Channa bleheri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • koffra
    • February 2006
    • 147

    #16
    Kul tråd !
    Jag har inte haft akvarium på länge , men nu har man kommit tillbaka lite
    En av favoriterna jag hade innan är ju givetvis bleherin !
    Dock så fanns det bara "vanlig" bleheri innan , men nu har jag köpt mig 4 st "blue galaxy" .
    Helt underbara i både färgerna och som individer

    När kan man se skillnad på könen ? Har för mig att jag läst nånstans att hanen eller honan har en fläck på ryggfenan ?
    2st av mina har fläckar och 2 utan . De är ca 10cm än så de kanske är för små att se skillnad på än ?

    Har fått förklarat att blue galaxy är ev bara en lokalitets bleheri . Stämmer detta ?

    Mina har fungerat sen dag 1 med all mat jag erbjudit. Pellets , räkor och röda mygg.

    Sen har jag en fundering . Channor kan ju vara lite känsliga mot salt . Hur är det om man matar med färdigskalade räkor igentlien ? Det är väl en del salt där i ?

    Kommentar

    • sjebbe
      • March 2009
      • 440

      #17
      Har också 4 st blue galaxy, kul!

      Angående könskillnad så ser du det enklast på formen på huvudet. Vet inte hur det är med prickar och sånt. Men hanen har generellt ett rundare huvud medans honan har något smalare och spetsigare mun. Detta tror jag är ett ganska vanligt sätt att se skillnad på just channor.

      Mina ligger på 10~ cm och ser ingen skillnad på dem än. Inte som på mitt bleheripar.

      Har också hört att den har bleheri i sig, dock har jag hört gucha och stewartii med. Så jag låter det vara osagt.

      Har matat samtliga mina channor med räkor(skalade och oskalade) samt rå vitfisk och musslor det senaste året. Dock så är räa räkor bättre, innehåller mer gott för fisken.
      450 L - Channa pulchra
      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #18
        Dock så fanns det bara "vanlig" bleheri innan , men nu har jag köpt mig 4 st "blue galaxy" .
        Helt underbara i både färgerna och som individer
        Har aldrig hört talas om den sorten....bild tack.....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • koffra
          • February 2006
          • 147

          #19
          Ursprungligen postat av sjebbe

          Har också hört att den har bleheri i sig, dock har jag hört gucha och stewartii med. Så jag låter det vara osagt.
          Jag har haft både Stewarti och gachua och jag tror personligen inte att det är någon av dom . Stewartin upplevde jag mycket mer aggressiv och växer fortare. Gachuan är grövre i kroppen och mycket mörkare . Iaf min erfarenhet.
          Men det kanske kan vara nån släkting , det har jag ingen aning om .

          Har aldrig hört talas om den sorten....bild tack.....
          Kan fixa bilder efter jobbet

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #20
            Det ser vi fram emot...
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • koffra
              • February 2006
              • 147

              #21
              Inte de bästa bilderna jag fick , men jag tror ni kan se vad det är ändå .



              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ser ut som mina tycker jag
                Bifogade filer
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • koffra
                  • February 2006
                  • 147

                  #23
                  A det är likt ! Jag tror enda skillnaden är att "blue galaxy" är blå skimmrande på både analfenan och ryggfenan medans "vanlig" är rödaktig på ryggfenan och blåskimmrande analfena .
                  Jag har dock ingen säker fakta , så ta det med en nypa salt .

                  Här är bla ett forum där de drar upp detta på .

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #24
                    Mina är också ganska lika, men det är nog...som du säger... bara analfenan som är blåskimrande på mina. De här bilderna är knäppta dagen efter jag fick dem, så de är lite bleka i färgen ännu, nu har de betydligt skarpare färger bägge två, och jacket i ryggfenan på den ena har läkt....det var ena Zebran som tog en tugga av den...
                    Bifogade filer
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • koffra
                      • February 2006
                      • 147

                      #25
                      De har bra läkekött tycker jag . Mina är ju nya hos mig med (ca 1 vecka) Så de har lite trasfenor och inte så mycket färger . fast det kommer mer och mer nu

                      De är ganska kaxiga iaf ! Igår skulle jag sätta lite javamossa runt mina trollhasselgrenar som är i karet . Alla 4 va och tuggade på mig så jag har märken kvar fortfarande .
                      En av dom hoppade ca 10cm upp ur karet för att bita sig fast i mitt finger ! Han släppte ca 2 sek senare , men jädrar va rädd jag blev när jag inte va beredd på det .

                      Kommentar

                      • sjebbe
                        • March 2009
                        • 440

                        #26
                        Mina blue galaxy är också mkt intresserade av mina fingrar. Dem hoppar även mot glaset när det är matdax.
                        MIna rackare nedan:
                        Channa sp. blue galaxy

                        Channa sp. blue galaxy

                        Ljuset är ganska avgörande hur färgerna kommer fram.
                        450 L - Channa pulchra
                        720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #27
                          Jo ryggfenan har läkt på min, sedan jag flyttade undan Zebran, så är det ingen annan som tuggar på dom....fast jag blev lite paff, trodde inte att Zebror tuggade fenor.....
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • koffra
                            • February 2006
                            • 147

                            #28
                            Jag har bara mina channor i karet så jag tror inte det blir mycket fentuggande eller slagsmål. De har iof vissa dagar utmanat varandra lite , men inget alvarligt. Nu är det dock lugnare.

                            Peppar peppar , så har inte dessa hoppat något alls , även om jag inte har mycket växter i eller så .
                            De jag hade för några år sedan hoppade hela tiden . Kan vara induviduellt eller kanske tom. skillnad mellan "blue galaxy" vs vanlig bleheri ?

                            Sjebbe-A ljuset är verkligen avgörande , men det är fina exemplar du har ! Det syns ändå

                            Kommentar

                            • sjebbe
                              • March 2009
                              • 440

                              #29
                              Ursprungligen postat av koffra
                              Jag har bara mina channor i karet så jag tror inte det blir mycket fentuggande eller slagsmål. De har iof vissa dagar utmanat varandra lite , men inget alvarligt. Nu är det dock lugnare.

                              Peppar peppar , så har inte dessa hoppat något alls , även om jag inte har mycket växter i eller så .
                              De jag hade för några år sedan hoppade hela tiden . Kan vara induviduellt eller kanske tom. skillnad mellan "blue galaxy" vs vanlig bleheri ?

                              Sjebbe-A ljuset är verkligen avgörande , men det är fina exemplar du har ! Det syns ändå
                              Det är nog induviduellt som du säger. Vissa vill verkligen ut ur karet trots att det inte förekommer några bataljer. Mkt märkligt.

                              Ang. skillnad mellan blue galaxy och bleheri så måste jag säga att den är ganska liten. Det skiljer drygt 6 cm mellan mina. Dem går i olika kar dessutom så jag får se när dem sätts samman i ett framtida kar.
                              Dem färgar ju ut beroende på humör och ibland så ser dem snarlika ut.

                              En art ganska ny art som förhoppningsvis kommer till sv snart.
                              Channa sp. Fire ice
                              Ska tydligen var besläktad med Gachua.

                              Btw - Tack
                              450 L - Channa pulchra
                              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                              Kommentar

                              • SuperiorTub
                                • April 2010
                                • 13

                                #30
                                Tjo!

                                Precis köpt två bleheri och har två foder frågor.
                                Äter de posthorns sniglar? Hadde en 15-20st i karet, nu ser jag inga.
                                Är det lungt att mata dem med vanliga flugor jag fångar i fönstret?
                                Läste att de åt nedrammlande insekter i naturen.

                                Behöver även tips på hur man kyler ned vattnet ett par månader per år, räcker det med två fläktar för att kommaa nedåt 16-17 grader?
                                Akvariet är 200l.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...