Salamander

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melina
    • April 2002
    • 139

Salamander

Hej!
    Vill veta allt som går att få reda på om vattensalamandrar, t ex hur stort akvarium som behövs, mat, inredning och odling (är det enkelt, nån som lyckats?). Har sökt lite på google, hittade nästan inga bra sidor..nån som kan tipsa om en bra sida med fakta?
    Jättetacksam för svar!

Mvh Melina
    Mvh Melina
  • aquariumdykarn
    • February 2003
    • 161

det bästa är väl om du åker till en bra djuraffär och snackar där!!! dom borde kunna sånt här riktigt bra!!!

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Hej!
      Vill veta allt som går att få reda på om vattensalamandrar, t ex hur stort akvarium som behövs, mat, inredning och odling (är det enkelt, nån som lyckats?). Har sökt lite på google, hittade nästan inga bra sidor..nån som kan tipsa om en bra sida med fakta?
      Jättetacksam för svar!
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det finns runt 300 arter salamandrar, så hur de skall skötas beror på vilken art det är.
      De absolut vanligaste man ser i zooaffärerna är Japansk rödbukssalamander, Cynops pyrrhogaster, och Hongkongsalamander, Paramesotriton hongkongensis. De ser rätt lika ut - de är mörkt bruna med 'skrovlig' hud och rödflammig mage - men min erfarenhet är att Hongkongsalamandern är den vanligaste. De man ser i affärer är ungar - de blir rätt mycket större.

De tycker om välplanterade akvarier, gärna med lite eklöv på bottnen (du kommer att upptäcka att de gillar att böka bland löven, och sover under löven på natten). De MÅSTE inte ha en landdel, fast det skadar inte heller - de gillar att krypa upp och torka lite ibland. Temperaturen bör ligga runt rumstemperatur, men de är inte kinkiga - så länge det är varmare än 10 men svalare än 35 grader så klarar de sig. De jagar med hjälp av lukt, inte synen som de flesta salamandrar, så det tar lite tid för dem att sniffa sig fram till maten.

Liksom de flesta salamandrar går de INTE bra ihop med fisk. Om fiskarna är små så finns det en risk att de äter upp dem, om fiskarna är stora eller aggressiva så dör salamandern, antingen genom att få stryk eller genom att den inte hinner fram till maten. Det bästa är att hålla dem för sig själva, eller möjligen med små väldigt snälla fiskar, typ guppies. Håll aldrig salamandrar med sköldpaddor!!!

Mat: de äter det mesta, och mycket av det. Hackad räka, räkmix, tubifex, mygglarver, daggmask, pellets... Allt som luktar gott men inte är för snabbt och kan fly undan.

Det går att odla dem. Om du göder upp dem, och sen låter temperaturen sjunka ner mot tio-femton grader på vintern, så kommer de i stämning till våren, och lägger äggen bland växterna. Ynglen är små, och kräver artemia eller liknande. Det är ganska svårt att föda upp salamanderyngel - de är kinkiga i maten och vill tillbringa sina första år på land.

Info sidor:
      http://www.livingunderworld.org/caudata/database/salamandridae/paramesotriton/hongkongensis/
      http://www.livingunderworld.org/caudata/database/salamandridae/cynops/pyrrhogaster/

Här kan du välja andra arter:
      http://www.livingunderworld.org/caudata/database/salamandridae/
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Melina
        • April 2002
        • 139

Tack så jättemycket för det utförliga svaret Mike! Jag har två stycken revbens salamandrar i ett 30 liters, tjejen som sålde dem sa att det räckte, är det sant eller behövs det ett större?

Mvh Melina
        Mvh Melina

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Tack så jättemycket för det utförliga svaret Mike! Jag har två stycken revbens salamandrar i ett 30 liters, tjejen som sålde dem sa att det räckte, är det sant eller behövs det ett större?
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Revbenssalamandrar (Pleurodeles waltl) kommer från spanien, och är Europas största salamandrar - uppemot 30 cm. Jag TROR att ett 30 liters räcker, men du får väl se om det börjar se trångt ut åt dem.

Här är en info-sida: http://www.caudata.org/caudatecentral/caresheets/P_waltl.html

(En grej jag själv tycker är märklig är att alla salamandrar sägs vilja ha det så kallt! På sidan ovan sägs det t.ex. att revbenssalamandern inte trivs om det är varmare än 21 celsius - men hur kommer det sig då att den lever i områden som är varmare än så under 8 månader om året, och där sommartemperaturen rutinmässigt ligger ovan 35 celsius?)
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Melina
            • April 2002
            • 139

Tack igen för svaret Mike! Jo jag håller med om att det är konstigt att alla säger att salamandrar inte klarar av höga temperaturer, tror man överdriver ganska mycket.

Mvh Melina
            Mvh Melina

Kommentar

• Bjorn
              • March 2003
              • 112

Hur är det har du personlig erfarenhet av salamandrar Mike?

Funderar på att köra en eller två Cynops Orientalis i ett 27L (30x30x30) med BTN bakgrund. Tänkte fixa en "näthuv" och använda ovansidan på BTN:en som landdel. Tror du på detta eller är det för litet?

Sedan tänkte jag också fråga om maten och matandet. Det verkar som om många siter rekomenderar en ganska "äcklig" mat. Nog för att att jag matar mina fiskar med levande mygglarver och diverse frysta insektsmixer etc men att rutinmässigt hålla på med massa äckliga levande vita larver och sånt vet jag inte om jag pallar.

Tror du att man kan hålla ett par Orientalis på en något så när "low-Yuck" diet?!? Eller måste salamandrarna ha massa sånt där för att inte må dåligt???

Sedan tänkte jag fråga om det går att ha något annat tillsammans med salamandrarna, t.ex. räkor? Att blanda med fisk verkar ju de flesta vara tveksamma till. I så fall så ska det väl möjligtvis vara några få snälla och härdiga kallvatenfiskar?

/Bjorn

Kommentar

• Bjorn
                • March 2003
                • 112

Hur är det har du personlig erfarenhet av salamandrar Mike?

Funderar på att köra en eller två Cynops Orientalis i ett 27L (30x30x30) med BTN bakgrund. Tänkte fixa en "näthuv" och använda ovansidan på BTN:en som landdel. Tror du på detta eller är det för litet?

Sedan tänkte jag också fråga om maten och matandet. Det verkar som om många siter rekomenderar en ganska "äcklig" mat. Nog för att att jag matar mina fiskar med levande mygglarver och diverse frysta insektsmixer etc men att rutinmässigt hålla på med massa äckliga levande vita larver och sånt vet jag inte om jag pallar.

Tror du att man kan hålla ett par Orientalis på en något så när "low-Yuck" diet?!? Eller måste salamandrarna ha massa sånt där för att inte må dåligt???

Sedan tänkte jag fråga om det går att ha något annat tillsammans med salamandrarna, t.ex. räkor? Att blanda med fisk verkar ju de flesta vara tveksamma till. I så fall så ska det väl möjligtvis vara några få snälla och härdiga kallvatenfiskar?

/Bjorn

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Hur är det har du personlig erfarenhet av salamandrar Mike?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag är inget proffs, men jag var rätt herpetologi-intresserad som yngre, och har hållit lite salamandrar, ja.

Funderar på att köra en eller två Cynops Orientalis i ett 27L (30x30x30) med BTN bakgrund. Tänkte fixa en "näthuv" och använda ovansidan på BTN:en som landdel. Tror du på detta eller är det för litet?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag har inte haft just C. orientalis, men det är ju en liten salamander och jag skulle tro att det räcker bara bra.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Sedan tänkte jag också fråga om maten och matandet. Det verkar som om många siter rekomenderar en ganska "äcklig" mat. Nog för att att jag matar mina fiskar med levande mygglarver och diverse frysta insektsmixer etc men att rutinmässigt hålla på med massa äckliga levande vita larver och sånt vet jag inte om jag pallar.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det behöver du inte heller. Den här typen av salamander jagar med lukten, inte i första hand med synen. De tar hackad räka, räkmix, hackad daggmask, pellets, kattmat, fryst foder etc... De äter i stort sett vad de får, bara det luktar gott. Omväxlande foder är naturligtvis bra för dem.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Tror du att man kan hålla ett par Orientalis på en något så när "low-Yuck" diet?!? Eller måste salamandrarna ha massa sånt där för att inte må dåligt???<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag vet ju inte exakt vad du anser vara yuck, men nej, jag vill nog påstå att man aldrig behöver ge dem mjölmask, maggots, eller ens levandefoder över huvud taget. Se bara upp så inte överblivet foder ligger och surnar, det straffar sig snabbt i ett så litet akvarium.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Sedan tänkte jag fråga om det går att ha något annat tillsammans med salamandrarna, t.ex. räkor? Att blanda med fisk verkar ju de flesta vara tveksamma till. I så fall så ska det väl möjligtvis vara några få snälla och härdiga kallvatenfiskar?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Räkor... Tja, det borde väl gå, jag tror inte amano-räkor går in i munnen på en kinesisk eldbukssalamander. Fisk - ja, små snälla och tåliga fiskar går bra, fast salamandrar tycker som regel inte om att ha fiskar i närheten - fisk är ju naturliga predatorer på salamandrar. Kom också ihåg hur litet ditt akvarium är, och att det inte ens kommer att vara fullt med vatten...

(Det behöver inte egentligen vara kallvattenfisk, salamandrar trivs bara bra vid rumstemperatur, trots vad det står på alla care sheets. Jag har aldrig förstått vad det här att det anses att alla salamandrar är så känsliga för värme kommer ifrån.)

Här finns en _väldans_ ingående care sheet för just C. orientalis:
                  http://www.livingunderworld.org/caudata/database/salamandridae/cynops/orientalis/

("morphs" är tydligen mycket små, nymetamorfoserade, salamanderungar. Tog mig en stund att förstå, jag trodde först de menade olika geografiska raser!)

Kommentar

• molgan
                    • January 2003
                    • 62

Vill bara göra PR för ordentligt tillslutna kar om man nu vill ha salamandrar. Jag hittade en av mina torkad bakom bokhyllan... (Kröp ut genom en liten springa i täckglaset)

Kommentar

• Bjorn
                      • March 2003
                      • 112

OK tack så mycket.

Ska nog testa med 2 orientalis och 2 amonoräkor. Kan nog bli en kul, fungerande och visuellt stimulerande kombination.

Fisk ska jag nog skippa, ska väl också erkänna att jag redan har provat (och misslyckats) en gång med vad jag tror var en orientalis i mitt sällskapsakvarium. BAD IDEA, men så kan det gå om man lyssnar för mkt på zooaffärsfolk...

Skönt att dom klarar sig utan "slemfoder".
                      Vad gäller "kallvattenfisk" menar jag typ kardinalfisk eller liknande, dvs sådana man (eller jag iaf) ofta har vid just rumstemperatur. Nu är ju dock det akademiskt.

Återigen tack för hjälpen.

/Bjorn

Kommentar

• Peter G
                        • January 2002
                        • 339

Man ska hålla en låg vattennivå har jag hört... annars kan dom svullna upp och dö.

Vet inte om det stämmer dock...

Mike ?

"Håll rutan ren"
                        /Peter
                        http://akvarium.mirrorz.com
                        http://akvarium.mirrorz.com

Kommentar

• Azur
                          • March 2003
                          • 12946

Vill bara göra PR för ordentligt tillslutna kar om man nu vill ha salamandrar.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Mycket bra poäng. Särskilt mindre salamandrar kan klättra på glas (ytspänningen klibbar fast dem mot glaset).

Kommentar

• Azur
                            • March 2003
                            • 12946

Man ska hålla en låg vattennivå har jag hört... annars kan dom svullna upp och dö.

Vet inte om det stämmer dock...

Mike ?

Mja... Det är nog inte djupet i sig, de drunkar inte på akvariedjup, fast djupare än en meter eller så hittar man ju sällan salamandrar. Däremot kräver praktiskt taget alla arter att det finns en landdel de kan gå upp på, och jag kan tänka mig att djupt vatten i akvarier ofta hänger ihop med att det saknas landdel. Vissa, men långtifrån alla, salamandrar kan lära sig att krypa upp på flytande föremål som t.ex. barkbitar.

Sen tillbringar inte alla salamandrar särskilt mycket tid i vatten. Våra svenska salamandrar, t.ex., lever bara i vatten under cirka en månads tid på våren, medan de parar sig. Resten av året lever de gömda bland multna löv, under stockar etc uppe på land. Om en svensk salamander inte har tillgång till land när parningstiden är över, ja, då drunkar den.

Kommentar

• verran
                              • March 2003
                              • 1

Hur länge lägger en salamander ägg???

veronica eriksson
                              veronica eriksson

Kommentar

Arbetssätt...