Ibland när man går och tittar i akvarieaffärer kan man se att det ligger små grodor i akvarierna. De ser aldrig speciellt glada ut utan bara ligger och knappt rör sig. Kan man verkligen ha grodor sådär i ett akvarium utan någon landdel? Tycker det verkar konstigt.
Funderingar kring små grodor
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Titta på http://web.comhem.se/~u73609381/ (egentligen groda.tk emn det har kommit så mycket reklam där)
Det finns två vattenlevande grodor, dvärgklogrodor och stora klogrodor. Varför grodorna är olyckliga i affären är oftast för att de varken har mysiga gömställen eller rätt vattenvärden och fel fisksällskap. De är jätteroliga att ha i ett bra akvarium där de trivs.
-
Hej
Lyckades i ungdomens dagar köpa två st albino klogrodor,,,
Dom levde i ett eget akvarie i minst sju år,(lämnade till och med dem kvar hemma när jag flyttade hemmifrån) lyckliga och glada. Dom la till och med rom någon gång men det blev aldrig några yngel. Dom var helt vatten levande och inte särskilt krävande. Tycker sällan att något djur ser glatt ut i zoo affären. Titta bara på malar som inte tillåts några gömställen alls.
/b"Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"Kommentar
-
Kommentar
-
När jag hade dvärgklogroda för länge sedan rekomenderade dom att mata med rödamygglarver.Kommentar
-
Kommentar
-
Tack för edra svar. Kan man ge dem vita mygglarver? Vill inte köpa röda då det ger allergi. Rör de sig mycket i akvariet? Förhoppningsvis mer än i affären.
Kan vi ha grodor tillsammans med de andra fiskarna vi har i vårat akvarium? (se signatur) Vi har fin kornigt svart grus som med korn på 1-2 mm. Går det bra att ha grodor i det?Kommentar
-
Tack för edra svar. Kan man ge dem vita mygglarver? Vill inte köpa röda då det ger allergi. Rör de sig mycket i akvariet? Förhoppningsvis mer än i affären.
Kan vi ha grodor tillsammans med de andra fiskarna vi har i vårat akvarium? (se signatur) Vi har fin kornigt svart grus som med korn på 1-2 mm. Går det bra att ha grodor i det?
De rör sig väldigt olika, det varierar under dagen och över tid. Det varierar också mellan olika grodor, så det är svårt att svara på.
Vad grodorna har som bottenmaterial bryr de sig inte alls om. Det kan vara precis vad som helst, eller inget alls.
Sen vet jag inte om du tänkt köpa dvärgklogroda eller vanlig klogroda? Om du hittar en albino så är det alltid en stor klogroda men om den är brun så kan det antingen vara dvärg eller vanlig. Fråga i affären. Man kan också titta bl a på att dvärgklogrodan även har simhud mellan tårna på framfötterna, vilket inte de stora har. De stora kan äter små fiskar när de blir stora, t ex dina tetror och guppy. Men ibland funkar det bra med just neontetror eftersom de är så snabba. Men vill man vara säker så gäller det helt enkelt att skaffa grodan eller grodorna ett eget kar när de blir större. Eller köpa dvärgklogrodor.
Senast redigerad av rebecka_o; 15 June 2007, 20:20.Kommentar
-
Vita mygg rekommenderar jag inte, eftersom de flyter och grodorna får svårt att komma åt dom. Däremot svarta mygg och artemia kan du komplettera med.
Sanden är jättebra.
Ang. fiskarna. 30 st neontetror, det kan gå bra men det kan också bli så att du måste handmata dina grodor för att fiskarna stjäl all mat. Grodor behöver långt tid och lugn och ro för att äta. Guramisarna kan vara både hårdhända mot grodorna, och riktiga mattjuvar, inget jag skulle direkt rekommendera. Silverhajar och siam. alg. skulle jag inte direkt rekommendera heller... Det kan gå bra, men det kan också gå väldigt dåligt.
Kolla lite på www.groda.tk där det finns jämförelse mellan stor och liten klogroda innan köpet. Där finns också lite mer förklaring på vilka fiskar och varför du kan matcha dina grodor med.
Kommentar
-
Jag köpte två grodor, dom går att ha utan att dom har någon landdel. Det går jättebra, en är spårlöst försvunnen men den andra mår bra och kryper runt på botten, simmar upp och ner och en massa sånt.
[] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...
Kommentar
-
Titta på http://web.comhem.se/~u73609381/ (egentligen groda.tk emn det har kommit så mycket reklam där)
Det finns två vattenlevande grodor, dvärgklogrodor och stora klogrodor. Varför grodorna är olyckliga i affären är oftast för att de varken har mysiga gömställen eller rätt vattenvärden och fel fisksällskap. De är jätteroliga att ha i ett bra akvarium där de trivs.
[] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...
Kommentar
Kommentar