Ultimata pirayan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    Ultimata pirayan

    Skrämselpropagandamaskinen är igång igen...
    Checking out...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Andra tråden om detta på Zoopet idag http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139936
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Lite roligt att Piraya dyker upp,såg ett program på Diskovery i går kväll en man som letade efter stora rovfiskar i Amasonas,och då även Pirayan bara i den byn han besökte så var invånarna livrädda för det då dem hade åtskildiga ggr blivit angripna dem vågade inte stoppa ner en hand i vattnet.Och det var ortbefolkningen så dem borde veta bättre tycker man,så allt man läser att så många har blivit det och datten kan inte precis stämma enligt det man såg...Jag tror att mörkertalet är rätt så stort det var en man som fick sin näs tipp avbiten bara för att skulle tvätta sig..så belägna att angripa fast det inte smakar/luktar blod är dem enligt programmet.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • nothingman
        • January 2010
        • 74

        #4
        Dom pratade ju även om en liten pojk på tre år som ramlat i vattnet och blivit piraya-mat. Om jag förstod rätt så var det under ett par månader som vattnet stod extra lågt och det var en jäkla koncentration av pirayor på liten yta.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av nothingman
          Dom pratade ju även om en liten pojk på tre år som ramlat i vattnet och blivit piraya-mat. Om jag förstod rätt så var det under ett par månader som vattnet stod extra lågt och det var en jäkla koncentration av pirayor på liten yta.
          jo så var det också det stämmer
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #6
            såg också på det programmet, var mkt intressant

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Håller ni med??som har sett programmet att mörkertalet måste var enormt stort om att folk faktiskt blir skadade eller ibland uppätna av Pirayor,nu kan jag inte det på rak arm men det ska inte finnas så många fall som styrker detta,så det brukas att uppmanas att det är en lugn fisk när det gäller angrepp mot människan,men jag undrar om det stämmer nu när man har sett vad dem kan göra
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Fy satan vilket monster det var då

                Jävlar om man skulle badat och blitt biten av ett gäng såna, då e det kört !
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • nothingman
                  • January 2010
                  • 74

                  #9
                  Jag tror nog att man kan bli uppäten om man har otur. Det räcker väl egentligen med att en fisk biter och du börjar blöda för att starta en "feeding frenzy". Efter det så är det nog kört oavsett hur vältränad du är.

                  Skulle inte vilja bada i byn som var med i programmet kan jag ju säga.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av nothingman
                    Jag tror nog att man kan bli uppäten om man har otur. Det räcker väl egentligen med att en fisk biter och du börjar blöda för att starta en "feeding frenzy". Efter det så är det nog kört oavsett hur vältränad du är.

                    Skulle inte vilja bada i byn som var med i programmet kan jag ju säga.
                    Vad det handlade om var att det sades, dem kunde inte begripa varför dem gick till attack fast man inte var skadad.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • nothingman
                      • January 2010
                      • 74

                      #11
                      Dom reagerar ju på plask osv i ytan. Jag har själv varit med om gäddor (är ju iofs ingen piraya men ändå) som huggt efter flöten och liknande som bara skvalpar i ytan.

                      Kommentar

                      • Keibo
                        • November 2008
                        • 468

                        #12
                        Det är därför jag alltid slänger i några Payaras så att pirayorna blir mat innan jag badar i amazonas... :P
                        Mvh. Peter

                        500L - Pelarakvarium

                        1500L - Under förändring

                        Kommentar

                        • Freke
                          • December 2006
                          • 159

                          #13
                          Det där är ju ingen piraya det är en Hydrocynus vittatus / African tigerfish (Goliath)
                          Ganska söta när dom e små måste jag säga blir snygga som fan när dom växer till sig lite å den har fått sin knallröda bakfena. Finns andra fiskar i kongo/Nigeria som liknar denna med samma röda fena bara för att lura andra firrar dock inte alls i samma kaliber som goliath. Fick aldrig mina att ta dött bara =(
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                          Kommentar

                          • Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

                            #14
                            Precis det är en kongo king tigerfish aka goliath aka afrikans tigerfisk. Vi har en sån på 40cm i eskilstuna. Riktigt häftig fisk. Ska nog skaffa mig en sån lite längre fram men som freke säger så är dem svåra. Lite knepigt o få dem att käka dött bara
                            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...