Är ny på grodor men har sedan några dagar dvärklogroda. Den äter med förtjusning mygglarver och flingfoder, även foder i tablettform. Men det finns säkert någon med mer erfarenhet som vet om man kan skämma bort dem med annat också. ÄLSKAR dessa små väsen, de är verkligen trevliga att ha i akvariet.
Har letat litet på Zoopet men tycker mej inte hitta så mycket omtalat om grodor. Har just börjat med grodor och vill också veta mer om maten, hur stor och hur gammal en dvärgklogroda blir.
Finns någon som odlar den? Albinogrodan har jag sett /blir den knytnävsstor?/, finns fler arter att ha i akvariet?
Är någon speciellt känslig?
Tack för tips på grodor! Hittade en äldre diskussion från 2004 men de berörde inte allt. Tror att grodor är på ingång hos många akvarie-ister. Hoppas det för de är värda all uppmärksamhet. Mycket intressanta!
hej har haft en albinoklo i 6månader nu och den får både röda och vita mygglagver. De vita e bra för de är inte så poppis hos mina fiskar så grodan får äta i fred. Men det som är mest poppis är ändå räkor, ja tar en räka mellan fingrarna och doppar ner handen brevid grodan och den kryper upp i handen och sitter där å mumsar!!!
PS. neontetror e kul å jaga å sedan mummsa på .DS
Senast redigerad av gorthon; 03 January 2007, 21:46.
Länken som eriahl delade med sig av är mycket bra. De översta länkarna på den sidan berör xenopus laevi (den stora afrikanska klogrodan) och de nedre handlar om dvärgklogrodan.
Något som jag läste där var att när grodorna är små och inte vuxna ännu, så ska man inte föda upp dem på endast mygglarver och liknande. Eftersom deras skelett håller på att växa så behöver de mera kalcium och det finns i speciella pellets. Detta var nytt för mig, så nu ska jag ut och jaga fatt på dessa pellets. Finns det någon här som vet om det finns på ett vanligt zoo?
Man ska också tänka på att de stora grodorna äter t ex neontetror, guppy och liknande fiskar. Albinovarianten finns endast som stor groda. De bruna kan vara antingen eller. I affären har de oftast ingen koll vad det är de har har vi märkt. Vi köpte vår groda som en dvärgklogroda men väl hemma och efter att ha läst på nätet så konstaterade vi att det var en xenopus laevi. (har simhud mellan framtårna) Men men. Den är ju så fruktansvärt gullig. Vi tänkte ha den kvar tills den käkar sin första fisk och då blir det dags att flytta den till något eget. Eller dem, för vi ska ha en till. Den, och botiorna, är det fräckaste vi har i vårat kar!
på framsidan ser man ju klart att den har simhud där framme
Skrev på natten så hjärnan var inte riktigt online. Jag menade att de SMÅ ska ha simhud mellan tårna. Vår har inte det, inte tillstymmelse till simhud. Jag påpekade det sist när jag var i butiken, men de höll fast vid att det var dvärgklogroda. Inga av deras grodor hade simhud och jag visade det för dem. De svarade bara att de hade minsann köpt in dem som dvärgklogrodor! De har uppenbarligen ingen koll alls på skillnaderna.
Skrev på natten så hjärnan var inte riktigt online. Jag menade att de SMÅ ska ha simhud mellan tårna. Vår har inte det, inte tillstymmelse till simhud. Jag påpekade det sist när jag var i butiken, men de höll fast vid att det var dvärgklogroda. Inga av deras grodor hade simhud och jag visade det för dem. De svarade bara att de hade minsann köpt in dem som dvärgklogrodor! De har uppenbarligen ingen koll alls på skillnaderna.
Tänkte la det mina två har simhud mellan framtårna och det är dvärg men i afärrern idag var det rigtikt stora grodor som inte hade det^^
Ja matar med vanliga räkor från hemköp om det va hemköps egna eller om det var eldorado, men de var frusna i påse...
Ursprungligen postat av gorthon
hej har haft en albinoklo i 6månader nu och den får både röda och vita mygglagver. De vita e bra för de är inte så poppis hos mina fiskar så grodan får äta i fred. Men det som är mest poppis är ändå räkor, ja tar en räka mellan fingrarna och doppar ner handen brevid grodan och den kryper upp i handen och sitter där å mumsar!!!
PS. neontetror e kul å jaga å sedan mummsa på .DS
Det där måste jag prova! Äter ur handen... häftigt! Idag blev det en albino också. Så vi har två när det blir dags för dem att flytta till eget kar.
Kommentar