Ny införskaffad Axolotl

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cts
    • May 2009
    • 25

Ny införskaffad Axolotl

Tjenare,

Jag har nyligen skaffat en brun axolotl (Igår). Jag funderar lite kring matandet? Jag har testat mata den med Sniglar men den kommer bara fram och tittar på dom, kan de ha med temperaturen att göra? eller kanske miljöombytet? eller kanske till och med maten? Min nuvarande termometer visar +22 C men den är rätt kass då skalan bara visar varannan grad så ska dit med en ny. Såg dessutom att djuraffären hade aldeles för varmt i sitt akvarium (+26-27 C)

Jag misstänker också att gruset i akvariet kan vara något för litet/stort, på han i djuraffären lät det som att det inte skulle vara någon större fara så länge det inte var några vassa kanter. Men såg att Axolotln var och bökade i gruset och drog i sig nån sten då och då och ibland spottade ut dom. Vad rekomenderar ni?

Jag är som ni märker ny på den här arten så all information känns nyttig, jag vill inte att den ska råka dö bara för att man är okunnig, därför vänder jag mig till er med lite mer erfarenthet Tacksam för svar!
  • Cts
    • May 2009
    • 25

Såg nu att min nya termometer visar runt +24 så misstänker att temperaturen e orsaken till sänkt aptit? så ska testa sluta köra med akvarielampan och hälla i lite svalare vatten!

Kommentar

• Vidofner
      • March 2009
      • 59

22 grader funkar men dem gillar temperaturer under 20 grader. Jag matar mina nästan bara med frysta räkor (som jag tinar upp under varm vatten innan). Ibland skickar jag ner en mask eller köttfärs så dem får i sig lite mer protein.

Många akvariehandlare som säljer Axolotler har ingen aning om hur man sköter dem. 25-26 grader är på tok för hög temperatur. Axolotlerna blir stressade, kräver mer mat och mår inte bra i sån temperatur.

Om du har problem med att dem inte tar maten så testa att variera den för att se vad dem gillar bäst. Rå köttfärs brukar mina älska. Om du handmatar dem brukar också hjälpa deras aptit (Då man kan få maten att röra sig lite).

Angående ditt grus: Hur stora är dina gruskorn? Om man ska ha grus så ska man ha ca 3cm stora eller större. Annars finns risken att axolotlerna får i sig gruset då dem äter och sen kan gruskornet sätta sig på tvären i tarmarna. Själv kör jag med vanlig brun sand.

Kan rekomendera att du kollar på axolotl.org. Där finns ett jättebra forum plus all information du kan behöva.

Detta forum är rätt värdelöst om man vill ha information om axolotler

Kommentar

• eriahl
        • April 2004
        • 5681

Värdelöst är väl lite hårt att säga. Finns t ex en som fått ungar av dom här på Zoopet. Men specialforum är aldrig fel att hitta och läsa på som sagt.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Vidofner
          • March 2009
          • 59

Ne ok, kanske överdrev i orden. Men har tyvärr inte fått mkt hjälp här för mina axolotler så jag rekomenderar axolotl.org

Kommentar

• carr77
            • May 2009
            • 75

-.-´

den optimala temperaturen för axolotls är mellan 16 ° C och 18 ° C (60-64 ° F).Lägre temperaturer leder till trög beteende, långsammare metabolism och minskad aptit.
            240 L:
            3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
            7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
            3 Khuliiålar10 Guppies

Kommentar

• Vidofner
              • March 2009
              • 59

köpte idag en 12V fläkt... har precis satt igång den så vet inte hur temperaturen kommer bli men hört att den går ner till runt 16 vilket bli perfekt nu i sommar

Kommentar

• carr77
                • May 2009
                • 75

Ask

Em fråga....Hur många L behöver en söööööt å kry liten axelotl!!!??
                240 L:
                3 Mosaikguramisar 9 Dvärg guramis
                7 Zebrafiskar2 Corodoras pansarmal
                3 Khuliiålar10 Guppies

Kommentar

• Vidofner
                  • March 2009
                  • 59

En ensam behöver inte så mkt. Jag har 2st i ett 70 liters akvarium. Dock gillar dem inte att vara själva så fundera på ifall du kanske skulle klara av att ha en kompis till den. Gärna motsatta könet så dem kan få små bebisar. Dem är relativt lätta att föda upp

Kommentar

• Cts
                    • May 2009
                    • 25

Tack för alla svar! temperaturen jag har nu ligger runt 20-21, funderar på att skaffa en liten fläkt eller något för att hålla tempraturen nere varmare dagar. Min Axolotl såg stressad ut så jag byggde ett provisoriskt strilrör till pumpen i väntant på att dom ska få hem ett ordentligt på djuraffären så nu ser den mycket kryare ut. Väntar även på en till Axolotl (Vit) som borde komma ungefär samtidigt!

Ang. mat problemet så köpte jag fluglarver(Maggots) som används vid pimpel fiske och han/hon hugger som fan på dom!

Kommentar

• Vidofner
                      • March 2009
                      • 59

Det är nog en bra diet, mkt protein i sån mat. Dem kostar väl inte så mkt heller antar jag? Kom ihåg att en axolotl som mår bra e en som inte rör sig så mkt :P
                      Roligare att titta på en som e stressad men man ska ju inte medvetet utsätta dem för sånt

Bli medlem på axolotl.org's forum ifall du vill ha mer professionella frågor. Finns en hel del vetrinärer där också som brukar hjälpa folk när axolotlerna blir sjuka

Kommentar

• miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

Ursprungligen postat av Cts
                        Tack för alla svar! temperaturen jag har nu ligger runt 20-21, funderar på att skaffa en liten fläkt eller något för att hålla tempraturen nere varmare dagar. Min Axolotl såg stressad ut så jag byggde ett provisoriskt strilrör till pumpen i väntant på att dom ska få hem ett ordentligt på djuraffären så nu ser den mycket kryare ut. Väntar även på en till Axolotl (Vit) som borde komma ungefär samtidigt!

Ang. mat problemet så köpte jag fluglarver(Maggots) som används vid pimpel fiske och han/hon hugger som fan på dom!
                        Om jag förstått det rätt när jag läst på axolotsidan så kan de inte smälta skelettet maggotsen är uppbygd av, vilket kan sätta igen pumpar i karet. Försök att få tag i daggmask istället. Oxhjärta är bra finns att köpa fryst i zooaffärer. Fryst artemia är också bra. Småfisk är också mums.

Ge bara mat varannan till var 3:e dag.

Den nya Axolotlen bör vara i samma storlek annars riskerar den bli uppäten.

Jag har en kylanläggning till mina, men en fläkt går alldeles utmärkt det med.

Rikta även pumpen mot akvarieglaset så det inte blir för mycket rörelse i vattnet, det gillar de inte heller.

Mitt kar
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av miluhe; 05 June 2009, 06:36.

Kommentar

• Vidofner
                          • March 2009
                          • 59

precis som miluhe säger så får du se till att vattenflödet inte är för starkt. Jag kör den minsta varianten av innerfilter från fluval till mitt 70 liters akvarium. Har utblåset precis vid ytan så att det rubbar ytspänningen.
                          Hade ett 1000 L/h filter först när jag köpte akvariet vilket var alldeles för starkt, det jag fick göra tillsvidare var att lägga det på botten och rikta utblåset rakt uppåt så det inte blev för starka strömmar.

Nått jag brukar rekomendera när det gäller att mata axolotler är att mata dem med frysta räkor som du sköljer under varmt vatten innan så det tinar (går på 10 sec). Dela gärna räkan i mindre delar beroende på hur stora axolotler du har. Mina är runt 15cm långa och dem får en halv räka var, var annan till var tredje dag. För stora bitar kan bli svåra att svälja för dem

Kommentar

• Cts
                            • May 2009
                            • 25

Okej tack för tipset om maggot, jo de har varit för strömt i vattnet och den såg stressad ut därav strilröret, har en fluval 2 plus till ett 75L akvarium så det strömmade lite för mycke på lägsta effekt men nu är det mycke bättre.

Vad är det för typ av kyl system du använder Miluhe? Har hört att att dom kan vara extremt dyra :S

Vad är det för räkor du pratar om vidofner? är det vanliga frysta man köper på t.ex ica eller speciella från någon zooaffär?

Kommentar

• Vidofner
                              • March 2009
                              • 59

Ja precis, vanliga räkor Axolotler äter ju det mesta och mina axies älskar räkor, plus att det är väldigt billigt med frysta räkor med tanke på hur länge en påse räcker. Kan vara bra att variera dock eftersom kött innehåller mer protein.

På tal om stress... man kan väldigt tydligt se på axolotler ifall dem är stressade av vattenflödet. Om deras gälar är framåtböjda eller ifall svanstippen är böjd så är det tydliga tecken på stress.

Kommentar

Arbetssätt...