Kulfisk kanske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sissi.
    • February 2010
    • 250

    Kulfisk kanske?

    Hej! Jag tycker dvärg kulfisken är så jäkla intressant och söt när den simmar med sina små fenor. Jag bara måste ha en. Jag ska köpa mig snart ett 125 liters akvarium och undrar vilka fiskar man kan ha med en dvärg kulfisk? det är synd att alltid när jag hittar en fisk som jag värkligen vill ha så går den inte ihop med andra fiskar jag vill ha!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Undvik i varje fall fiskar med långa fenor. Fiskarna du har ihop med kulfisk bör vara både snabba och rätt tåliga, då de kan få sig ett nafs då och då.
    Ha också gärna en snäckodling med t ex "kanelbullesnäckor" och malajsiska sandsnäckor. Kulfiskar älskar nämligen snäckor, och vissa arter behöver sådan hård föda för kunna slipa ned sina tänder. Om det gäller just dvärgkulfiskar vet jag dock inte.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • sissi.
      • February 2010
      • 250

      #3
      Vad är långa fenor igentligen? typ guppys eller? Är ganska ny på det här med akvarium.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Guppys är i farozonen, ja. Och kampfisk, slöjstjärtar och andra fiskar som har liknande fenor. Kulfiskar är rätt bra på att nafsa på sådana.

        Kolla i dessa trådar:



        Är du helt ny på akvarier, så måste du först läsa på om uppstart av dem...det tar nämligen en tid innan du kan ha full belastning av fisk i dem:
        Senast redigerad av Jens A.; 26 February 2010, 12:35.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • sissi.
          • February 2010
          • 250

          #5
          Är det sant att kulfisken är giftig? Så om min katt skulle råka få i sig en så ligger hon ganska illa till?

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #6
            Ursprungligen postat av sissi.
            Är det sant att kulfisken är giftig? Så om min katt skulle råka få i sig en så ligger hon ganska illa till?
            Kulfisken är giftig, och med tanke på att det giftet är farligt för människor så skulle jag tro att det går värre med katten.
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • sissi.
              • February 2010
              • 250

              #7
              kan ni hjälpa mig med några namnförslag på roliga och fina fiskar man kan ha med en kulfisk i ett 125l kar?

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av sissi.
                kan ni hjälpa mig med några namnförslag på roliga och fina fiskar man kan ha med en kulfisk i ett 125l kar?
                Kolla på www.dwarfpuffers.com , är finns massor med info om både dvärgkulfiskar och sällskap till dem! Fast det verkar som om det inte finns nåt bra sällskap förutom otocinclus tyvärr. Själv har jag ett 36 liters kar på inkörning i väntan på kulfisk + oto

                Hälsningar
                Jennifer

                Kommentar

                • sissi.
                  • February 2010
                  • 250

                  #9
                  Vad synd, jag vill liksom inte ha ett kar med bara kulfisk.
                  Kanske får titta över en annan plan nu.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ah, så elaka är de inte. Jag skulle tro att det fungerar med vanliga platys, tetror osv, bara det rör sig om hyggligt snabba fiskar som inte har långa fenor.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • sissi.
                      • February 2010
                      • 250

                      #11
                      jag har faktiskt hört väldigt olika om dom, vissa får hem små ängel dvärg kulfiskar som inte gör en fluga förnär, medans andra får en liten mini haj

                      Kommentar

                      • jenmad
                        • March 2009
                        • 579

                        #12
                        Ursprungligen postat av sissi.
                        jag har faktiskt hört väldigt olika om dom, vissa får hem små ängel dvärg kulfiskar som inte gör en fluga förnär, medans andra får en liten mini haj
                        Just det, så det känns som att om man ska försöka ha dem i sällskapskar så bör man kanske ha ett till kar att ta till ifall det inte funkar. Vad gör man annars om man får en "minihaj"?

                        Hälsningar
                        Jennifer
                        Senast redigerad av jenmad; 26 February 2010, 19:31.

                        Kommentar

                        • sissi.
                          • February 2010
                          • 250

                          #13
                          En liten minihaj hade varit kul också Men vill inte att den ska terrorisera mina andra fiskar så det är sant man bör ha ett back up kar. jag har faktiskt ett men lampan fungerar tyvärr inte på den och det går inte att beställa in ett nytt för det är märket rena som typ har lagt ner.

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            #14
                            Ljus är inte så viktigt för fiskarna Du kan säkert lämna igen kulan där du ev köper den? Bäst att fråga först kanske :P
                            Senast redigerad av DAHLBERG; 26 February 2010, 19:40.
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • sissi.
                              • February 2010
                              • 250

                              #15
                              Ursprungligen postat av DAHLBERG
                              Ljus är inte så viktigt för fiskarna Du kan säkert lämna igen den där du ev köper den? Bäst att fråga först kanske :P
                              Har hört det också, det är bara växter som inte klarar sig utan ljus! Men hur kul är det igentligen att ha ett mörkt akvarium, det är tyvärr det mina fiskar lever i nu tills jag har införskaffat mig mitt 125 liters kar. tycker synd om dom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...