eldål äter ej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qungen
    • December 2007
    • 39

    eldål äter ej

    hej jag har köpt en Mastacembelus erythrotaenia (eldål) o jag kan inte få den o äta jag har haft den i fem dagar o matat med räkor på kvällen när det är mörk i akvariet o den kommer fram o simmar men den verkar inte röra räkorna jag har även försökt att sätta en halv räka framför munnen o röra runt räkan lite så den ska se levande ut men den bryr sig inte
    är det någon som har några tips så skulle jag vara tacksam den är ca:35 centimeter lång o går i ett malawi kar
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    mask, levande småfisk, mygglarver, artemia, fiskkött - nåt av det kan du kanske prova med ? det äter min.

    Kommentar

    • qungen
      • December 2007
      • 39

      #3
      Ursprungligen postat av Flaxss
      mask, levande småfisk, mygglarver, artemia, fiskkött - nåt av det kan du kanske prova med ? det äter min.
      jag har ju små fisk i akvariet för mina malawi har ju yngel den kanske har tagit några yngel utan att jag har sett det. mask var hittar jag det så här års? mygglarver har jag hört ska vara alergi framkallande o inte så bra för malawi. vilken typ av små fisk ger du din eldål? hur stor är din ål?

      tack för att du tipsar mig kul att det finns andra med eldål som har lite erfarenhet så man kan lära sig lite

      mvh jocke

      Kommentar

      • pontulf
        • November 2007
        • 480

        #4
        Burkar med mask kan du köpa i fiske affärer, kostar 30kr eller nått sånt tror jag

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av qungen
          jag har ju små fisk i akvariet för mina malawi har ju yngel den kanske har tagit några yngel utan att jag har sett det. mask var hittar jag det så här års? mygglarver har jag hört ska vara alergi framkallande o inte så bra för malawi. vilken typ av små fisk ger du din eldål? hur stor är din ål?

          tack för att du tipsar mig kul att det finns andra med eldål som har lite erfarenhet så man kan lära sig lite

          mvh jocke
          jag tänkte mer på vita och svarta mygglarver inte dom röda, om den får plats i en flaska eller nåt annat så lägg det frysta fodret i flaskan och fyll med vatten (samma vatten som den själv är i) och se om eldålen själv simmar in och tar maten. då så äter inte dom andra fiskarna nåt. det gör jag med min för annars så tar dom andra fiskarna maten innan han inner komma fram (som små är dom försiktiga och skygga, som äldre är dom både lättare att mata och mer matglada).

          min får yngel/ungdjur från andra fiskar (mest yngel/ungdjur från mina endlers guppy).

          min är inte så stor än ca 15cm kanske. ger den mat ca 1-2gånger i veckan.

          Kommentar

          • qungen
            • December 2007
            • 39

            #6
            Ursprungligen postat av Flaxss
            jag tänkte mer på vita och svarta mygglarver inte dom röda, om den får plats i en flaska eller nåt annat så lägg det frysta fodret i flaskan och fyll med vatten (samma vatten som den själv är i) och se om eldålen själv simmar in och tar maten. då så äter inte dom andra fiskarna nåt. det gör jag med min för annars så tar dom andra fiskarna maten innan han inner komma fram (som små är dom försiktiga och skygga, som äldre är dom både lättare att mata och mer matglada).

            min får yngel/ungdjur från andra fiskar (mest yngel/ungdjur från mina endlers guppy).

            min är inte så stor än ca 15cm kanske. ger den mat ca 1-2gånger i veckan.
            problemet är att den är så stor att om den kommer in i flaskan så gör även mina fiskar det o dessutom så har jag även två öronålar på 30centimeter som gärna simmar in o tar maten då
            när du matar med mask vad köper du för mask då?
            har fler du fler tips så skriv gärna för jag vill verkligen få det att funka!

            mvh jocke

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av qungen
              problemet är att den är så stor att om den kommer in i flaskan så gör även mina fiskar det o dessutom så har jag även två öronålar på 30centimeter som gärna simmar in o tar maten då
              när du matar med mask vad köper du för mask då?
              har fler du fler tips så skriv gärna för jag vill verkligen få det att funka!

              mvh jocke
              det jag köper heter metmask, man kan välja mellan olika storlekar. och sedan brukar jag klippa ner masken i bitar direkt ner i vattnet så det blir lätt ät.

              om du menar mer förutom mat så är det nog inte så mycket mer att skriva, den gillar varmt vatten och gärna lite bräckt och sandbotten och nåt rör eller en grotta för den att gömma sig i.

              Kommentar

              • qungen
                • December 2007
                • 39

                #8
                nu har jag sett att magen ser lite knölig ut så den äter antagligen.
                men på dagarna så har den börjat att ligga på botten bakom en sten hög. men den ligger oftast på sidan av kroppen, den ser ut att dö vilken sekund som helst. om man kollar på natten så är den ute o rör på sig men så fort belysningen är tänd så ligger den som om den ska dö. är det någon som vet om det är normalt eller om den är på väg o dö?

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  min ligger oftast stilla vid nåt gömställe på dagen och ser ut att vila. på natten däremot eller strax innan ljuset släcks så blir det full fart på den.

                  Kommentar

                  • Keibo
                    • November 2008
                    • 468

                    #10
                    Skaffa en riktigt varm belysning/ha mycket rötter & växter så ska du se att den blir lite modigare på dagen med. Den jag hade matvägrade allt utom mygglarver, började handmata den med detta då den låg nedgrävt i sanden (du bör för övrigt ha finkornig sand så den inte bryter sin näbb) med huvudet stickandes upp. Började med en vecka med röda mygg och övergick sedan till att variera mellan svarta, via och röda. Tvättar man sig bara om händerna noga innan man äter på sina fingrar så får man ingen allergi.
                    Mvh. Peter

                    500L - Pelarakvarium

                    1500L - Under förändring

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Keibo
                      . Började med en vecka med röda mygg och övergick sedan till att variera mellan svarta, via och röda. Tvättar man sig bara om händerna noga innan man äter på sina fingrar så får man ingen allergi.
                      Jodå man kan ändå bli allergisk av röda mygg, men risken blir något mindre
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Gurky
                        • June 2009
                        • 43

                        #12
                        Min eldål matvägrade också i början. Det jag gjorde var att jag började handmata den med röda mygglarver i ca 1-2 veckor(använde plasthandskar iom risken att bli allergisk vid direktkontakt). Efter det började jag handmata den med annan mat (artemia, mysis, räkor, daggmask etc) och sen dess äter den allt utan några problem.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...