fjärilsfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    fjärilsfisk

    Går och kikar lite på fjärilsfiskar i lokala butiken. Stencoola - jag tycker det roligaste är att de står stilla mest hela tiden

    Är sugen på en, men undrar lite efter att ha läst Zoopets beskrivning:
    * aggressiv - övriga invånare i karet är/blir regnbågar (boeseman), kanske guramier, tetror modell colombia/rosen/rödmun, och lite malar nederst. Har också en regnbågshaj. Kommer den att ge sig på några av de här?
    * äter små fiskar - hur små är "små" fiskar? Tetror på 3 cm - överlever de? Ger den sig på räkor månntro?
    * är de ensamvargar eller vill de vara flera?

    Om någon som har erfarenhet av fjärilsfisk ville svara blir jag glad
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Ett par kamrater till mig hade fjärilsfisk i sitt kar. Jag tror att det var på sisådär fyrahundra liter med inriktning sällskap. ^^
    De simmade fridfullt tillsammans med röda regnbågar och guldbarber, men höll sig naturligt mest uppe i hörnet där flytväxterna låg. Skrämde skiten ur mig när jag som munter tredjeklassare stoppade ned fingret i vattnet och fick napp! XD De har stora munnar.

    Inte särskilt vetenskapligt omdöme här... men tetror skulle jag nog, av erfarenheten att döma, klassa i farozonen. Likaså räkor.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Har själv ett par fjärilsfiskar, en hane och en hona, och jag måste säga att de är riktigt fräcka Gör inte mycket väsen av sig där de ligger uppe vid ytan, men har ett kul utseende. De äter frysta vita mygglarver och fryst artemia med god aptit. Har dem med bl.a ett hantelpar, 6 Channa bleheri (ormhuvudsfisk), pansarålar (hane och hona), 3 Dianema urostriata, och en sajicahane.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Johan0201
        • June 2007
        • 708

        #4
        Har haft några par av dessa tidigare och de är riktigt trevliga =)
        1* 540 liter med SA/CA ciklider
        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

        www.tvspel.ifokus.se

        Kommentar

        • Lellel2
          • September 2009
          • 199

          #5
          Har du någon prisuppgift där du tittat på dom? undra hur dom fungerar med kongotetror, är också ganska sugen på ett par
          "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
          Work smart, not hard

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Har för mig att de jag köpte kostade 60-70:- ungefär.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • joelvuo
              • September 2009
              • 771

              #7
              Mina kostade 85kr styck.

              Fjärilsfiskarna är enligt mitt omdöme riktigt snygga, men dom ligger mest stilla vid ytan och undrar om dom lever, vill man ha en livlig fisk ska man inte skaffa dessa då dom är ännu mer orörliga än Diskus.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av joelvuo
                Mina kostade 85kr styck.

                Fjärilsfiskarna är enligt mitt omdöme riktigt snygga, men dom ligger mest stilla vid ytan och undrar om dom lever, vill man ha en livlig fisk ska man inte skaffa dessa då dom är ännu mer orörliga än Diskus.

                Discus är inte särskilt orörliga, i en frisk grupp är det en hel del kivande, matletande, och omkringsimmande. Fjärilsfiskar är ju en helt annan typ av fisk, de är ytfiskar, som väntar på att nå´t ska trilla ner framför munnen på dem. Gillar fiskar med lite udda utseende, tycker fjärilsfiskar är fina med sina fenor, och kamouflagefärg.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • joelvuo
                  • September 2009
                  • 771

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Discus är inte särskilt orörliga, i en frisk grupp är det en hel del kivande, matletande, och omkringsimmande. Fjärilsfiskar är ju en helt annan typ av fisk, de är ytfiskar, som väntar på att nå´t ska trilla ner framför munnen på dem. Gillar fiskar med lite udda utseende, tycker fjärilsfiskar är fina med sina fenor, och kamouflagefärg.
                  Stämmer
                  Dock så har mina börjat röra på sig mer nu när jag tagit bort flytväxter och ansat växter

                  Härliga fiskar och grymt snygga

                  Kommentar

                  Arbetssätt...