Black ghost! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    Black ghost! Hjälp!

    Hej jag köpte en black ghost för två dagar sedan, den har nu blivit mer hemastad i akvariumet nu men ja jag vet inte vad man ska mata dem med. I djuraffären sa de att man ger dem flingfoder men min ätter i dagsläget inte det utan ignorerar det.

    Jag har sätt att folk har matat dem med skalade räkor men nu en fråga, dessa skalade räkor är det räkor som man kan köpa på närmaste ica eller är det special??

    Ska jag mata i så fall varje dag med detta i uppklipta små bitar som den kan ätta?

    tacksam för svar
    Senast redigerad av Kevin_III; 23 August 2010, 11:36.
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Räkor är vanliga från t.ex. ICA. Dela dem gärna i mindre bitar och om din Ghost håller till i en grotta eller liknande kan du försöka lägga maten där den ligger, de är ganska långsamma vid matningar. Du kan mata dem varje dag med detta, men försök hitta fler saker den äter så du kan variera kosten när den börjat äta ordentligt. Lycka till
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      Denna årstiden kan man gräva fram lite daggmaskar ur sina rabatter åxå, det brukar de flesta fiskar gilla som äter levande föda
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • Kevin_III
        • April 2010
        • 100

        #4
        Ursprungligen postat av Klotte
        Räkor är vanliga från t.ex. ICA. Dela dem gärna i mindre bitar och om din Ghost håller till i en grotta eller liknande kan du försöka lägga maten där den ligger, de är ganska långsamma vid matningar. Du kan mata dem varje dag med detta, men försök hitta fler saker den äter så du kan variera kosten när den börjat äta ordentligt. Lycka till
        ok, tack för svaret hehe ska mata den direkt, vad mer skulle jag kunna mata den med? Jag har röda mygglarver men är inte mygglarver mer som godis eller skulle man kunna mata dem med det mer än en gång i veckan??

        såg ditt svar över hehe du han förre men på vintern när det inte finns maskar och mata med. vad kan du rekomendera då mer än räkor,om det finns något?

        MVH Kevin
        Senast redigerad av Kevin_III; 23 August 2010, 11:46.

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          Du kan ge den röda mygg, men det bästa är att få den att äta annat innan man ger den röda mygg, annars kan det bli att den vägrar äta annat, hade en eldål som blev bortskämd med röda mygg sen åt hon inte annat
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • Kevin_III
            • April 2010
            • 100

            #6
            Ursprungligen postat av Klotte
            Du kan ge den röda mygg, men det bästa är att få den att äta annat innan man ger den röda mygg, annars kan det bli att den vägrar äta annat, hade en eldål som blev bortskämd med röda mygg sen åt hon inte annat
            ok jag ska ge den räkor och några maskar innan jag testar mygglarver.

            Men på vintern har du några bra förslag på vad som finns mer än räkor då??

            tack för alla bra svar Klotte

            Kommentar

            • MyrasHusse
              • May 2010
              • 1353

              #7
              Köttätare. Äter i akvarium levande foder, kan också eventuellt fås att ta fryst foder, små köttbitar, bitar av daggmask etc.
              http://myraakita.blogspot.se/

              Kommentar

              • Klotte
                • February 2007
                • 621

                #8
                Räkor, kräftstjärtar, daggmask, oxhjälta kan nog fungera det med, bara prova dig fram med alla sorter av större frysfoder och levandefoder. Daggmaskar borde du kunna frysa in och sen klippa till om du vill. Annars räkor, varierat med olika mygglarver borde funka över vintern.

                Vill du så finns det maskodlingar att beställa så du kan ha levande mask året runt.
                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                100 liter blandat...

                Kommentar

                • Kevin_III
                  • April 2010
                  • 100

                  #9
                  Ursprungligen postat av Klotte
                  Räkor, kräftstjärtar, daggmask, oxhjälta kan nog fungera det med, bara prova dig fram med alla sorter av större frysfoder och levandefoder. Daggmaskar borde du kunna frysa in och sen klippa till om du vill. Annars räkor, varierat med olika mygglarver borde funka över vintern.

                  Vill du så finns det maskodlingar att beställa så du kan ha levande mask året runt.
                  ok, det fanns ju mycket att mata med hehe. tack för alla svar och olika "fisk lunch" ideer

                  MVH Kevin

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Det är nattdjur. Det kan dröja ibland flera månader innan man lurat dem att äta på dagen. Ta det lugnt!

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      #11
                      Hur gick det Kevin, åt ghosten sen?
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • Kevin_III
                        • April 2010
                        • 100

                        #12
                        Ursprungligen postat av Klotte
                        Hur gick det Kevin, åt ghosten sen?
                        japp han smaskade i sig de dära räkorna med en väldig fart tack för alla tips hehe

                        MVH Kevin

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          #13
                          Skippa kräftstjärt då det är så lågt näringsvärde i det, helt värdelöst som foder. Se även till att ej ha räkor som basfoder till din blackghost eller rovfiskar du införskaffar i framtiden för även räkor är relativt näringsfattigt som basfoder (såvida du inte ger hela räkor då skalet samt huvudet innehåller det mesta av näringen) var även försiktig med oxhjärta, det är inget man ska ge sina fiskar mer än kanske 1-2gånger i veckan pga det är för tungt foder

                          Strunta även mygglarver och liknande då det till ca 90% består av vatten, det är som du säger godis och inte foder.

                          Min rekomendation då jag har en blackghost på 45cm i mitt ägo är följande:

                          Torsk, tilapia, pangasus-file samt mask som basfoder (mask har sjuka protein värden vilket är grejt), vilket du än väljer av dessa som bas funkar men du ska helst variera. Sen kan du även mata med lite räkor och om du känner för det mygglarver som en bonus. Dem älskar räkor så var försiktig med det då dem blir väldigt kräsna när det gäller annan föda om dem vänjer sig vid räkor.
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • TEGGNER
                            • November 2006
                            • 16

                            #14
                            Precis som Amaro säger men oxhjärta eller röda mygg är bra om du vill få igång en matvägrande ghost.
                            My fish eats your fish!

                            Kommentar

                            • Kevin_III
                              • April 2010
                              • 100

                              #15
                              ok jag får testa lite av varje av alla era förslag hehe. min ghost är inte så stor som din Amaro min är bara typ 9cm. växer dom fort??

                              MVH KEVIN

                              tack för alla svaren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...