Abborre vad ska dom äta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #16
    Hej
    Du kan lugnt ha kvar dina aborrar så länge du tycker att det är roligt och att de inte blir för stora. Att man inte får ta hand om vilda djur gäller nog inte för fiskar om inte är fridlysta. Du kan läsa mer på Naturvårdsverkets hemsida.
    http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/natur/fridlyst/fridlyst.html

    Hälsningar

    Guy

    Vägra guldfiskskål.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Zobban
      • February 2003
      • 345

      #17
      Testa med en 11 kg Gädda!!
      :-)
      Skämt å sido, maskar,maggots och "deg" klumpar av vatten och mjöl kan nog falla i smaken, försök också fånga småfisk ute.

      Zobb

      "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
      Al Pacino
      --------------------------------
      60L Panorama
      50L 6-kantigt
      20L Yngel + tonåringar


      Hovawart - Brukshunden No 1 !!
      Zobb

      "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
      Al Pacino
      --------------------------------
      60L Panorama
      50L 6-kantigt
      20L Yngel + tonåringar


      Hovawart - Brukshunden No 1 !!

      Kommentar

      • zingo_boy
        • August 2002
        • 983

        #18
        om man nu får ha VF ciklider som inte ens är inhemska i dessa trakter så borde man ju få ha abborrar som husdjur. samma sak borde ju gälla får elritsan också. vi brukar ha elritsor i min mosters damm över sommaren.

        *snyft*

        Kommentar

        • Pompe
          • February 2003
          • 16

          #19
          På tidigare nämd länk kan man läsa:

          "Man får samla in enstaka exemplar av ej fridlysta arter till sin fjärilssamling, men att ta hem djurarter som inte är fridlysta och hantera dessa ovarsamt är inte förenligt med bestämmelserna i djurskyddslagen. Enligt denna lag ska djur som hålls i fångenskap behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande."

          Abborre är inte fridlyst och så länge den skyddas mot onödigt lidande så är det inte olagligt. Två stycken sju centimeter långa fiskar borde inte vara något problem i en 160 liters tank.

          Mata med dagg-maskar om du kan hitta några.
          /Pompe

          Kommentar

          • Puffbin
            • April 2003
            • 117

            #20
            På en tåt härinne för någon månad sedan diskuterades just denna fråga.
            Någon hävdade å det bestämdaste att det var förbjudet att hålla fiskar som lever och fortplantar sig i svenska vatten i fångenskap. Jag tror till och med han kopierade och la ut lagtexten på sidan. Att det sedan är tillåtet att ta in utländsk vildfångad fisk och hålla i fångenskap kan ju då tyckas paradoxalt, och jag kan faktiskt inte svara för grunderna till lagbeslutet när det förefaller sig så. Men goda sådana föreligger alldeles säkert. Om någon vet och framförallt på vilka grunder det är fördjudet vore det intressant med en presentatioen av dessa. Men som sagt, jag e rätt säker på att det inte är lagligt.

            Att det sedan kanske inte är ett totalmoraliskt haveri att hålla en eller två sketna abborar i en tank kanske kan diskuteras, jag skulle gärna haft det själv men först mot bakgrund på orsaken till lagstadgan och dess ekologiska och moraliska motiveringar.

            Med den kunskap jag ligger inne med just nu (som inte är exceptionellt djuplodande egentligen) ser jag egentligen inga större problem med att hålla en svensk abborre jämfört med att beröva vilken mesig tetra eller ciklid som helst dess frihet. Ett djur i fångenskap är ett djur i fångenskap oavsett var det kommer ifrån, och den moraliska bedömningen i detta har människan redan tagit ställning till sedan flera tusen år tillbaka. Sedan att man kan tycka det är fel är upp till var och en. Mår djuret bra och inte påverkas ser jag det som OK. Egentligen kan jag tycka att det endast är typ fiskar, hundar och katter, om de hålls på landet, som är acceptabelt som husdjur. Fiskar kan få ett ypperliggt hem i ett vackert och välskött akvarium med tillräcklig rymd. Det kan mycket väl funka som en mindra biotop. Däremot har jag rätt svårt att tycka det är Ok att ha vilda eller halvvilda djur som orm, groda, skorpion och framförallt fåglar i fångenskap. Deras miljöer i fångenskap kan aldrig bli en naturåtergiven biotop i en lägenhet om inte en gigantisk bur med rejält med utrymme för jagt mm erbjuds. Nu snackar vi egentligen massor med tiotals kvm minst, i te.x en orms fall. Det har jag aldrig hört talas om bland sådana hållna djur. För att inte tala om fåglar i bur. Kan det bli mer egoistiskt och korkat. Va fan finns det för glädje att ha en stackars fink inlåst i en 80x50x60 stor bur? Eller kaniner eller vad det nu är man har hemma. Visst, de är säkert söta och trivs säkert jättefint men hur juste är det egentligen? Kanske inget alls om jag får säga vad jag tycker. Såvida man inte kan erbjuda rejäla utrymmen som kan spegla deras naturliga betingelser i miniatyr, så till den milda grad att de inte uppfattar eller påverkas av isoleringen en liten bur eller ett terrarium utgör.

            Nu skenade jag visst iväg lite här, men faktum är att djur i fångenskap är ett delikat ställningstagande och bör därför vägas noga och framförallt erbjudas i största utsträckning efter djurens behov. Dessa kan i de flesta fall knappas efterlevas till annat än fiskar och hundar i en vanlig svensk lägenhet. Den sistnämnda efter lång tids förtamning och anpassning till ett liv vid sidan av och i beroende av människan. Så mitt tips är att håll du dina abborrar men håll dom stort, och ta reda på varför det är olagligt, om det är det, och utifrån det gör din moraliska bedömning i frågan. Kan en vildfångad diskusciklid anses ha det bra i ett akvarium borde sålunda en abborre det också om den sköts rätt.

            Sedan kan man ju kanske tycka det e lite vrickat att fånga abborrar i en sjö och lägga dem i ett akvarium. Men så funkar man kanske!

            När jag var liten var det standard framåt våren att leta upp paddrom och ta med det hem till ett akvarium och föda upp dessa, likadant som man ständigt var på jagt efter mindra vattensalamander och annat att ta med hem och titta på. Jag hade till och med myrlejon i en två liters GBglaslåda ett tag. Vet ni inte vad det är så kanske det inte är så konstigt, för de finns endast på två ställen i hela Sverige och är ruggigt fridlysta om jag minns rätt. Kanske Sveriges coolaste djur alla kategorier nu när jag tänker efter. Slå upp och kolla på hur de ser ut och ännu bättre läs om deras fångstvanor. Apsmart om jag får bestämma, (nu e det alltså larven jag snackar om inte den utvecklade sländan). Så hade jag det på söderslätt i slutet av sjuttitalet hör och häpna!

            MVH/ Albin

            Kommentar

            • FI
              • January 2002
              • 1153

              #21
              samuel:
              Vi hade bl.a abborrar hemma när jag var liten, först matade vi dem med daggmask, levande mygglarver, fiskkött och liknande och sedan så vande vi dem sakta men säkert att äta vanligt torrfoder som pellets och flingor.
              Det krävs en hel del tålamod men tillslut så brukar det går bra.
              Lycka till.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag hade till och med myrlejon i en två liters GBglaslåda ett tag. Vet ni inte vad det är så kanske det inte är så konstigt, för de finns endast på två ställen i hela Sverige och är ruggigt fridlysta om jag minns rätt. Kanske Sveriges coolaste djur alla kategorier nu när jag tänker efter. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                Kanske sveriges coolaste djur... Och jag har en på balkongen.

                Vi besökte Öland förra sommaren, och min flickvän tog en påse fin vit sand med sig hem från Böda Sand, för att ha till dekorationer. Väl hemma hörde vi att det prasslade i påsen.

                Jomän, två myrlejon.

                Sanden förpassades till en glasskål och ställdes på balkongen. Den ena förpuppade sig i höstas, den andra bökar fortfarande omkring i skålen - och min flickvän väntar fortfarande på sin dekorations-sand.

                Jag har funderat på att gräva fram myrlejonet och fota den, men det känns taskigt. Han har byggt en så fin grop.

                Turen i oturen var att jag inte gjorde som jag tänkt, och plockat på mig 50 kilo sand till mitt akvarium. Gud vet hur många myrlejon jag haft på balkongen då!
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Lala hängballa
                  • April 2003
                  • 50

                  #23
                  jag skulle tro att det är förbjudet att importera fiskar som inte finns naturligt i sverige och som skulle överleva i våra vatten.

                  sen om det är olagligt eller inte så tror jag knappast nån bryr sig.
                  jag tror inte du kan förvänta dig att polisen kommer hem till dig.

                  så länge du släpper fisken i samma vattendrag eller avlivar den sen så förstår jag inte problemet.
                  Ha du dina Abborrar och angående maten så äter dom nog det mesta som går in i munnen fiskar, leddjur, maskar kanske inte kött men jag vet inte kanske finns några feta abborrar i våra vatten drag som tar sig en drunknad mus ibland.

                  Lala hängballa
                  Lala hängballa

                  Kommentar

                  • Puffbin
                    • April 2003
                    • 117

                    #24
                    Först och främst, Lala hängbralla, svinbra alias, vi lundabor är kända för humor och smak; (visserligen numera själv utflyttad).

                    Det där med att fota myrlejonet tror jag är en omöjlighet, du kommer att ha ca 1sek på dig innan den gräver med sig med ändan först i sanden igen. Innebär det att du inte har sett ditt lilla husdjur än?

                    Öland är det ena stället som dessa finns, det andra är på en viss kyrkogård i skåne, där fångade vi våra. Men du skall nog att se till att mata dem med vanliga svart myror, dessutom skoj att kolla på.
                    Däremot tycker jag inte du skall rekomendera eller tipsa någon att ta med myrlejon hem då de faktiskt är oerhört sällsynta. Larven lever som larv i ca fem år har jag för mig och den rätt anspråkslösa sländan lever nog inte mer än en sommar. Hur länge den är förpuppad minns jag inte men har för mig att den är det ett längre tag faktiskt. Se till bara att inte ha lock på behållaren med puppan, sländan dör omedelbart om den inte kan få flyga. Lycka till med tuffingarna!

                    MVH/Albin



                    Kommentar

                    Arbetssätt...