hittar dem inte i artbeskrivningarna här på zoopet. Finns de inte med, eller har de ett annat namn??

    Jag har googlat på dem på nätet, och där finns de, problemet är bara att sidorna är antigen på tyska eller på engelska, och jag har svårt att läsa båda de språken. Och begär man översättning, så blir det bara tok med texten...

    Är det någon här inne som känner till dessa två arter, och vet vart jag kan hitta en artbeskrivning, fast på svenska....

    Passar på att slänga in en annan fråga också. En av mina Afrikanska Fengäddor har slagits med ena Oscarn, Oscarn har nog bitit den över huvudet, för underkäken hänger ner på den. Han är pigg och alert, och går efter maten, men får han i sej någonting eller måste jag ta bort den...för jag vill inte att den ska behöva svälta iihjäl
    Just nu går den i ett karantänakvraium på 56 liter. Lite trångt, men jag vågade inte låta den gå kvar i stora, för då blir den garanterat uppäten...

    Tacksam för svar.
    Senast redigerad av ciklidtok; 13 September 2010, 11:04.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • makki
    • April 2010
    • 435

    #2
    Jag funderar också på att beställa channa nigeria. Det står "channa nigeria sp." men kan inte hitta någon info alls och inte bilder heller. Länka gärna bild på hur den ser ut om nån vet och lite info tex. hur lång den blir m.m? :O
    220L Parachanna Obscura,
    105L Channa sp. "assam",
    54L Mix

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Kommer den från Nigeria, är det inte en Channa utan en Parachanna. Det finns två arter rapporterade från Nigeria, men det kan ju vara fråga om en obeskriven art.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Saknas fortfarande många artbeskrivningar på Zoopet, så hittar du inte vad du söker så prova att Googla namnet.
        Lägger du däremot in en bild i ditt fotoarkiv så kanske det blir en ny artbeskrivning med just din bild, vad det lider.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Saknas fortfarande många artbeskrivningar på Zoopet, så hittar du inte vad du söker så prova att Googla namnet.
          Lägger du däremot in en bild i ditt fotoarkiv så kanske det blir en ny artbeskrivning med just din bild, vad det lider.
          Jepp, här finns bara 1600 artbeskrivningar och man kan väl säga att det börjar bli någorlunda komplett när vi nått upp till 5.000
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Paniktandborste
            • March 2005
            • 330

            #6
            här har du ju lite info på C. panaw: http://www.aquaticcommunity.com/channa/panaw.php

            Vad jag vet finns det bara två Parachanna som är den afrikanska delen släktet Channidae som består av Parachanna och Channa.
            Men enligt fishbase finns det tre; P. africana, P. obscura och P. insignis, där jag tror de två förstnämnda är de vanligaste i handeln.
            Så förmodligen är Channa Nigeria nån utav dem, men det är ju inte omöjligt att det är nåt annat.
            Aka Pixel eller Bildpunkt

            Kommentar

            • makki
              • April 2010
              • 435

              #7
              Aa svårt de verkar vara o veta exakt vad för fisk nigerian är . Vet inte riktigt hur man ska göra då.
              220L Parachanna Obscura,
              105L Channa sp. "assam",
              54L Mix

              Kommentar

              • Paniktandborste
                • March 2005
                • 330

                #8
                När du får den är det ju bara att jämföra bilder från de båda arterna och se vilken som stämmer mest överens =)
                Men det kan ju vara lite svårt att veta i förväg om du inte sett dem.
                Aka Pixel eller Bildpunkt

                Kommentar

                • Paniktandborste
                  • March 2005
                  • 330

                  #9
                  Om det skulle visa sig vara africana skulle jag nog beställa ett par själv Riktigt fina fiskar =)
                  Vet du från vilken grossist det är?
                  Lite långt från Sthlm till Luleå :P
                  Aka Pixel eller Bildpunkt

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Jag har luskat lite mer i det här. Och "Channa nigeria" är med största sannolikhet en Parachanna africana.

                    Channa panaw är med största sannolikhet Channa bankanensis

                    Jag får väl göra så att när jag har fått hem dem, så får jag skicka kort till er, så ni kan göra en artbeskrivning.....
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Paniktandborste
                      • March 2005
                      • 330

                      #11
                      Det ser jag fram emot, P. africana är ruskigt fin
                      Aka Pixel eller Bildpunkt

                      Kommentar

                      • makki
                        • April 2010
                        • 435

                        #12
                        Ja visa gärna bild sen så får jag se ifall jag också beställer såna.
                        220L Parachanna Obscura,
                        105L Channa sp. "assam",
                        54L Mix

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13


                          Så här ser P.Africanan ut iaf för de som är nyfikna...



                          Här finns C.Bankanensis

                          Jag har hämtat korten från nätet, så jag vet inte om mina ser ut exact så här....för de har inte kommit än...
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • sjebbe
                            • March 2009
                            • 440

                            #14
                            Min parachanna africana(beställdees som c. striata) är något mörkare. Mer åt det lilabruna hållet, dock samma mönster som ciklidtok länkade till. Tror att den är stressad när bilden togs då mina var ganska bleka när jag fick dem. Prickarna eller det mönstret som upplevs som ljustbrunt glittrar i rätt ljus.
                            Mkt trevlig fisk för övrigt
                            Senast redigerad av sjebbe; 15 September 2010, 20:30.
                            450 L - Channa pulchra
                            720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              De borde komma på Onsdag till veckan, och då tänkte jag knäppa lite kort, så man kanske kan få upp en artbeskrivning här på Zoopet

                              C.Bankanensisen fanns det redan en artbeskrivning på såg jag...
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...