Skygg/Blyg Ormhuvudsfisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Skygg/Blyg Ormhuvudsfisk??

    Har köpt två st. Channa Bleheri (Regnbågs Ormhuvudfisk) De kommer inte gärna fram. är det normalt att de är skygga/ tillbakadragna, därför att jag har fått intrycket av att de är väldigt framåt, men jag kanske har fel??
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #2
    Mina var likadana. Dem kommer.
    Vad matar du med?
    Mina äter allt, röda mygg, räkmix till och med vanliga koipellets.
    Favoriten är dock skalad räka.

    Har märkt att dem gärna skaffar sig ett eget gömställe, där ligger dem på dagarna och kommer fram när det ska ätas. Dem verkar även vara lite nattaktiva eller vid skymmning/uppgång.

    Men vad du än gör så övermata inte, så att det ligger kvar på botten. Mina äter inte det som ligger på botten. Man kan "servera" dem med räkor och sånt som är lite större. Mask fungerar som aptitretare.
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • icefudge
      • August 2009
      • 177

      #3
      ja dom brukar vara rätt blyga i början. vill du inte se mat på botten så mata med neontetra eller små guppys eller dylikt
      Malar is the shit

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Ursprungligen postat av sjebbe
        Mina var likadana. Dem kommer.
        Vad matar du med?
        Mina äter allt, röda mygg, räkmix till och med vanliga koipellets.
        Favoriten är dock skalad räka.

        Har märkt att dem gärna skaffar sig ett eget gömställe, där ligger dem på dagarna och kommer fram när det ska ätas. Dem verkar även vara lite nattaktiva eller vid skymmning/uppgång.

        Men vad du än gör så övermata inte, så att det ligger kvar på botten. Mina äter inte det som ligger på botten. Man kan "servera" dem med räkor och sånt som är lite större. Mask fungerar som aptitretare.
        Matar just nu med ciklidpellets, svarta mygg (frysta)och cyclops. de har varit framme och ätit bägge två, men sedan försvinner de som dagg för solen igen.

        ja dom brukar vara rätt blyga i början. vill du inte se mat på botten så mata med neontetra eller små guppys eller dylikt

        Ja, vill de ha levande eller helt färsk föda, så får de nog gott om det också. cikliderna leker och förökar sej som gnagare. de leker och lägger rom minst 2 ggr. i veckan. Ibland blir ynglen frisimmande, men oftast blir rommen tagen. Jag brukar också kunna köpa småfisk, typ neontetra eller liknande, när de har väldigt billigt på zoobutikerna. det händer rätt ofta. på sommaren brukar jag mata med levande mygglarver...det uppskattas av cikliderna iaf. kanske av channan också??

        men då behöver jag inte oroa mej att de gömmer sej nu då? De släpptes ner i karet på förmiddan idag.
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • icefudge
          • August 2009
          • 177

          #5
          ja det e ju en ren rovfisk så levande föda över huvudtaget uppskattas ge dom en vecka eller kanske t.o.m en månad (för extrema fall) så kommer dom fram och visar sig mer
          Malar is the shit

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av icefudge
            ja det e ju en ren rovfisk så levande föda över huvudtaget uppskattas ge dom en vecka eller kanske t.o.m en månad (för extrema fall) så kommer dom fram och visar sig mer
            Det låter bra detDe var framme som snarast i gårkväll och visade sej.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • sjebbe
              • March 2009
              • 440

              #7
              Pröva med så många olika foder som möjligt, inte olika pellets utan fryst eller levande.

              Oxhjärta har inte gått hem alls men allt annat har ätits. Har fått ett par av mina så hoppas på lek när mitt nya står på plats. Är på jakt efter större
              450 L - Channa pulchra
              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av sjebbe
                Pröva med så många olika foder som möjligt, inte olika pellets utan fryst eller levande.

                Oxhjärta har inte gått hem alls men allt annat har ätits. Har fått ett par av mina så hoppas på lek när mitt nya står på plats. Är på jakt efter större
                Den ena verkar tuffare än den andra. den har varit framme såpas att jag tom lyckades knäppa kort på den igår

                Den andra gömmer sej fortfarande, jag hoppas att den lever iaf. Har inte sett den alls, har iofs. inte sett några lik heller.

                Matar med svarta mygglarver, frysta, nån annan fryst mat som jag gav discusarna när jag hade dom. Samt att jag ju mater med Algtabletter till malarna, både köttnaserade och vegibaserade. De större cikliderna får även ciklidpellets. Men de hinner inte sjunka till botten förrans de är uppätna.Finns det nåt annat jag kan mata med? För de kommer inte fram och äter när jag matar, de ligger och gömmer sej och tar det som far förbi...vad jag har sett iaf.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Mata på dagtid o gärna med mask eller räkor ja, så vänjer de sig snabbt vid att det inte är farligt att slappna av när det är ljust.

                  Mina Ch. Bleheri och Ch. Assam tröttnade på räkor efter några månader, och så fick jag variera med daggmask o annat. Huggvilliga dock, vilket ju är tjusningen med rovfiskar av den typen.

                  Kommentar

                  • icefudge
                    • August 2009
                    • 177

                    #10
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    Mata på dagtid o gärna med mask eller räkor ja, så vänjer de sig snabbt vid att det inte är farligt att slappna av när det är ljust.

                    Mina Ch. Bleheri och Ch. Assam tröttnade på räkor efter några månader, och så fick jag variera med daggmask o annat. Huggvilliga dock, vilket ju är tjusningen med rovfiskar av den typen.
                    ja med Assam får man passa fingrarna
                    Malar is the shit

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ursprungligen postat av icefudge
                      ja med Assam får man passa fingrarna
                      - Assamerna är vare sig större eller mer rovgiriga än Bleherin, så du behöver inte vara orolig. Det är minichannor vi talar om här (max 15 cm ungefär), som knappt får in en lillfingertopp i truten : )

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Ni säger att jag ska mata med räkor....vilken sorts räkor? Vanliga skalae eller nånting annat? för de ska väl knappast ha räkor med skalet på??

                        Ni får ursäkta kanske dumma frågor, men jag har aldrig haft Channa förut.....efter 15-17 år inom akvariehobbyn
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • sjebbe
                          • March 2009
                          • 440

                          #13
                          Skalade, sort spelar ingen roll.
                          Men varition, alltså som tidigare nämts, inte bara räkor.
                          Med varition kan fisken få i sig så mkt olika ämnen som den behöver. Innan den börjar ta pellets, som innehåller mkt goa grejer, så få den att äta olika fryst.

                          Själv vart lite orolig över min Tigerfisk som bara ätit rödamygg i 2-3 veckors tid. Matade med räkmix, räkor och mysis samtidigt som rödamygg. Men drog ner med rödamygg varje dag och igår ingenting.
                          Och till min glädje igår så tog h*n 2 räkor och lite räkmix.
                          450 L - Channa pulchra
                          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Får väl köpa frysta skalade räkor dådå, sedan hoppas jag på att de hinner fram att äta innan de andra nyper maten från dom. Har ganska stora glupska ciklider med dom. Dessutom så har jag inte sett den andra sedan i förrgår kväll, så jag hoppas han finns där inne någonstans, så han inte har dött för mej. Den "tuffare"var framme och tog maltabletter igår kväll efter att akvariumet var släckt.
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            Arbetssätt...