Långnosknivfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Långnosknivfisk?

    Såg denna art hos Zoo giganten idag. Liknade Black Ghost, men den blev lite mindre (35 cm). Någon som har erfarenhet med arten och vet hur den förhåller sig emot andra arter?
    Senast redigerad av Zaius; 10 December 2009, 13:30.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Familjen omfattar ca 15 arter. Maxlängden varierar från 15-20 cm till ca 1 m. Dom är ovanliga i handeln och troligen är alla mer eller mindre utpräglade nattdjur. Min personliga erfarenhet inskränker sig till en individ som dog inom en månad - men jag tror inte den var riktigt kry när jag fick den. Jag tror inte dom bryr sig om andra fiskar än möjligen andra knivfiskar. Däremot kan säkert flera vara territoriella inbördes. Nattaktiva territoriella fiskar är mycket svårare att hålla koll på så dom inte skadar varann (jämfört med t ex cichllder) eftersom dom slåss när det är mörkt. Min gissning är att dom gör sig bäst i ett stort specialakvarium för snällare nattaktiv fisk med stark belysning halva dygnet och en svag (gärna röd) belysning andra halvan. Då kan man observera dem när de är aktiva. Hur man vrider dygnet beror ju på när man vill kunna studera dem. Det finns (dyra eller hembyggen) elektroniska apparater som gör att man kan höra eller se hur dom pratar med varann med elektriska signaler om man är väldigt intresserad av deras privatliv.

    I ett vanligt sällskapsakvarium är risken dels att man aldrig ser dem, alternativt att dom åker på stryk av morskare fiskar.

    Kommentar

    Arbetssätt...