Matvägrande axolotl

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualung
    • June 2006
    • 2

Matvägrande axolotl

Hallå! Jag och min sambo har en axolotl som äter sämre och sämre. Börjar till och med magra (var rund och fin tidigare

Vi brukar ge den kalkonhjärta, röda mygglarver, räkmix m m.
    Men nu bryr den sig inte om maten, knappt ens om vi handmatar den.
    Vi har haft den i 3-4 månader.

Taskig diet? Annan bättre föda?

Tips/förslag mottages tacksamt!
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

tips: kolla att söka på axolotl i forumet.. eller googla
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• Nybörjarakvaristerna
      • August 2005
      • 57

Ursprungligen postat av Aqualung
      Hallå! Jag och min sambo har en axolotl som äter sämre och sämre. Börjar till och med magra (var rund och fin tidigare

Vi brukar ge den kalkonhjärta, röda mygglarver, räkmix m m.
      Men nu bryr den sig inte om maten, knappt ens om vi handmatar den.
      Vi har haft den i 3-4 månader.

Taskig diet? Annan bättre föda?

Tips/förslag mottages tacksamt!

Jag tror att du ska sluta att ge den kalkonhjärta, man kan ge axoloter oxhjärta som omväxling ibland men inte ofta!!!Deras lever kan bli skadad av detta för det är väldigt fett.Hur ofta matar du axoloten?Det räcker med att ge axoloter mat 3ggr i veckan.En kost på röda mygglarver och mask samt sköldpaddspellets räcker om du varierar det.Vissa ger sina axoloter strimlor av rå fisk(vit) ibland.Pröva er fram.Men jag skulle rekommendera att handmata axoloten för de gillar att äta mat som rör sig lite.Vifta bara med maten framför nosen så ska du se.Låt inte heller maten ligga kvar i vattnet om den inte skulle äta upp för då blir vattnet dåligt.Och vad har ni för botten material i akvariet?Är det stenar så kan jag tänka mig att eran axolotl har ätit en del och har problem att bajsa ut det, risken är då stor att stenarna fastnar i tarmsystemet och den kan om det är illa dö av det.
      Räkmix har aldrig mina axoloter gillat så det är väl en smaksak där och gillar inte eran axolotl det heller så sluta med det.
      Axolotlfantast

Kommentar

• SeanChai
        • May 2005
        • 498

Lyssna på nybörjarakvaristerna, dom / han / hon vet vad som gäller för axolotlar =)

Vi matar våran axolotl med mask samt räkor, räkor är huvuddieten hos oss. mask är ju lite intressant för den kryper ju omkring så axolotlen får leta lite efter dom. Vi köpte ett kilo frysta skalade räkor som vi bara låter tina innan vi handmatar med dom (så det inte ska finnas skal eller is som kan skada insidan av axolotlen).

Läs på ordentligt så ni vet vad som gäller för axolotlar, dom vill ju inte ha tropisk värme i akvariumet...i motsats till vad dom säger på akvarieaffärer...grr.

lite offtopic...vi har kvar våran axolotl nu och hon går ensam i ett 180l akvarium. med lite tur så blir det iaf en till axolotl efter sommaren är över, ska bara kolla så inte värmen i akvariumet inte skjuter i höjden.

// SeanChai
        Min Zon

Kommentar

• Hynt
          • May 2006
          • 224

axolotl e så vackra o spännande, få se om man sätter fart på ett till kar och skaffar ett par =)
          http://hynt.info.se/

Kommentar

Arbetssätt...