Varför dör mina Triops?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronille
    • May 2008
    • 3

Varför dör mina Triops?

Jag har nu i tre omgångar försökt att få fart på mina triops men inget hjälper. De bara dör. De kläcks efter cirka tre dagar och sedan lever de i ett par dar till innan de dör. Jag fattar inte varför. Jag har försökt på alla sätt att få dem att överleva men inte då.

Vad ska jag göra för att få detta att fungera?
  • Baf2
    • February 2008
    • 421

Triops födds för att dö!

Kommentar

• Wunder
      • September 2007
      • 315

Ursprungligen postat av Ronille
      Jag har nu i tre omgångar försökt att få fart på mina triops men inget hjälper. De bara dör. De kläcks efter cirka tre dagar och sedan lever de i ett par dar till innan de dör. Jag fattar inte varför. Jag har försökt på alla sätt att få dem att överleva men inte då.

Vad ska jag göra för att få detta att fungera?
      Jag känner igen det där. Trots att jag följde instruktionerna slaviskt så ville ingen leva längre än ett par dagar.
      Inför mitt sista försök skulle jag åka bort en vecka. Jag tog då en liten skål och fyllde med gammalt akvarievatten och en massa växtdelar med alger på. Tillsatte en syresten med minimalt luftflöde, sedan tömde jag i alla ägg jag hade kvar. En vecka senare räknade jag ~7 st Triops som blivit större än några jag haft tidigare! Av dessa var det 4 st som nådde fullvuxen storlek, och de lade även ägg för jag såg några små nyckläckta triops dansa runt i vattnet innan de blev fiskmat.

Du kan ju pröva nåt liknande.

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Många triops dör nog tidigt det är bara det att man inte lägger så mycket märke till det om nu några st växer upp till fullvuxet stadium. Har dom väl klarat de första skalömsningarna brukar de äta i stort sett vad som helst och växa på.
        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Ronille
          • May 2008
          • 3

Tack för tipsen. Jag får prova igen nu med lite nya idéer.

Kommentar

Arbetssätt...