Muräna???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Muräna???

    Jag har "tagit över" en clownknivfisk av en tjej här i stan som har avverkat karet, och den här stackaren bodde i en plastbalja. Den är mycket stor, igentligen skulle den behöva större akvarium, men den får går här, det är bättre änn en balja iaf.

    Men nu är det två¨saker jag funderar över.

    Är detta en form av sötvattensmuräna? den har nämligen exact samma jaktbetende, rörelsemönster och övrigt beteende som Muränena som jag har sett på dokumentärer på ex. Animal Planet och Nathional Geograficks Wild....Finns det "Sötvattensmuränor"?

    jag har sett att den med jämna mellanrum går upp till ytan, "sväljer" luft, för sedan att simma ner mot botten igen. Ändas den syre av någon anledning??
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #2
    Sötvattensmuräna finns i handeln, men är väl egentligen en bräcktvattenfisk.

    Vissa har svårt att få dem att äta i sötvatten bl.a.

    Men jag har för mig att clownfisken hör till samma släkt som Blackghost. Muränan skiljer väl väldigt mkt i form?!

    Är det Notopterus lopis, Notopterus notopterus eller Chitala ornata?

    Finns fler fiskar som hämtar luft, kampfisk, fengädda och ormhuvudsfiskar.
    Dem gör detta för att i naturen lever vissa arter i syrefattiga miljöer.
    Senast redigerad av sjebbe; 14 October 2009, 16:12.
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Nej, muränor är knivfiskar inte

      Har haft "sötvattensmuränor" men de är väl som sagt mer att betrakta som bräckvattenfiskar.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Det är en Chitala ornata. Nej jag tyckte bara den var väldigt lik muränan i sitt beteende, det var därför jag undrade om det var en sorts muräna...men det är det alltså inte??
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Chitala ornata är verkligen ingen muräna. Inte ens nära. Det är en rätt primitiv fisk.

          Kommentar

          Arbetssätt...