Vad matar ni era grodor med?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ~Maria~
    • October 2007
    • 21

Vad matar ni era grodor med?

Vill ha tips på vad man kan ge dvärgklogrodor till mat
    Just nu ges det röd mygglarver här hemma som är väldigt populärt, men det skulle ju vara kul att kunna variera lite.
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

mm jag ger samma mat som dig,,
    det jag vet är att de äter yngel.

Men det skulle som sagt vara väldigt intressant höra vad ni andra ger grodorna för någe.

Kommentar

• lottiz
      • December 2003
      • 429

Röda mygg är baskosten, men jag slänger också i:

Vita mygg (väldigt opopulärt)
      Svarta mygg (helt ok)
      Artemia, fryst (godisgott!)
      Artemia, levande (julafton utan like)
      Daphnier, frystorkade (uäck! fy för den lede)
      Bananflugor, levande (kul att jaga, men trisst smak)
      Räkor (smakar lite, malen får resten)

Men vill du ge något gott rekommenderar jag verkligen att skaffa artemiaägg och kläcka själv. Helt fenomenalt, gott och billigt.

Kommentar

• ~Maria~
        • October 2007
        • 21

Ok, då kanske jag ska prova med artemiaägg... Vart köper man det? Och hur kläcker man dom?

Jag har provat med svarta mygglarver, men de va inte så populärt. Biffhjärta älskas av fiskarna men ratas av grodan. Vita mygglarver var, som du sa, inte alls uppskattat.
        Det enda som hittills har visat sig vara en hit är röda mygg och fiskyngel. De ska bli spännande att prova artemia.

En annan sak som jag oxå funderar på, hur gör ni när era grodor ska få mat?
        Här tycker jag att fiskarna har slukat upp nästan allt innan grodan ens har fattat vad det är frågan om.... Och att försöka fånga honom för att han ska få äta någon annanstans är inte att tänka på då jag inte har en chans att få tag i han,,, Så alla tips tas tacksamt emot :-)

Kommentar

• Sara1982
          • March 2005
          • 315

mina grodor får nog som de andra röda mygg och jag håller dom täckta till jag ser att alla grodor varit framme och ätit...med andra ord grodor kan krypa in i äta och fiskar får snällt vänta utanför på sin tur samtidigt som grodorna har vaktskift som motar bort fiskarna några äter andra motar fisk

Kommentar

• lottiz
            • December 2003
            • 429

Jag håller inte grodorna med sådana fiskar som tar all deras mat. Sedan är de dessutom handtama så jag kan hålla handen under vattnet med maten i, då kryper de upp i handen för att äta.

Googla lite på artemiakläckare o sånt, och fråga på din zooaffär. Artemiaägg är löjligt billiga, du köper en stor burk som håller hur länge som helst. Sedan kläcks de i saltvatten med ljus och värme, antingen hemmabyggd petflaska eller en proffsig och behändig artemiakläckare. Silas och ges till grodor och fiskar. Finns att köpa på nätet och i många zooaffärer.

Kommentar

• ~Maria~
              • October 2007
              • 21

Tack tack för era tips =)

Mina fiskar är nog mer handtama än grodan är, haha. Fiskarna är iaf så glupska så dom kommer mer är gärna när man sticker ner handen för att se om det finns något gott. Jag ska försöka hitta något som passar att typ dela av akvariet med under den stunden då grodan smaskar i sig.

Ska göra en sökning på google nu direkt!

Kommentar

• elemi
                • June 2005
                • 76

vi ger våra röda, vita mygglarver och ngn annan fryst mat som vi hittar i djurbutiken. läste att man skulle varriera kosten annars kunde de bli sjuka
                Gör mig till en gladis... Rädda ett djur! www.blocket.se

Kommentar

• eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

Ingen av er som tänker på allergirisken med röda mygglarver? Finns en del trådar att läsa i.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• ~Maria~
                    • October 2007
                    • 21

Ursprungligen postat av eriahl
                    Ingen av er som tänker på allergirisken med röda mygglarver? Finns en del trådar att läsa i.
                    Jo då, det gör iaf jag... Men jag använder alltid handskar när jag ska hanterar röda mygg, eller egentligen all sorts fryst mat, och sen får det tina i en plastmugg som jag sen bara häller myggen ner i vattnet ur.

Kommentar

• ~Maria~
                      • October 2007
                      • 21

Såg att det fanns oxhjärta i zooaffären, ngn som provat det?

Kommentar

• elinj
                        • July 2007
                        • 1100

jo visst tänker man på det,,, men mina grodor eller andra fiskar i mitt kar inte vissat några dåliga tecken.. Sen ger jag grodorna var 3.e dag ensamna i en liten skål, annars hinner inte killen få någe mat.
                        det som blir över heller tillsammans med grodorna ner i karet.

Kommentar

• eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

Ursprungligen postat av elinj
                          jo visst tänker man på det,,, men mina grodor eller andra fiskar i mitt kar inte vissat några dåliga tecken.. Sen ger jag grodorna var 3.e dag ensamna i en liten skål, annars hinner inte killen få någe mat.
                          det som blir över heller tillsammans med grodorna ner i karet.
                          Om till mig så var det människor som kan utveckla allergi jag tänkte på
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• ampe
                            • August 2007
                            • 1073

Ursprungligen postat av ~Maria~
                            Såg att det fanns oxhjärta i zooaffären, ngn som provat det?

Mina får oxhjärta ibland, det äter de med god aptit. Matar dem med en "grillpincett" bit för bit så inte fiskarna äter upp det. Grodorna har lärt sig vad pincetten betyder och kommer så fort den sticks ner i karet.
                            Återfallsakvarist.

Kommentar

• elinj
                              • July 2007
                              • 1100

Ursprungligen postat av eriahl
                              Om till mig så var det människor som kan utveckla allergi jag tänkte på
                              Vad bra att få veta på någe nytt.
                              Så vi människor kan vara känsliga för röda mygglarver, visste jag inte, har inte märkt någe än
                              men en del fiskar tål ju inte heller röda mygglarver,, som inte vi människor vet om att de kan det

Kommentar

Arbetssätt...