Iglar på land

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #31
    erik: haha ja, men undulater är ju söööta

    hmm har du dom som husdjur?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #32
      Ursprungligen postat av Erik...
      Låter det fortfarande som en skröna så kan du titta på den här länken.
      http://www.biopharm-leeches.com/
      Tydligen förekommer det ett sporadiskt användande av iglar i enstaka plastik-krurgiska ingrepp.
      Mest rör det sej väl om fall-rapporter.
      Men det fanns en liten randomiserad studie aom smärtlindring vid knäarthros som möjligen visade en positiv effekt första månaden efter behandlingen.
      Även sökt lite på medline men mitt internet är alltför slött för närvarande.
      Referenserna på sajten ovan var inte så många eller ssk färska.

      En liten undran bara över vilken indikation och vilken ordination som angavs på ditt recept?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #33
        Ursprungligen postat av erikthur
        Tydligen förekommer det ett sporadiskt användande av iglar i enstaka plastik-krurgiska ingrepp.
        Mest rör det sej väl om fall-rapporter.
        Men det fanns en liten randomiserad studie aom smärtlindring vid knäarthros som möjligen visade en positiv effekt första månaden efter behandlingen.
        Även sökt lite på medline men mitt internet är alltför slött för närvarande.
        Referenserna på sajten ovan var inte så många eller ssk färska.

        En liten undran bara över vilken indikation och vilken ordination som angavs på ditt recept?
        Jag har för mig att ordinationen löd något i stil med: För utvärtes bruk, Jag tror däremot inte det fanns någon indikation angiven, det kanske borde stått "Patologiskt biologiintresse".

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #34
          Iglar används i alla fall på UMAS handkirurgiska klinik (efter mikrokirurgi). Jag har inte sett dem in action på någon patient, men väl besökt deras lilla krypin på vårdavdelningen. Det var ett tag sedan nu, men jag har för mig att igelsköterskan sa att de föds upp på steriliserat kalvblod. På avdelningen simmar de omkring i en speciell igellösning tills det är dags att börja arbeta. Jag tycker att de är ganska vackra, på sitt eget vis.

          Mvh Cecilia

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #35
            Iglar användes på en hundbiten man i Malmö så det används tydligen ibland. Fast det funkade tydligen inte i det fallet.



            Varning för en riktig blodig bild.

            Kommentar

            Arbetssätt...