kulfisk sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluff
    • June 2010
    • 24

    kulfisk sort?

    Hej.

    Jag var inne i en zoo butik igår och såg 2 små 'dvärg kulfiskar' som de hette där men när jag söker på de så hittar jag dem under namnet rödöga. Små grå-blå med vit mage och röda ögon.
    Vet nån någon om denna art?
    Typ vilken storlek den blir hur stort akvarie den måste ha, om man ska ha flera stycken (de var ju 2 i samma kar i affären), vad de äter, om man kan ha andra arter, osv.
    De hade den i sötvatten och det har jag förstått efter lite sökande att den ska vara.

    Tacksam för alla svar då jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sånna.
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Hej!

    Dvärgkulfiskar är helt underbara! Jag har fyra st Carinotetraodon travancoricus i ett 36-liters kar och de är jättesöta! Lite svåra med maten, en av dem vill egentligen bara ha levande föda, men det funkar bra med snäckor från mina andra kar. Frysta svarta mygglarver funkar för de andra tre. Levande mygglarver är det bästa de vet! Torrfoder etc vet de överhuvudtaget inte vad man ska ha det till
    Det enda som brukar funka med dvärgkulfiskar är otocinclus. Andra fiskar KAN funka men man bör nog ha alternativ, dvs ett annat kar, ifall det inte funkar. På http://dwarfpuffers.com/ hittar du massor med information plus ett forum där du kan få svar på dina frågor!

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • fluff
      • June 2010
      • 24

      #3
      Vad är det för skillnad på Tetraodon travancorius och Carinotetraodon travancoricus mer än att en är sötvatten och en bräckvattensfisk? Båda är dvärg kulfiskar.
      Vet du om man kan ha Carinotetraodon travancoricus och Carinotetraodon irrubesco tillsammans? De är sötvattenfiskar eller hur?
      Funderar på Carinotetraodon irrubesco som ska vara en sötvattensort. Tycker den är så läcker med sina röda ögon.
      Senast redigerad av fluff; 12 July 2010, 10:13.

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        tetraodon travancoricus och carinotetraodon travancoricus är samma fisk, det senare är det rätta namnet (enligt fishbase). Det är en sötvattenskulfisk.

        Eftersom C. travancoricus är så liten så skulle jag kanske inte ha den tillsammans med irrubesco. Jag hade biocellatus och erythrotaenia tillsammans ett tag och det gick bra, men generellt så brukar det inte fungera med olika arter tillsammans.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        Arbetssätt...