Gul groda i å?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

raderat
    Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 01:05.

Kommentar

• eriahl
      • April 2004
      • 5681

Förmodligen är det någon av dom svenska arterna. Om det skulle vara en utsläppt osvensk är det iofs bra om den fryser ihjäl. Låter hårt men trots att jag är en grodgalning hör den isf inte hemma i vår natur.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Guest

raderat

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Du får väl fråga grodan först - kanske på spanska - var den kommer ifrån.
          Killies is a lifetime passion

Kommentar

• erikthur
            • March 2004
            • 9953

På förekommen anledning

Ursprungligen postat av Naturvårdsverket - se länk nedan
            Alla Sveriges grodor, ödlor och ormar är fridlysta
            Alla vilda arter av grodor, ödlor och ormar är sedan den 1 januari 2000 fridlysta i hela landet. Sedan tidigare är även alla grod- och kräldjur i Danmark och Norge fridlysta.

Huggormen är liksom övriga ormar fridlyst, men om den påträffas på tomtmark får man infånga och flytta den. Om det inte är möjligt att fånga ormen och någon annan lämplig lösning inte finns får man döda den. Tips om vad man kan göra för att undvika huggorm på tomten finns i texten "Orm på tomten" under "Djur i vår närhet – praktiska tips".

De vanligaste arterna (kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda) får man ta upp och studera om man inte flyttar dem från platsen och snarast sätter tillbaka dem där de infångades. Man får också samla in rom och yngel i begränsad omfattning och förvara dessa för studier av utvecklingen. När ynglen har utvecklats till vuxna djur ska de snarast sättas tillbaka på den plats som de samlades in på.

Det generella undantag för forskningsändamål som tidigare har gällt fridlysta grod- och kräldjur är numera upphävt. Det innebär att man måste ansöka om dispens hos den berörda länsstyrelsen om man vill samla in grodor eller kräldjur för sin forskning.

Så man får egentligen inte ens fånga grodan ifråga om det kan vara en inhemsk lövgroda.

Och här finns fridlysningsföreskrifterna

Och här Sammanställning över fridlysta växter och djur i hela landet

Kommentar

• Guest

raderat

Kommentar

• erikthur
                • March 2004
                • 9953

Det var inte menat som en föreläsning - bara att samla länkarna i en tråd eftersom diskussionen dyker upp år efter år efter år. Men om man nu anser sej ha "noll koll på grodor" och ändå på sätt och vis käftar mot expertis så kanske man får finna sej i ett antal ironiska kommentarer i en sådan här tråd. Så farligt var det väl ändå inte från mej och några andra som stod för de inläggen...

Kommentar

• Skogsfrua
                  • November 2005
                  • 309

Om trådskaparen tog illa vid sig av mina skämt så ber jag tusen om ursäkt, det var absolut bara ett skämt...//Annie

Kommentar

• lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

förra året, ungefär samma tid som nu, såg jag en groda som jag tror var en lövgroda. Den var gul och levde i en liten vattensamling. MEN lövgrodor ska ju inte finnas där jag bor (har jag för mig..) dvs i sörmland, eskilstuna
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

Lenis: Stämmer, inga lövgrodor naturligt i Eskilstuna.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Guest

raderat
                        Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 01:04.

Kommentar

• eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

Var den helt gul och inga teckningar/mönster utan riktigt gul bara. Klättrade den omkring på vassen eller satt den i vattenbrynet?
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Guest

raderat
                            Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 01:04.

Kommentar

• olof b
                              • March 2005
                              • 262

Hej!

Det är säkert ingen lövgroda. De håller sällan till vid strandkanten utan hittas uppe i vegetationen.
                              Jag gissar på en albino av vanlig eller åkergroda.

mvh

olof
                              Malmö Lund Cycle Chic:
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• lenis3
                                • June 2004
                                • 2254

Ursprungligen postat av Azur
                                Lenis: Stämmer, inga lövgrodor naturligt i Eskilstuna.
                                men vad kan det ha varit för groda då? Har aldrig sett något liknande. Ser ofta paddor och ibland andra grön/grå grodor, men har aldrig sett en gul. Den var mycket fin och satt på bottnen i vattensamlingen, det var som ett litet kärr fast med fint klart vatten och sandbotten.
                                Min zoon
                                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

Arbetssätt...