Kulfisk och ammoniak?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Kulfisk och ammoniak?

    Hej!
    Ställde en fråga (om något helt annat) på ett amerikanskt forum och fick reda på att jag absolut MÅSTE mäta ammoniak eftersom kulfiskar är känsligare än andra fiskar. Stämmer detta? Jag är lite skeptisk, inte minst för att jag i princip blev kallad djurplågare för att jag har levande fisk (platy) i ett "un-cycled" akvarium... Innan jag svarar på det tänkte jag kolla lite fakta - har sökt på nätet och inte hittat så mycket om detta, ännu, jag fortsätter leta...

    Hälsningar
    Jennifer
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    Det amerikanerna snackar om är ammonium, inte ammoniak... dvs fiskarnas urinämnen som bryts ned till nitrit -> nitrat
    kulfiskar är (enligt mig) på inget sätt känsligare än andra fiskar, vill man dämpa skadeverkan av ammonium ökar man genomluftningen/gasutbytet, för nitrit ökar man salthalten en aning (typ 1dl/100l)

    Det kan dock alltid vara bra att ha ett kar som är "Cyklat" dvs har en fungerande flora av filterbakterier... doserar man en filterbakteriekultur (Nitrivec, Easylife FFM) med startdos var och varannan dag första tiden så kan man inte undvika att få ett cyklat akvarium så länge man belastar det med några fiskar...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Håller med om att kulfiskar inte är känsligare än andra fiskar, men jag skulle å andra sidan kanske inte välja att köra in karet med kulfisk om vi säger så
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Tack för svaren. Enligt dem ska man ju köra in karet utan fisk men jag använder några stackars platys till detta. Kulfiskar kommer senare

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Jagtycker inte heller kulfiskar känns mycket känsligare än andra, men man kan på många artbeskrivningar läsa just detta så det kanske ändå ligger något i det. Men fisken mår inte bättre bara för att du mäter. Om du har ett akvarium som har genomgått cykeln för att bygga upp nedbrytningsbakterier och dessutom byter vatten varje vecka. Detta i kombination med att observera fisken ska anligt mig räcka då har du minimerat riskerna. En mätning kan iofs ge dig tidig info om något ska göras, extra vattenbyte exempelvis.

          Kan ocksp hålla med om att det är lite konstigt att vi här rekommenderar att ha en "tålig" fisk för att bryta in akvariet. Det är väl inte så kul för den fisken, men jag gör samma sak. Kanske värt att fundera på.
          Checking out...

          Kommentar

          Arbetssätt...