Syngnathus pulchellus (Kantnålsfisk)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ppettson
    • December 2009
    • 20

    Syngnathus pulchellus (Kantnålsfisk)

    Hej!

    Finns det någon på detta forum som har någon erfarenhet av denna märkliga fisk,t.ex. vad den äter osv.?
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Vi hade faktiskt kantnål (eller var det tångsnälla?) ett kort tag i ett kar när jag gick på en folkhögskola. Det jag kan säga är att dessa fiskar precis som sjöhästar med fördel hålls med lugna fiskar, rikligt med tång för nålarna att gömma sig i och inte allt för starkt strömmande vatten. Om jag skulle skaffat sådana fiskar hade jag nog matat med artemianauplier, krill etc. (Har fått för mig att de kan va lite svåra att få att acceptera frysfoder).
    Men jag är verkligen ingen expert utan högst novis på dessa fiskar, så invänta gärna expertis.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Här finns lite mer att läsa. I Zoopets artregister finns S. abaster, men bara för goldmedlemmar.
      Själv har jag kantnålen Microphis brachyurus. Den arten sägs också vara knepig med maten - men mina äter glatt fryst artemia och mysis (fast gladast verkar de bli av levande små räkor).
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • ppettson
        • December 2009
        • 20

        #4
        Tack! Ska kolla igenom informationen och se hur man löser utfodringsfrågan.

        Kommentar

        Arbetssätt...