Skaffat 2 Axolotler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

Skaffat 2 Axolotler

Nu har barnen köpt sig varsin Axolotl. De är otroligt söta. De ska bo i ett 180l akvarium i källaren för där blir inte så varmt. Vi matar med räkor, röda mygglarver, oxhjärta letar efter bloodworms i någon akvarieaffär i malmö men inte hittat det än någon som vet vem som har?. Tips på mer att mata dem med.

Mvh Cecilia
  • Nybörjarakvaristerna
    • August 2005
    • 57

[quote=miluhe;853127]Nu har barnen köpt sig varsin Axolotl. De är otroligt söta. De ska bo i ett 180l akvarium i källaren för där blir inte så varmt. Vi matar med räkor, röda mygglarver, oxhjärta letar efter bloodworms i någon akvarieaffär i malmö men inte hittat det än någon som vet vem som har?. Tips på mer att mata dem med.

Mvh Cecilia[/quote
    Vad roligt att flera har skaffat axoloter.Det är jättetrevliga akvaristiska djur.
    har själv två stycken. Har haft lite otur med min axolotl hona som gick ihop med Rulle en vildfärgad axolotl.Tyvärr kan de rätt aggresiva av sig "ibland" mot sina artfränder och kan bita av både armar och ben. Tyvärr hände detta och hon dog efter ett tag. Men vissa axoloter går jättebra ihop så jag hoppas att ni har tur. Frozen bloodworms är det samma som frysta mygglarver och de finns att köpa i välsorterade djuraffärer. Kom ihåg att de smälter fort så det gäller att mata snabbt och för hand.Jag brukar bryta en fyrkant i två delar och ta en bit och hålla framför nosen på dem.Funkar jättebra!Det bästa fodret de kan få är dock metmask som ni kan köpa i en sportfiske affär.Mata med en eller två maskar (beroende på storlek)var tredje dag.Maskarna kan ni förvara i det varmaste stället i kylen så de håller.Jättefint att ni har akvariet i källaren för temperaturens skull för på sommaren är det aldeles för varmt att ha axoloter i lägenhet.Lycka till!!Om ni undrar något så är det bara att skriva i forumet så får ni svar vi är nog ett par stycken nu som har axoloter som kan komma med goda råd. Annars finns ju axolotlforumet i www.caudata.org eller www.axolotl.org
    Axolotlfantast

Kommentar

• Nybörjarakvaristerna
      • August 2005
      • 57

Jag menade röda mygglarver!!
      Axolotlfantast

Kommentar

• miluhe
        • June 2006
        • 2090

Tack för svaret inte konstigt jag inte hittad frozen bloodworms frusna mygglarver har jag ju. Våra två var tillsammans redan när jag köpte dem och hitentills verkar de trivas ihop. De äter jättebra och verkar trivas tror jag. Hoppas det fortsätter lika bra. Kan jag gräva efter mask i trädgården att mata dem med?
        Senast redigerad av miluhe; 07 October 2006, 06:04.

Kommentar

• Nybörjarakvaristerna
          • August 2005
          • 57

Nej det är inte så bra för de kan innehålla massor av bekämpningsmedel som finns i jorden samt tungmetaller.Det bästa är att odla själv eller köpa så man vet varifrån de kommer.Axoloter är väldigt känsliga för föroreningar och tungmetaller även i sitt vatten.Så vattenkvaliten är väldigt viktig också, byt 1/4 vatten varje vecka samt ha i någon form av vattenberedningsmedel som tar bort tungmetallerna.Lycka till!
          Axolotlfantast

Kommentar

Arbetssätt...