Ormhuvudfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Quilles
    • November 2008
    • 87

    Ormhuvudfisk

    Hej jag har lite frågor om dessa fiskar.

    1. Finns de någon art av dessa fiskar som inte blir så stora typ under metern ? Isåfall skriv Latinska namnet på dem.
    2. Kan dessa fiskar gå ihop med påfågelciklider ?
    3. Vilken är den vanligaste arten av dessa fiskar som man hittar i akvarie affärer ? Skriv latinskt namn på dessa.
    4. Vilken art tror ni passar bäst till ett 400 liters kar med rötter och växter i ?

    Tacksam för snabbt och bra svar.

    Quilles

    Ps: Anledningen för jag vill ha latinska namnet är bara så att jag skall kunna läsa lite om arten.
    Senast redigerad av Quilles; 27 November 2009, 21:58.
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Sök på channa i artbeskrivningarna. När du bestämt dig, prata med din djuraffär så kan de säkert ta hem från t ex imazo (just nu bara bleheri -vanligaste channan?), akvarieteknik (såg att de har inne ett gäng olika)
    Senast redigerad av DAHLBERG; 27 November 2009, 23:48.
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Quilles
      • November 2008
      • 87

      #3
      hmm måste vara goldmember för att kolla artbeskrivningar.


      Edit: Hittade en redigt fin och cool channa precis.. Channa pleurophthalma någon som vet var man kan få tag på denna fisk och om man behöver ha två st för att den inte skall bli skygg. Helst i skåne då jag bor där

      Sen undrar jag om jag kan ha denna fisk i mitt akvarium utan att akvariet bli för litet

      Sen undrar jag om de finns en channa som är lika aggresiv som en Channa micropeltes fast som blir mindre runt 40 cm
      Senast redigerad av Quilles; 28 November 2009, 02:08.

      Kommentar

      • sjebbe
        • March 2009
        • 440

        #4
        channa barcra kan du ju försöka och få tag i. Världens mest sällsynta ormhuvudsfisk. Har sett den till salu i sverige en gång och då var utropspriset 10 lök.

        Den personen som lyckas med att få en kull i sitt kar kan skratta hela vägen till banken.

        Vad jag förstått med channa-arter så ökar aggressiviteten med storleken.
        Channa bleheri - snäll och lugn
        Channa micropeltes - pigg och hungrig
        450 L - Channa pulchra
        720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

        Kommentar

        • Quilles
          • November 2008
          • 87

          #5
          Ursprungligen postat av sjebbe
          channa barcra kan du ju försöka och få tag i. Världens mest sällsynta ormhuvudsfisk. Har sett den till salu i sverige en gång och då var utropspriset 10 lök.

          Den personen som lyckas med att få en kull i sitt kar kan skratta hela vägen till banken.

          Vad jag förstått med channa-arter så ökar aggressiviteten med storleken.
          Channa bleheri - snäll och lugn
          Channa micropeltes - pigg och hungrig
          aha så ingen av channa- arterna är aggresiv som mindre ? Har kollat lite nu på Channa Pulchra och Channa aurantimaculata, sjukt fina fiskar och dem borde passa till mitt kar

          Kommentar

          • Quilles
            • November 2008
            • 87

            #6
            Kan man ha 1 Channa Pulchra och 1 Svart Arrowana i mitt kar utan att de blir för trångt ? Och kommer dem att klara sig med varandra ??
            Senast redigerad av Quilles; 29 November 2009, 02:36.

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Blir väldigt tight med en wana i 400 liter. Växer snabbt ur karet. Johanski hade ju en arowana i ett 540, är nu 60-70 cm(?) och går i ett 720 tillsvidare.
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • Quilles
                • November 2008
                • 87

                #8
                Ursprungligen postat av DAHLBERG
                Blir väldigt tight med en wana i 400 liter. Växer snabbt ur karet. Johanski hade ju en arowana i ett 540, är nu 60-70 cm(?) och går i ett 720 tillsvidare.
                oki nej de var bara en fundering Tycker wanas ser coola ut.

                Kan man ha en Channa och en Fengädda i mitt kar utan att de blir för trångt. Gillar fengäddornas utseende
                Senast redigerad av Quilles; 29 November 2009, 15:10.

                Kommentar

                • Rambo
                  • February 2004
                  • 672

                  #9
                  Jag har en channa aurantimaculata tillsammans med bl.a. en polypterus delhezi och det har funkat hyffsat även om channan är lite väl intresserad av sina grannar ibland.
                  400liter kan nog vara lite på gränsen för en aurantimaculata
                  575l Åleds
                  80l JAD
                  Tiffany - perser/norskskogskatt
                  Lizton - renrasig Bengal

                  Kommentar

                  • sjebbe
                    • March 2009
                    • 440

                    #10
                    Fengäddor och channas går bra om dem är i samma storlek. De är ju rovfiskar båda två.
                    Själv har jag Channa pulcha och bleheri med Senegalus och delhezi.
                    Ornatopinnis är på intågande.

                    När man pratar rovfiskar så känns det som mer eller mindre att det handlar i grund och botten om storlek. Klart att det alltid finns undantag. Men som tidigare nämt, en aro funkar ett tag. Dels blir karet för litet och sen passar nog de flesta channas och fengäddor i arowanans mun.
                    450 L - Channa pulchra
                    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                    Kommentar

                    • jos1979
                      • December 2009
                      • 2

                      #11
                      Jag har en arowana, 5 micropeltes, 3 redtail catfish (asiatisk), 1 redtail catfish (sydamerikansk). Det funkar än så länge, men dom är inte så stora ännu heller. Mina Micropeltes är runt 20 cm, och min arowana är runt 25. Mina catfish är runt 15 alla 4. Jag har även 4 sebraciklider och 2 rödciklider i karet, så dom är snälla än så länge mina rovfiskar.
                      Jag är inte direkt orolig för Arowanan då han har nog bara fått i sig ungefär 4 matfiskar sedan jag köpte honom, eftersom jag matar honom med pellets.

                      Den som växer snabbast är min arowana så jag misstänker att jag får lugna mig lite med matandet på honom, för annars så blir nog dom andra mat till slut..

                      Jag har även ett annat akvarium som jag har en Aligator gädda i. Jag vet inte hur det funkar om man blandar så många fiskar ifrån så många världsdelar i samma kar, men jag misstänker att det borde gå bra. =)

                      Någon som kan ge tips om det?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...