eldbukssalamander

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beiss
    • September 2006
    • 5

eldbukssalamander

Hej jag funderar på att köpa två eldbukssalamandrar och undrar:
    -vad behöver dom ha i akvariumet?
    -behöver dom någon värmelampa eller nåt liknande?
    -vad matar ni dom med?
    -ska man ha någon landdel åt dom?

skulle bli tacksam om ni svarade : ) och ni kan väl skriva allt ni vet och som är viktikg för att dom ska trivas : )
  • _TEO_90_
    • October 2002
    • 15

Det beror helt på vad du ska ha för "eldbuks salamandrar"... Det e många salamander arter i handeln som utnämns som eldbuks salamander som egentligen inte har ett handels namn. Men jag får anta att du menar en Cynops orientalis (liten och svart med en orange mage med svarta fläckar) som är vanligast i handeln.

1. Vatten ytan ska sänkas till ca: 15-20 cm djup, det ska finnas en landdel som salamandrarna ska kunna ta sig upp på lätt (bäst att ha en skifferstens platta alldeles vid ytan, så de kan som simma upp och ta grepp om kanten). Detta kan du göra genom att ta två stora stenar och lägga skifferplattan på, så får du även en grotta som är viktigt att ha.
    Salamandrar gillar trånga utrymmen, så se till att även ha lite mindre grottor ex; en mindre lerkruka som stoppas ner i bottenmaterialet.
    Bottenmaterialet ska helst bestå av vanlig akvariesand, ej grus som de flesta har. Alla salamandrar e glupska och äter det de tycker luktar/ser ut som mat, därför kan salamandern svälja gruset och bli förstoppade som oftast leder till döden.
    Salamandrar gillar att klättra detta behovet kan du fixa genom att plantera massa växter i akvariumet, och köpa rötter som sedan en bit är i vattnet och den andra sticker upp ur vattnet.
    Jag vet att många vill se sina salamandrar och därför väljer att göra så lite grottor och gömställen som möjligt, salamandrarna mår bara sämre av detta och blir stressade och slutar då att äta helt (oftast). Det är bättre med mera gömställen och aktiviteter, i början kommer salamandrarna att vara skygga, men det går över när de ser alla aktiviteter och man kommer att ha mycket roligt åt dem
    Stenar i ruiner är även det bra
    Jag hoppas att du vet att du inte ska ha två salamandrar i ett mindre akvarium än 60 liter, salamandrarna kanske är små i början... me de växer fort.

2. Nej, salamndrar vill ha lite svalare vatten (21-24 grader)... men gärna lite fuktigt på sin landdel, det skapar du lättast med att ha ALLA täckglasen på akvariet. Täpp igen öppningar då du förhindrar att fukten och din/dina salamandrar försvinner.

3. Salamandrar ska ha en varierande kost som kan bestå av; Räkor, mygglarver, räkmix, mask (i bitar), torsk/aborre m.m, fiskbullar (i bitar, lite finare mat som därför matas med mer sällan) och små akvariefisk som du kan ha simmandes med dem ex; guppy. Salamandrar ska inte äta vanligt fiskfoder.

4. Detta svaret fick du på första frågan.

När du köper dina salamandrar är det viktigt när du har två att de två individerna är lika stora, annars är det stor risk att de börjar äta på varandra. Salamandrarna ska matas ungefär varannan, var tredje dag.
    När du köper salamandrarna fråga vad det latinska namnet på arten är så du kan söka mer fakta.

Hoppas jag har varit till hjälp
    Karin "Karan" Teolina Alke Nilsson...
    Nu på G: 6 st Axolotler i ett 450 liters

Kommentar

• beiss
      • September 2006
      • 5

tack för svaret : ) men skulle bli tacksam om någon mer hade nå bra tips : )

Kommentar

• beiss
        • September 2006
        • 5

Ingen mer som kan ge tips? Jag vill ju inte att dom ska må dåligt då jag har hämtat hem dom.

ska man ha nät i "taket" åt dom eller helt tätt?

Kommentar

• smurfmats
          • February 2003
          • 3538

jag tyckte att teo90 svar var bra, om du läst vad han skrivit så står det ju att man ska ha tättslutande täckglas....
          tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• _TEO_90_
            • October 2002
            • 15

Ursprungligen postat av smurfmats
            jag tyckte att teo90 svar var bra, om du läst vad han skrivit så står det ju att man ska ha tättslutande täckglas....
            Jag är en tjej
            Karin "Karan" Teolina Alke Nilsson...
            Nu på G: 6 st Axolotler i ett 450 liters

Kommentar

• Sköldpaddisen
              • April 2005
              • 97

hej, jag tänkte på det du sa om att ha sand. Jag har grus, men om jag skulle byta till sand, hur städar man sand? jag brukar sila mitt grus och rensa det så, men sanden skulle bara rinna ut..? såå.. hur gör man?
              Hellre en sten i skon än en sko i sten

Kommentar

• alison_cute
                • October 2006
                • 5

jag har också grus o de på affären sa att det gick bra har de lurat mig då ir?

Kommentar

• Sköldpaddisen
                  • April 2005
                  • 97

egentligen ska man inte lita på affärer, men jag har haft min i två år ca ocg grus har gått bra.. men nån som kanske vet detta bättre kan svara på våra frågor
                  Hellre en sten i skon än en sko i sten

Kommentar

Arbetssätt...