Könsbestämma Öronål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Könsbestämma Öronål

    På internet står det att det ska vara enkelt, och med ett tränat öga är det säkert det också men för mig går det inte så bra. På artbeskrivningen står det

    "Hanarna har 12-14 strålar i analfenan, medan honorna bara har 9. Hanens analfena är mörkt olivfärgad, honans ljusockra"

    Men hur ska man kunna räkna strålar i analfenan när ålen antingen rör sig hela tiden eller ligger gömd i sin grotta? Färgen tycker jag inte heller säger så mycket, ljus ockra är min ål över så gott som hela magen.

    På ett ställe på internet stod det att honans analfena är som ett smalt, stämmer detta?

    Har två bilder på ålen men antar att det kanske inte hjälper så mycket då det bara är främre halvan av den som syns.


    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, bilder på bakre delen hade ju hjälpt

    Men på det hela taget är det lätt att se skillnad, man behöver inte sitta och räkna fenstrålarna, som tur är Hanens analfena är mycket större. Honans analfena är som en smal pinne, ser nästan ut som ungfödarhanars gonopodium i formen, om man kan göra den jämförelsen. Hanens analfena är däremot mer som en normal fena, betydligt bredare än honans.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Tja, bilder på bakre delen hade ju hjälpt

      Men på det hela taget är det lätt att se skillnad, man behöver inte sitta och räkna fenstrålarna, som tur är Hanens analfena är mycket större. Honans analfena är som en smal pinne, ser nästan ut som ungfödarhanars gonopodium i formen, om man kan göra den jämförelsen. Hanens analfena är däremot mer som en normal fena, betydligt bredare än honans.
      Om det är som fengäddorna har så är hanens som en stor paddel typ =]

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hur andra fengäddors analfenor ser ut hos hanar och honor vet jag inte, men eftersom pansarålar är fengäddor, så är det nog nå´t liknande
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Tack så mycket för hjälpen Då gissar jag på att detta är en hane, för analfenan är som en fena (ca 1,5cm bred) och inte som ett rör. Blev lite förvirrad när det stod på artbeskrivningen "Hanens analfena är mörkt olivfärgad, honans ljusockra." då denna åls fena är mer ockra än mörkt olivgrön.

          Åter igen tack för hjälpen! Vad skulle man göra utan alla zoopares hjälpsamhet!
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, färgen har jag aldrig brytt mig om att kolla efter, dels för att honans analfena är såpass smal att färgen är svår att avgöra, hanens är väl däremot olivgrön har jag för mig. Men det räcker ju att titta på storleken på fenan för att se könet, som sagt.

            Analfenan sitter ju precis innan stjärtfenan, så på hanen bildar ju analfenan och stjärtfenan en större "solfjäder" så att säga.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...