Öronålen, har den tänder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Öronålen, har den tänder?

    Jo jag funderar på om Öronålen (Pansarålen) har tänder? Under artinfon här på zoopet är det en som kommenterat att de blivit biten/naggad av en öronål men att det inte kändes så mycket för att de har så små tänder, men har de ens tänder och är de benägna att bita?

    Har tagit över lite fisk från ett 60L kar, bland annat en Öronål som nu bor i mitt 375L kar, i alla fall tills vidare. När den blir större får den kanske flytta vidare till ett större kar men tycker att det räcker just nu när den bara är runt 18-20cm. Men ska jag vara beredd på att bli biten eller är de "otandade" och/eller fredliga mot händer?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Ursprungligen postat av Fridas
    Jo jag funderar på om Öronålen (Pansarålen) har tänder? Under artinfon här på zoopet är det en som kommenterat att de blivit biten/naggad av en öronål men att det inte kändes så mycket för att de har så små tänder, men har de ens tänder och är de benägna att bita?

    Har tagit över lite fisk från ett 60L kar, bland annat en Öronål som nu bor i mitt 375L kar, i alla fall tills vidare. När den blir större får den kanske flytta vidare till ett större kar men tycker att det räcker just nu när den bara är runt 18-20cm. Men ska jag vara beredd på att bli biten eller är de "otandade" och/eller fredliga mot händer?
    Dom har säkert små tänder, men om denbara är 20 cm så är den rätt liten, tror inte att den får grepp om dina händer
    Har haft öronålar sjäv och handmatade dom med röda mygglarver (Är dock allergisk mot rödlarverna nu - mata inte med sånt) och jag har inte blivit biten
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Okej, det låter betryggande. Saken är den att jag verkligen tycker att den är söt, men ormfobikern i mig gör mig ändå lite reserverad när jag ska ner med händerna i karet. Ålens rörelse och form är ju verkligen på pricken lik ormens. Men då antar jag att den inte sliter mig i stycken då i alla fall Är inte rädd för att bli fysiskt skadad av den men skulle den få för sig att bita mig så skulle det nog sätta psykiska ärr i mig

      Tack för hjälpen, då känner jag mig lugnare
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • MyrasHusse
        • May 2010
        • 1353

        #4
        Ursprungligen postat av Fridas
        Okej, det låter betryggande. Saken är den att jag verkligen tycker att den är söt, men ormfobikern i mig gör mig ändå lite reserverad när jag ska ner med händerna i karet. Ålens rörelse och form är ju verkligen på pricken lik ormens. Men då antar jag att den inte sliter mig i stycken då i alla fall Är inte rädd för att bli fysiskt skadad av den men skulle den få för sig att bita mig så skulle det nog sätta psykiska ärr i mig

        Tack för hjälpen, då känner jag mig lugnare
        Någon gång ibland kan du mata med dagg mask då blir den glad=)
        http://myraakita.blogspot.se/

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          #5
          Inte ens som 50cm kan en öronål skada dig såvida du inte är klantig. Det är inte när den biter den kan skada dig utan då den snurrar efter att ha satt sin mun runt typ ditt lillfinger. Som 60-70cm brukar öronålen bli lite grövre ön en femkrona så du kan ju tänka dig hur liten munnen är även då.
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          Arbetssätt...