Eldbukssalamander

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håberget
    • January 2006
    • 41

Eldbukssalamander

Hej

Jag tänkte använda mitt gamla akvarium till att inreda för salamandrar. Akvariet är på 54l. Hur många kan/bör jag ha. En landdel har jag förstått. Hur är det med växter, tempraturer, filter osv.

MVH
    Fredrik
  • Noone
    • August 2007
    • 34

Hejhej
    Själv är jag ju inte värsta experten på salamandrar men jag köpte 2 stycken i förra veckan och innan dess läste jag ju ganska mkt om dom på nätet, i böcker, etc. Jag kan nog svara på några av dina frågor iallafal.

Jag har mina 2 salamandrar i ett akvarium som e lika stort som ditt, men det går att ha ca 3-4 stycken i ett 54liters. Minimum för en salamander är ju 10 liter, men det är ju klart att ju större desto bättre. Samtidigt vill ju alla ha en vän, även salamandrar. Någon / några växter bör du väl ha, vilken sort vet jag inte och jag vet inte vad jag ahr för sort själv...
    Temperaturen bör ligga på ca 19-24C på sommaren och typ 14-18 på vintern. Något filter tror jag inte behövs... Jag har inget iaf, någon som vet? Jag har en syrepump som dom brukar leka med, hehe men det är ju inget måste oo jag vet inte ens om det är bra?

MVH
    Ellen

Kommentar

• qenzo
      • February 2005
      • 1747

Jag har 2 i en burk på 105L, med landdel, gott om växter samt filter.
      Enligt Repti bör man inte ha fler än 2 st i 60L...
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• .berthold.
        • October 2007
        • 8

tydligen kräver salamandrar sällskap. mina tre mår inte alls bra och i akvarieaffären sa de mins 5 st. men hallå mitt är bara på 60 liter =S svårt när alla säger olika. jag ska iväg nu och prata med dem. återkommer med lite fakta imon kort he he =P

Kommentar

Arbetssätt...