Någon som vet vart man kan köpa en axolotl nära skövde? Och vad kostar en sådan?
Axolotl
Kollaps
X
-
Hualilai alla 3 kan beställa hem dem dock skulle jag nog ta zoofias i stan då de är mest tillmötesgående med sånt! -
snabb googling gav 100-360kr för en axolotlKommentar
-
börja med en o se till att den får det braKommentar
-
Tyvärr finns det inte så bra info om axoloter på svenska.Det bästa du kan göra är att gå in på www.axolotl.org där finns allt om hur man sköter axoloter dock på engelska.Lycka till!Har själv tre axoloter de är hur trevliga som helst.Jag gillar mina jättemycket.Axolotlfantast
Kommentar
-
Du kan se bilder på min sida på zoonen
jag har dom i två akvarium en lekustisk axolotl i ett 80 liters och två axoloter (en lekustisk och en vildtyp) ett 110 liters.Det funkar bra.Har ingen ljusramp för det alstrar för mycket värme och axoloter trivs inte i varmt vatten de skall ha runt 18 grader.Vilket inte är lätt i den här värmen.Jag matar dom mest med frysta röda mygglarver och sköldpaddspellets(ibland) skall byta till pellets som man matar lax med har hört att det ska vara bättre.Tänker även börja mata mina med mask.(vanlig metmask)Det ska vara den ultimata maten för axoloter.Tänk dock på att axoloter är ständigt hungriga, det är lätt att ge dem för ofta och för mycket.Jag matar mina varannan dag och ibland var tredje dag.Annars är det risk att dom blir för tjocka!Axolotlfantast
Kommentar
-
...helt underbart att fler köper axolotlar =)
...metmask, jag läste att man ska vara lite försiktig med mask. om man tar dom ute i naturen så tar dom upp alla ämnen som finns där så det bästa var om man hade en egen odling.
tänkte bara upplysa om det =)
för övrigt, är det något som kanske skulle kunna tänka sig att ta över en könsmogen hona? det är inte riktigt klart men om inte jag och tjejen kommer överrens så måste vi göra oss av med våran =( (norrort - stockholm) (tänkte främst på er "nybörjar..." för vi pratade ju lite om avling.)
// SeanChaiKommentar
-
Ja man ska inte gräva upp mask ute,det bästa är förstås att odla mask själv.Eller köpa i en sportfiske affär!(som jag).
Vad synd om du måste göra dig av med din axolotl Sean Chai! Jag lider med dig! Förhoppningsvis skulle jag kunna ta över din axolotl om min sambo tillåter!Måste snacka lite med min sambo först eftersom han inte är en sådan stor axolotlfantast som jag
! Jag köpte nyligen en till axolotl size mini som jag har släppt ihop med den ena lekustiska axoloten.(det går otroligt bra)Trodde först att Maja skulle käka upp han men hon är jättesnäll mot honom.Om det funkar så kanske jag kan ha tre axoloter där i! jag bor på södra sidan av Stockholm men om det blir aktuellt så kan vi hämta den.Har du den kvar med fiskarna?
Axolotlfantast
Kommentar
-
vi hade en utstött dvärgciklid med henne ett kort tag, cikliden blev bättre och började nagga på axolotlen så då fick det bli att kasta tillbaka cikliden i det större akvariumet...den får inte lika mycket stryk nu men förhoppningsvis så kommer axolotlen att bli bra igen (det är ju dock axolotlen som är det viktiga).
var köpte du din nya? såg att kista hade en mini-vildfärg för ett tag sedan. jag vill ha fler men om vi inte kan komma överrens så måste nog tyvärr våran flytta från oss.
// SeanChaiKommentar
-
Jag beställde den ifrån D&M djurfoder i Tumba.De har ngn systerbutik i stan som hade två mini axoloter en vildtyp och en lekustisk så tjejen i affären ringde mig och frågade om jag ville ha en.Hade egentligen velat haft en större men jag kunde inte motstå den lilla.Vad jag vet finns den lekustiska kvar i affären i stan.De frågade om jag ville ha den oxå men den var ännu mindre än vildtypen.Våran mini är ca 9cm lång nu.Han har vuxit otroligt fort.Och äter som en häst.Fördelen med mindre är ju att man kan följa dem från början.Våran får mat en gg om dagen eftersom han växer så fort.Jag hade en otrolig tur som kunde ha båda axolterna i samma akvarium trots storleks skillnaden Maja är som ett stort monster jämfört med honom.Men hon är så himla snäll.annars finns det viss risk med att släppa ihop dem med mindre.Hoppas att din tjej och du kan komma överrens för det är jätte trevlig att ha flera tillsammans.
Axolotlfantast
Kommentar
-
Ursprungligen postat av NybörjarakvaristernaDu kan se bilder på min sida på zoonen
jag har dom i två akvarium en lekustisk axolotl i ett 80 liters och två axoloter (en lekustisk och en vildtyp) ett 110 liters.Det funkar bra.Har ingen ljusramp för det alstrar för mycket värme och axoloter trivs inte i varmt vatten de skall ha runt 18 grader.Vilket inte är lätt i den här värmen.Jag matar dom mest med frysta röda mygglarver och sköldpaddspellets(ibland) skall byta till pellets som man matar lax med har hört att det ska vara bättre.Tänker även börja mata mina med mask.(vanlig metmask)Det ska vara den ultimata maten för axoloter.Tänk dock på att axoloter är ständigt hungriga, det är lätt att ge dem för ofta och för mycket.Jag matar mina varannan dag och ibland var tredje dag.Annars är det risk att dom blir för tjocka!
Okej! Jag har varit inne på din zoon o kollat lite, och dom är verkligen jättevackra! Jag var inne på djuraffären i stan idag o kollade om hon kunde få hem en axolotl till migså hoppas hon ringer i veckan nu
vad menar du med "Lekustisk"? har det med färgen o göra? Och hur gör du för att hålla vattentemperaturen nere? är lite svårt i värmen som sagtTjenom Zenom ( ;Kommentar
Kommentar