Mat till söt/bräckvattens muräna?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte&Mia
    • February 2008
    • 141

Mat till söt/bräckvattens muräna?

Hejsan!

Har nu haft min muräna i ca 2 månader och aldrig sett den äta, tror att den har ätigt en gång men är inte säker.
    Köpte den på Hercules i gbg och dom sa att dom äter räkor, har matat med styckfryst räka varje kväll genom ett VP-rör och den skiter fullständigt i maten varje gång... Någon annan som har denna muräna och får den att äta? Och isf med vad?
    Har den i ett 720L ihop med SA/CA ciklider.
    Ciklider is the shit! : )
  • Matte&Mia
    • February 2008
    • 141

Ingen som vet något? Måste ju vara någon som har en Muräna?

Kommentar

• Auroraswe
      • November 2007
      • 55

Jag skulle kunna tänka mig att muränan blir svårt utkonkurrerad av dina ciklider gällande mat. Har du provat att mata med släckt belysning?
      www.myspace.com/auroraswe

Kommentar

• Matte&Mia
        • February 2008
        • 141

ja det har jag, lägger alltså maten framför munnen på den och den visar inte minsta intresse.. =/ Ljust som släckt.

Ursprungligen postat av Auroraswe
        Jag skulle kunna tänka mig att muränan blir svårt utkonkurrerad av dina ciklider gällande mat. Har du provat att mata med släckt belysning?

Kommentar

• ola sjödin
          • March 2005
          • 31

Prova med musslor. De gånger jag har haft dessa firrar så har det varit lite bökigt att få igång dem, men när de väl äter så går det hur lätt som helst sedan. Jag har satt musslan/räkan på en pinne eller lång pincett och "retat" muränan, som till slut då har huggit. Utan att trigga igång huggreflexen kan det vara svårt att få igång dem. Det verkar som om dessa muränor behöver en starkare impuls än den som uppstår av en räka som bara ligger helt still framför dem. Lycka till!

Kommentar

• Sultanen
            • January 2008
            • 2457

Levandefoder hade jag nog provat.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• Matte&Mia
              • February 2008
              • 141

Har testat med levande foder (räkor & yngel) Har även fäst styckfryst räka på en pinne med en nål på och retat men den hugg inte, testade även med räkmix, mysis, artemia, oxhjärta, rökt påläggsskinka, en liten makrillsbit och alla utan resultat. Den visar ju någon form av intresse för maten men den verkar inte betrakta det som mat.
              Får väl testa musslor också då.

Kommentar

Arbetssätt...