Axolotlen Sven-Ruben :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _TEO_90_
    • October 2002
    • 15

Axolotlen Sven-Ruben :)

Jag har för några dagar sedan inskaffat en Axolotl som för tillfället bor i ett 100 L akvarium ensam. Han har inte ätit något sedan han flyttade in hos mig han försökte en gång, men räkan var för stor
    Sven-Ruben e cirka 15 cm lång och ser ut att må bra, men gör han det?? han har en temp i vattnen som ligger på 17-19 grader.
    Eller känner han sig ensam? Kan man ha två axolotler i ett 100 L akvarium?
    Har fått ett 450 liters akvarium av mamma (TantNancy), men det är lite stök innan jag kan ta det, måste ex, byta rum med henne först. Men inom några månader (1,5-2) så ska det vara klart.
    hade då tänkt att ha ca 6 stycken axolotlar och försöka odla. Är 6 stycken för många i ett 450 liters? eller kan man ha fler? (Jag har avgränsarplattor så jag kan dela upp akvariet).

Jag vill veta om Sven-Ruben är en Sven-Ruben eller om han är en greta-Lisa (han eller hon). Hans kloak är lite svullen.
    Karin "Karan" Teolina Alke Nilsson...
    Nu på G: 6 st Axolotler i ett 450 liters
  • _TEO_90_
    • October 2002
    • 15

Börjar fundera på om Sven-Ruben är en tjej, han är inte så svullen som en hane var på en bild på en informations sida...

Kommentar

• Nybörjarakvaristerna
      • August 2005
      • 57

jag tror det är för tidigt att utläsa om det är en hane eller hona.Vänta tills axoloten är färdigvuxen först.Att könsbestämma en axolotl är rätt knepigt men jag har hört att honor är rundare i kroppsformen och deras huvud är bredare och kortare än hanarnas.Hanarna har en mera svullen kloaköppning än honorna och är mera slank i kroppsformen än honorna samt har ett smalare och längre ansikte.Vatten temp. är idealiskt för axoloten allt mellan +20till +16grader är perfekt.Över +20 grader gör att axoloterna blir mera stressande.att ha flera axoloter i samma akvarium kan gå jättebra eller jättedåligt beroende på individerna.Prova med två först och skaffa flera allt eftersom eller dela av akvariet.Man skall bara inhysa axoloter som är lika stora som varandra tillsammans annars kan det gå väldigt illa för den lille.Tänk på att botten materialet ska vara sand eller stora stenar som inte kan sväljas av axoloten.Att ge axoloten räkor är ingen bra ide.Försök med frysta röda mygglarver eller metmask köpt på sportfiske affär(variera).tänk på att inte ge axoloten för mycket och för ofta mat.ca. varannan eller var tredje dag räcker.Axoloter är ständigt hungriga så de kan äta tills de spricker(nästan)Att odla axoloter är väldigt tidskrävande och kräver en del kunskap.Läs mera om det på axolotlsidan www.caudata.org eller www.axolotl.org. Axoloter lägger flera hundra ägg per gång så det är omöjligt att spara alla ägg!Lycka till!
      Axolotlfantast

Kommentar

• _TEO_90_
        • October 2002
        • 15

Ursprungligen postat av Nybörjarakvaristerna
        jag tror det är för tidigt att utläsa om det är en hane eller hona.Vänta tills axoloten är färdigvuxen först.Att könsbestämma en axolotl är rätt knepigt men jag har hört att honor är rundare i kroppsformen och deras huvud är bredare och kortare än hanarnas.Hanarna har en mera svullen kloaköppning än honorna och är mera slank i kroppsformen än honorna samt har ett smalare och längre ansikte.Vatten temp. är idealiskt för axoloten allt mellan +20till +16grader är perfekt.Över +20 grader gör att axoloterna blir mera stressande.att ha flera axoloter i samma akvarium kan gå jättebra eller jättedåligt beroende på individerna.Prova med två först och skaffa flera allt eftersom eller dela av akvariet.Man skall bara inhysa axoloter som är lika stora som varandra tillsammans annars kan det gå väldigt illa för den lille.Tänk på att botten materialet ska vara sand eller stora stenar som inte kan sväljas av axoloten.Att ge axoloten räkor är ingen bra ide.Försök med frysta röda mygglarver eller metmask köpt på sportfiske affär(variera).tänk på att inte ge axoloten för mycket och för ofta mat.ca. varannan eller var tredje dag räcker.Axoloter är ständigt hungriga så de kan äta tills de spricker(nästan)Att odla axoloter är väldigt tidskrävande och kräver en del kunskap.Läs mera om det på axolotlsidan www.caudata.org eller www.axolotl.org. Axoloter lägger flera hundra ägg per gång så det är omöjligt att spara alla ägg!Lycka till!
        Ungefär hur stora är en fullfuxen axolotl? Min är ungefär 15-18 cm (svårt att se genom akvariet)
        Jag har provat att ge den både räkor och röda mygg, röda myggen brydde den sig inte om

har även upptäkt att den har ett sår på svansen, det är lite rött... ser ut som ett mänskligt skrapsår (utan skorpa)... vad kan det vara? Är det smittsamt? Kan det vara en anledning till att den inte äter??
        (Såret hade den redan innan jag släppte i den i akvariet, men såg det inte förns jag kom hem)

Kommentar

• _TEO_90_
          • October 2002
          • 15

Har deutom läst igenom hela de dära sidorna hittar inget..

Kommentar

• Hualilai
            • November 2005
            • 82

Ursprungligen postat av _TEO_90_
            Ungefär hur stora är en fullfuxen axolotl? Min är ungefär 15-18 cm (svårt att se genom akvariet)
            Jag har provat att ge den både räkor och röda mygg, röda myggen brydde den sig inte om

har även upptäkt att den har ett sår på svansen, det är lite rött... ser ut som ett mänskligt skrapsår (utan skorpa)... vad kan det vara? Är det smittsamt? Kan det vara en anledning till att den inte äter??
            (Såret hade den redan innan jag släppte i den i akvariet, men såg det inte förns jag kom hem)
            hej! axoloter kan bli rätt stora, upp till 45 cm har jag läst men det är väl inte så vanligt.

Har du provat att dela räkan eller ger du den en hel räka? mina axoloter föredrar att få maten delad annars äter dom inte eftersom den är för stor och dom har ju inga direkta tänder att bita sönder den med. röda myggen borde den ju inte rata för att dom är förstora eftersom dom smälter.. så det vet jag inget om.. Men jag vet att dom vill att man ska "vifta" med maten framför dom för annars finns det risk för att dom inte hittar den

Och såret kan ju ha uppkommit genom att han har skavt emot någinting vasst eller kanske att någon fisk (om han var med fiskar innan) har tuggat på den. hoppas det går bra med den!
            Tjenom Zenom ( ;

Kommentar

• _TEO_90_
              • October 2002
              • 15

Hej.
              Jag har testat allt med maten, och nu idag lämnade jag tillbax den men märkte när jag kom ner att den hade fått den hära "parnings dräkten" lite svarta prickar på huvuden och svart på tå tipparna. kan det vara så att han (troligen hon) inte åt pg.a det?? Eller är det för att jag hade svart rådasand?? Jag hade nämligen så lite som 11 grader i vattnet, borde den inte ha ätit då??
              jag ska beställa hem 6 lika stora sedan när jag fixat mitt 450 liters, och ska då ha ljus sand antingen fågelsand eller lite grövre... vad tror ni om det??

Kommentar

• _TEO_90_
                • October 2002
                • 15

Jag klarade inte av att inte ha Sven-ruben... Jag var på djurmagasinet där jag lämnat han, han hade fått en kompis och de höll verkligen fast hårt.. de följdes åt. Jag fick även lov att släppa ner en ruta med frysta röda mygglarver (eftersom jag känner en kille som jobbar där.) Åh, vad de åt
                Jag köpte båda och nu e de hemma hos mig igen, både Sven-Ruben och Ester. Men jag bytte sand och så...
                Det jag ska skriva till alla som tänker på att skaffa eller har axolotler, använd inte svart rådasand... och låt axolotlen inte vara ensam, skaffa en lika stor.. det e viktigt.

Kommentar

• Nybörjarakvaristerna
                  • August 2005
                  • 57

Lite sent skrivet men jag tror inte att axoloter bryr sig så mycket om de har sällskap eller ej.har själv bara haft otur med flera axoloter i samma akvarium.Det slutade med att en dog.Vissa axoloter kan gå bra ihop andra inte.har heller ingen aning om man kan ha råda sand har själv inte provat det,Har själv sand från biltema och det funkar bra.bara det är sand och inte småsten som täpper igen deras tarmar för då är det kört.För axoloter gillar att äta sten och andra små saker på botten.Hoppas att det går bra med Sven Ruben och den andra axoloten?Visst pyssel är det med axoloter med temp. och foder och bottenmaterial bla. men det är väldigt trevligt också!!
                  Axolotlfantast

Kommentar

Arbetssätt...