Klogroda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mandan
    Banned
    • April 2008
    • 210

Klogroda

Hej... Igår dog min klogroda vet ej varför men jag tror att min mal Stewart var på den... Så idag märkte jag att min andra kloggroda var konstig det ser ut som han fjällar..
    Sen en till fråga : vad äter egentligen klogrodor???
    Och en till: ska dom vara feta eller smala??
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

Okej. Jag ska försöka att inte låta för kritisk här... Du kan inte ha ett djur hemma utan att veta vad den behöver!

Klogrodorna äter mygglarver, helst röda. När de bor ihop med fiskar så kan det vara svårt för dem att få i sig mat, då fiskarna är snabbare. Och ger du dem inga röda mygglarver alls så har de inte någon chans till mat alls.

För att de ska kunna bo ihop med fiskar så måste man mata dem på botten, jag handmatar mina och ser till att hålla fiskarna borta så grodorna får i sig maten.

Att de fjällar är naturligt.

Ta genast reda på mer om dina grodor och fixa larver åt den som är kvar, de svälter troligen ihjäl.

Kommentar

• snyggen
      • June 2008
      • 71

OCH!!!!!!! En groda ska va fet fet fet.... By the way

Kommentar

• mandan
        Banned
        • April 2008
        • 210

Okej tack för svaren speciellt det första

Kommentar

• Mobster
          • June 2008
          • 506

artemia (fryst, inte nykläckt) svarta mygglarver osv fungerar lika bra som röda mygg enligt min erfarenhet...kanske t.o.m bättre iom att det finns risk för allergi med röda mygglarver...och grodor ömsar skinn, alltså helst hela skinnet på en gång inte fjällar, men det kan ju helt enkelt vara fel uttryckt från början :P

Kommentar

• Linapina
            • July 2008
            • 595

Hur har det gått?
            Har din kvarvarande groda klarat sig?

Du skrev aldrig om du hade dvärgklogrodor eller den vanliga sorten.
            Jag ska prova med svarta och vita mygglarver till mina, eftersom röda är starkt allergi framkallande. Så funderar jag på levande foder, läste att man kunde ha egna bananflug larver, levande. Det borde funka.

Berätta gärna hur det går. Jag hjälper till bäst jag kan.

Dvärgklogrodor är flockdjur, de vill vara minst 5 i grupp. De blir lite modigare när de är flera och då ökar chansen att de vågar ta för sig mer av maten när fiskarna är i närheten.

Lycka till!

Kommentar

• mandan
              Banned
              • April 2008
              • 210

Jadå han mår så bra, jag gav honom röda mygglarver igår och han blev helt tokig, som man kan förstå, och han har blivigt mer frammåt med. Innan var han bara bakom alla stenar och nu börjar han komma fram mer..

Kommentar

• mandan
                Banned
                • April 2008
                • 210

Jag tror att jag ska skaffa mer klogrodor (och nu vet jag mer om dom) för dom e så coola också..

Kommentar

• Linapina
                  • July 2008
                  • 595

Ja visst är de helt underbara! En bra städare i akvariet som jag kan rekommendera är äppelsnäckor! De är grymt coola de med! Låter inte mkt för världen, men när du väl får hem dem och ser dem rejsa runt i karet, så coolt! Vi har kommit fram till att de ser ut som Jarjar i starwars! De har som ett långsmalt huvud, och ibland så kan man se långa öron sticka ut från sidorna under skalet. De finns i massa färger, dels så finns skalen i flera färger, sen så finns det fler färger på själva kroppen. De är jättefina!

Jag ska skaffa fler klogrodor själv, då det verkar som att jag fått hem 1 hona och 4 hanar... Tror det skulle bli bra med fler honor.

Jo, dina fiskar skulle nog gilla blandad kost med! Vad ger du dem? Du kan lägga ner gurka och zuccini, det äter dina malar med (och snäckor om du skaffar dem) och så kan du hacka upp en tinad och skalad räka i mindre bitar och ge dem. Vet inte om grodorna skulle äta det, har inte testat...

Idag provade jag vita mygglarver till mina grodor, det gick jättebra! Så prova med dem nästa gång du handlar!

Vad kul att det har gått bra!

Kommentar

• Linapina
                    • July 2008
                    • 595

Ursprungligen postat av snyggen
                    OCH!!!!!!! En groda ska va fet fet fet.... By the way
                    Hur menar du när du säger fet? Som en padda? Mina är inte feta, utan ser ut som grodor mest gör. Finlemmade och bra muskler. Inte feta.

Visa mig biler på feta klogrodor.

Kommentar

• mandan
                      Banned
                      • April 2008
                      • 210

Jag ger mina firrar gurka och ibland broccoli. Min mal Stewart ÄLSKAR det.
                      Han kan äta upp en hel gurkbit på en natt...
                      Jag tror inte jag vill ha äppelsnäckor i karet det är inte så smutsigt och så är jag inte jätteförtjust i dom, men smaken är som baken.

Kommentar

• Linapina
                        • July 2008
                        • 595

Du skulle se jätteäppelsnäckan! wow! Men jag vågar inte skaffa just den sorten då de äter upp alla växter i karet...

Jo, du skrev aldrig om det var dvärggrodor eller vanliga du hade. Storlek?
                        Det finns olika sorter även bland dvärgarna. Jag köpte mina i 2 omgångar, och det verkar som de senare är lite annorlunda mot de första, och mörkare i färgen med.

Kommentar

• mandan
                          Banned
                          • April 2008
                          • 210

oj sorry det är dvärgklogrodor, väldigt små typ ens inte 5 cm.
                          Vet ej vilken sort i dvärg det stog bara klogroda i djuraffären...

Kommentar

• Linapina
                            • July 2008
                            • 595

Ursprungligen postat av mandan
                            oj sorry det är dvärgklogrodor, väldigt små typ ens inte 5 cm.
                            Vet ej vilken sort i dvärg det stog bara klogroda i djuraffären...
                            Ja, jag fick bara veta att mina var dvärgklogrodor med, det var när jag kom hem som vi märkte att det var skillnad på de nya och de tidigare. Men alla trivs ihop så det funkar bra.

Har du köpt flera än? Jag är hemma och är förkyld (som typ resten av stockholmarna är med) men så fort jag blir bättre så leder vägen till akvarielagret och kolla grodor! Sambon ville åka redan idag, men jag har inte varit så pigg.

Kommentar

• snyggen
                              • June 2008
                              • 71

Ursprungligen postat av Linapina
                              Hur menar du när du säger fet? Som en padda? Mina är inte feta, utan ser ut som grodor mest gör. Finlemmade och bra muskler. Inte feta.

Visa mig biler på feta klogrodor.
                              En groda som mår fint är ganska rund om magen och kraftig i sig. Jag har 5st klogrodor och de är rejäla saker. Lite runda och efter matning proppmätta .
                              Att jag skrev i stora bokstäver förra gången var för att jag blev upprörd att du inte hade tagit reda på mer innan du skaffade djur. Kändes lite oansvarigt.

Kommentar

Arbetssätt...