arowana?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    arowana?

    ska snart skaffa ett 720 liters avarium som jag tänkte ha discus i.
    Men jag har alltid viljat ha en arowana...
    Finns det någon dvärg verision eller en mindre sort som passar i ett 720 liters?
    Emil

  • jockson
    • December 2008
    • 248

    #2
    discus ihop med arowana?
    Mvh.
    Jocke

    Kommentar

    • wallström
      • March 2009
      • 1092

      #3
      Ursprungligen postat av jockson
      discus ihop med arowana?
      nejnejnej, discus om det inte funkar med arowana
      Emil

      Kommentar

      • wallström
        • March 2009
        • 1092

        #4
        skulle det funka med en austalensk arowana? i artbeskrivningen så står det att den bara behöver 700 liter...
        Emil

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Jardini är en väldigt fin arowana, dock i många fall väldigt agressiv och svår att hålla med andra fiskar. Jämför en silver och en jardini så är den sistnämnda mer "fisk" och är lite stelare och behöver därmed större svängrum.

          Silver arowana blir vanligtvis 80 cm i akvarium (kan givetvis bli större) och det tar ett par år. Tycker du själv det låter okej så kör på.

          MVH Johan

          Edit; man kan aldrig ha för stort akvarium när det gäller så stora fiskar.

          Kommentar

          • wallström
            • March 2009
            • 1092

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Jardini är en väldigt fin arowana, dock i många fall väldigt agressiv och svår att hålla med andra fiskar. Jämför en silver och en jardini så är den sistnämnda mer "fisk" och är lite stelare och behöver därmed större svängrum.

            Silver arowana blir vanligtvis 80 cm i akvarium (kan givetvis bli större) och det tar ett par år. Tycker du själv det låter okej så kör på.

            MVH Johan
            Edit; man kan aldrig ha för stort akvarium när det gäller så stora fiskar.

            Min lokala zoo butik har en jardinii aro inne nu, har gått och dreglat över den i snart 3 månader... Han vet antagligen inte att den blir så stor och skulle antagligen säga att jag kunde ha den i ett 60 liters så han kunde jag inte fråga...
            men en silver arowana blir väll mer än 80 cm? Men jardinii verkar bra...
            Vilket filter för 720 med arowana och lite andra "rovfiskar"
            Emil

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av wallström
              men en silver arowana blir väll mer än 80 cm? Men jardinii verkar bra...
              Vilket filter för 720 med arowana och lite andra "rovfiskar"
              Vanligtvis blir de inte mycket större i akvarium, finns givetvis undantag. Silver är som sagt mer rörliga än jardinis. Och jardinis är ofta, som sagt igen, väldigt aggressiva och svåra att hålla med andra fiskar.

              Filtrering.. ptja, beror väl på. Jag kör 2x fluval 405 till mitt 540 med rovfiskar, men det börjar nog vara otillräckligt när fiskarna blir större. När jag drar igång mitt 960 blir det förmodligen 2x fluval fx5. Hade jag startat ett 720 med rovfiskar hade jag nog gjort samma sak, dvs två fluval.

              MVH Johan

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Tillslut kommer ditt 720 iaf. visa sig vara för litet, men jag skulle tippa på att du kan ha arowanan där i ett par (två-tre) år.

                Kommentar

                • wallström
                  • March 2009
                  • 1092

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Tillslut kommer ditt 720 iaf. visa sig vara för litet, men jag skulle tippa på att du kan ha arowanan där i ett par (två-tre) år.
                  okej, men vart får jag tag på en silver arowana?
                  Emil

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Ursprungligen postat av wallström
                    okej, men vart får jag tag på en silver arowana?
                    Prata med din lokala fiskaffär och be dem ta in en. De är relativt vanliga och finns oftast.

                    MVH Johan

                    Kommentar

                    • jockson
                      • December 2008
                      • 248

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Vanligtvis blir de inte mycket större i akvarium, finns givetvis undantag. Silver är som sagt mer rörliga än jardinis. Och jardinis är ofta, som sagt igen, väldigt aggressiva och svåra att hålla med andra fiskar.

                      Filtrering.. ptja, beror väl på. Jag kör 2x fluval 405 till mitt 540 med rovfiskar, men det börjar nog vara otillräckligt när fiskarna blir större. När jag drar igång mitt 960 blir det förmodligen 2x fluval fx5. Hade jag startat ett 720 med rovfiskar hade jag nog gjort samma sak, dvs två fluval.

                      MVH Johan
                      När skaffar du ditt 960? Kommer bli fedt! =)
                      Mvh.
                      Jocke

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Lite off topic men skulle tro det blir i september eller så

                        Kommentar

                        • malfunkshun
                          • September 2008
                          • 394

                          #13
                          Kan rekomendera http://www.exotiskfisk.se/ om det gäller arowana.

                          Kommentar

                          • JeppeH
                            • August 2009
                            • 12

                            #14
                            jad det går ? jag har 4 st Scalarer med min arowana och det går jättebra . så tänkt ha lite diskusar också men inte just nu .

                            Kommentar

                            Arbetssätt...