Channa Bleheri, regnbågs ormhuvudsfisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    Channa Bleheri, regnbågs ormhuvudsfisk.

    Halloj!

    Räddade nyligen livet på en liten Channa Bleheri på affären där jag jobbar och mjuk som jag är har jag blivit väldigt nära på att ta hem den och ha den i mitt 400L akvarium.

    Har inte gjort det dock med tanke för dom andra invånarna vilka är:

    6 Scalarer
    3 Siamesiska Algätare
    2 Ancistrus (okänt antal yngel)
    2 Grön bågfensciklid
    2 Hongsloiciklid
    4 Segelfens mollys
    1 Black Ghost

    Finns ju inte så värst mycket med info om channa bleheri förutom att nästan alla channor är väldigt glupska och såklart rovdjur Vilka fiskar skulle nog stryka med ifall jag skaffade en? Dom flesta fiskarna är riktigt snabba och ancistrus+ black ghost gömmer sig tillräckligt bra för att undvika den.

    Antar att den lever för det mesta på botten av akvariet men som sagt, mycket info finns inte.

    Vad tror ni om att skaffa en med den befolkningen jag har just nu?

    Tack.
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Channa bleheri tror jag behöver en period under året då vattnet är svalare, så av den anledningen tycker jag de enbart ska hållas i artakvarium. Sen lär den ge sig på fiskar som den kan få in i munnen också

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Hm, jo, det skulle nog vara optimalt. Har dock hört från många som håller större channar med andra stora fiskar (Monsterfish sweden) i samma akvarium, fast dom kanske sänker temperaturen vid vissa årstider....

      Jo, så är det med dom flesta stora fiskar, att dom äter saker som får plats i munnen fast den blir ju inte så stor (max 20cm) så dom flesta fiskar skulle nog säkert överleva, med deras snabbhet.

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #4
        Den biter mer som en gädda och sliter sönder, så jag tror att ghosten och kanske skalarerna klarar en channa.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Ursprungligen postat av Saturnus80
          Den biter mer som en gädda och sliter sönder, så jag tror att ghosten och kanske skalarerna klarar en channa.
          Är det så värst? Har läst mycket runt på monsterfish keepers att det är en väldigt fredlig channa, rovdjur såklart men inte så aggressiv eller jaktbenägen som andra större channor.

          Skulle gärna vilja höra lite ifrån någon som har haft en Channa Bleheri förr

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Kan funka utan den kalla perioden, men vill man inte ge en så optimal miljö som möjligt åt sina fiskar? Det är väl sammasak som att inte ha Malawi/tanganyikaciklider i samma kar som survattenslevande arter. Du kan inte göra liknelsen med "andra stora channor" då inte alla channor är sub-tropiska.

            Jag skulle iaf inte ha den blandningen.

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Jodå Johanski, såklart vill man ju det, menade inte att man ska strunta i det. Har hittat lite mer info och det verkar som att den kan lida mycket och vara väldigt benägen att få sjukdomar ifall den inte har en kall period under vintern så det verkar nog som att en channa inte kommer i akvariet.

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Channa Bleheri o Channa Assam som jag själv haft, sliter sönder födan ja. Likt en haj i miniformat. Dock är de ju själva i miniformat, så få fiskar av "normal" storlek löper risk att bli mat. Jag såg aldrig mina ens göra ett utfall mot övriga fiskar i akvariet, men det de betraktar som sådan, gör de processen kort med. Maskar t.ex. orsakar rena feeding frenzy hos dem.

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ursprungligen postat av perfetto
                  Channa Bleheri o Channa Assam som jag själv haft, sliter sönder födan ja. Likt en haj i miniformat. Dock är de ju själva i miniformat, så få fiskar av "normal" storlek löper risk att bli mat. Jag såg aldrig mina ens göra ett utfall mot övriga fiskar i akvariet, men det de betraktar som sådan, gör de processen kort med. Maskar t.ex. orsakar rena feeding frenzy hos dem.
                  Hur höll du dem, dvs vad för akvarium, sällskap etc? Just nu så har jag satt idén att ta hand om channan på hold pga att den behöver ju sin kalla period.

                  Kommentar

                  • bong
                    • November 2008
                    • 1087

                    #10
                    Jag har en Bleheri... och är alla som min så kan du lugnt ta hem den.. Tråkig fiskjävel! jag släppte ner 3st små neontetror... efter 3 dagar utan mat tog han en (tror jag) den andra dog efter ytterligare några dagar (misstänker att den första oxå dog) Hur ser karet ut nu efter 1 månad? Jo jag har en bleheri som simmar sida vid sida med sin bästpolare NEONTETRAN!!!! Jag matade inte på en hel vecka för att jag skulle bli av med tetran.. Men inte då! Bleherin åker i toan vilken dag som helst, med sig får han sin polare neontetran!!!
                    3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                    http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #11
                      Ursprungligen postat av bong
                      Jag har en Bleheri... och är alla som min så kan du lugnt ta hem den.. Tråkig fiskjävel! jag släppte ner 3st små neontetror... efter 3 dagar utan mat tog han en (tror jag) den andra dog efter ytterligare några dagar (misstänker att den första oxå dog) Hur ser karet ut nu efter 1 månad? Jo jag har en bleheri som simmar sida vid sida med sin bästpolare NEONTETRAN!!!! Jag matade inte på en hel vecka för att jag skulle bli av med tetran.. Men inte då! Bleherin åker i toan vilken dag som helst, med sig får han sin polare neontetran!!!
                      Hahahahaha xD förlåt, men den historian och just bilden man får i huvudet blir så rolig

                      men, har du bara channan och tetror i akvariet eller? Hur länge har du haft channan och isåfall, hur har du löst den s.k kalla perioden den vill ha?

                      Har blivit så sugen på "monster" fiskar att man vill göra sig av med alla mindre fiskar och skaffa kanske ett par större fiskar i akvariet, några bleheri och kanske någon fengädda

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #12
                        Har blivit så sugen på "monster" fiskar att man vill göra sig av med alla mindre fiskar och skaffa kanske ett par större fiskar i akvariet, några bleheri och kanske någon fengädda
                        Hmm, hur länge har du haft dina nuvarande fiskar? Vill inte en moraltant men jag tycker det är oansvarigt att skaffa fiskar och sedan ha ihjäl dem efter ett par månader bara för att en annan fisk verkar rolig.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Ursprungligen postat av Saturnus80
                          Hmm, hur länge har du haft dina nuvarande fiskar? Vill inte en moraltant men jag tycker det är oansvarigt att skaffa fiskar och sedan ha ihjäl dem efter ett par månader bara för att en annan fisk verkar rolig.
                          Jag skulle absolut inte ha ihjäl någon fisk om det absolut inte är nödvändigt, isåfall så skulle jag ge bort dom till jobbet men att ha ihjäl dom skulle jag aldrig göra.

                          jag blir sugen att göra många saker, men jag gör ytterst få av dom sakerna så jag kommer nog inte göra mig av med fiskarna bara för att jag är sugen på andra fiskar

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #14
                            Ursprungligen postat av Andrém
                            Hahahahaha xD förlåt, men den historian och just bilden man får i huvudet blir så rolig

                            men, har du bara channan och tetror i akvariet eller? Hur länge har du haft channan och isåfall, hur har du löst den s.k kalla perioden den vill ha?

                            Har blivit så sugen på "monster" fiskar att man vill göra sig av med alla mindre fiskar och skaffa kanske ett par större fiskar i akvariet, några bleheri och kanske någon fengädda

                            Hehe ja det lät rätt roligt när jag läste det själv jag har 10st dolkstickstetror oxå och jag var jätte orolig att dom skulle stryka med när jag släppte ner channan jag köpte den i sommar nångång...

                            jag kör utan doppis så det sticker ner lite kallare nu på vintern (ca 24) Men ormhuvuden är ju kända för att kunna anpassa sig till det mesta så jag tror inte dom behöver en kall period...
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #15
                              Ursprungligen postat av bong
                              Hehe ja det lät rätt roligt när jag läste det själv jag har 10st dolkstickstetror oxå och jag var jätte orolig att dom skulle stryka med när jag släppte ner channan jag köpte den i sommar nångång...

                              jag kör utan doppis så det sticker ner lite kallare nu på vintern (ca 24) Men ormhuvuden är ju kända för att kunna anpassa sig till det mesta så jag tror inte dom behöver en kall period...
                              Har snackat lite med en channa guru på MFK Sweden, enligt honom så är en kallperiod nödvändigt för både fiskens välmående och även att den ska ha ett långt och bra liv.

                              Så att skaffa den är nog uteslutet, iallafall i mitt SA akvarium men i framtiden så kommer den säkert på tal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...