grodyngel hjälp vad gör jag

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fairing
    • October 2003
    • 574

grodyngel hjälp vad gör jag

om man har grodyngel kan man då ha dom i akvariet bland vanliga fiskar,all info jag kan få är ni snälla
    www.akvarietorget.se
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Om det är inhemska grodyngel så är dom faktiskt fridlysta!
    I så fall förbjudet.
    långt innan de blev fridlysta matade jag en stor killi med grodlarver och det var möjligen det som blev hans slut faktiskt.
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• fairing
      • October 2003
      • 574

Ursprungligen postat av erikthur
      Om det är inhemska grodyngel så är dom faktiskt fridlysta!
      I så fall förbjudet.
      långt innan de blev fridlysta matade jag en stor killi med grodlarver och det var möjligen det som blev hans slut faktiskt.
      nu e det så att mitt barn har kommit hem med 3 grodynel och hon vill verkligen ha dom kvar 3 st kan väl inte vara så farligt eller.jag har 3 akvarium kan dom gå med ungfödareyngel eller vad tror ni,vill ju göra det bästa för dom
      www.akvarietorget.se

Kommentar

• eriahl
        • April 2004
        • 5681

Läs inlägget från erikthur en gång till först. Sen behöver dom land när dom får ben. Är dom fridlysta så är dom. Jag skulle mer än gärna ha paddor men dom är fridlysta så bara att låta bli för mig även om ingen skulle veta om det. Släpp ut dom där dom kommer ifrån, det är det bästa för dom och så mår dom bra. Om det sen är 3st eller 300st så är dom lika fridlysta för det.
        Senast redigerad av eriahl; 29 June 2006, 21:33.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Josefine
          • June 2005
          • 164

Man får faktiskt föda upp grodyngel hemma i akvarium bara man släpper ut dom när dom får ben och börjar leva på land.
          Du gör faktiskt en tjänst när du föder upp dom.

Du måste ha ett ensamt akvarium till dom . annars blir dom uppätna.
          Och du MÅSTE ha ett ställe där dom kan komma upp ovanför vattenytan..

Du kanske kan sänka vattennivån lite å lägga i en stor sten eller så..
          Jag tror det går bra att mata med vanligt flingfoder.
          men kom ihåg att du måste släppa tillbaka dom där du hittade dom!
          Senast redigerad av Josefine; 29 June 2006, 21:50.
          Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Dels är dom fridlysta och dels är de omöjliga att hålla vi liv i ett akvarium så släpp ut dom igen
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• eriahl
              • April 2004
              • 5681

Jo man får föda upp yngel men dom måste ju ändå ut sen så varför krångla till det? Flingfoder/tabletter funkar och är det små ungfödareyngel funkar det oxå iofs.

Kommentar

• Nocturna
                • November 2005
                • 344

säg till ditt barn att de måste ut igen och ta med henne till pölen ni hitta dem i tills hon tröttnar
                tröttnar hon inte köp en akvariegroda typ

de är fridlysta av en anledning
                Senast redigerad av Nocturna; 29 June 2006, 22:41.
                http://www.amphibia.se

Jo jag har faktiskt guppys... med

Kommentar

• Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

Det finns ett generellt förbud mot att fånga svenska vilda djur och hålla i "fångenskap" Kan någon snälla påvisa undantaget som säger att man får fånga och föda upp grodyngel!

Kommentar

• eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

Läs på naturvårdsverkets hemsida så hittar du det utan problem Erik.
                    Klicka på natur & naturvård sen fridlysta arter sen alla grod och kräldjur är fridlysta sen kan du läsa så ser du. Jag tror knappast man får göra så med tex lövgrodor och andra mer ovanliga men "vanliga" får man göra så med.
                    Senast redigerad av eriahl; 29 June 2006, 22:58.

Kommentar

• Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

Ursprungligen postat av eriahl
                      Läs på naturvårdsverkets hemsida så hittar du det utan problem Erik.
                      Klicka på natur & naturvård sen fridlysta arter sen alla grod och kräldjur är fridlysta sen kan du läsa så ser du.
                      Tack! Nu vet jag bättre, jag trodde inte att det var så generöst, dessutom stod det att man ska sätta ut dem snarast efter det att de blivit vuxna! Inte så fort de metamorferat.

Kommentar

• eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

Att bli vuxna tar några år så dom ska ut när dom går upp på land. Så dom har skrivit lite dumt med att dom ska bli vuxna tycker jag.

Kommentar

• Danne_K
                          • February 2005
                          • 1034

är lite jobbigt när dom metamorferat och ska ha små levande insekter då måste man nästan släppa dom.. går iofs skaffa sånna flugor som jag har till mina pilgiftsgrodor (banan flugor med muterade vingar (Drosophia hydei), sen har jag hoppstjärtar) men tycker att dom ska ut så fort dom har metamorferat.

som folk skriver funkar bra med vanlig fisk mat till ynglena. välj gärna foder för växtätande fiskar tex spirulina...

Kommentar

Arbetssätt...